امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت

سایت رسمی خرد کن پلین

دانستنی های علمی

سایت رسمی خرد کن پلین

دانستنی های علمی

بایگانی

اضطراب در نوجوانان

اضطراب در نوجوانان ، درمان اضطراب در نوجوانان ، دلایل اضطراب در نوجوانان ، اضطراب اجتماعی در نوجوانان ،علل اضطراب در نوجوانان،اضطراب جدایی در نوجوانان

اضطراب در نوجوانان ، درمان اضطراب در نوجوانان ، دلایل اضطراب در نوجوانان ، اضطراب اجتماعی در نوجوانان

اضطراب چیست ؟

اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشأ ناشناخته، که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوﮊی است. وقوع مجدد موقعیت‌های قبلی که استرس‌زا بوده‌اند یا طی آن‌ها به فرد آسیب‌ رسیده است، باعث اضطراب می‌شود. همه انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل‌ساز است. استرس و اضطراب در لغت به معنای جنبیدن، لرزیدن، تپیدن، پریشان حال شدن، یک‌دیگر را با چیزی زدن، به هم واکوفتن، آشفتگی، بیتابی، بی‌آرامی است. اضطراب هنگامی در فرد بروز می‌کند که شرایط استرس‌زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا به‌طور مکرر رخ دهد و یا این‌که دستگاه عصبی بدن نتواند به مرحله مقاومت تنیدگی پایان دهد و بدن برای مدتی طولانی همچنان بسیج باقی بماند. در این صورت، بدن فرسوده و در برابر بیماری‌های جسمی و روانی (مانند اضطراب) آسیب‌پذیر می‌شود.افرادی که مضطرب هستند و اضطراب را تجربه می کنند در اغلب موارد، از این که علت اضطراب خود را بیان کنند یا توضیح بدهند، درمانده هستند و توانایی توضیح برای حالت خود را نخواهند داشت. البته مواردی گوناگون نیز وجود دارند که در آن ها می توان علت اضطراب و تنش های روحی را مشخص نمود؛ به عنوان مثال؛ در اضطراب ناشی از یک امتحان، زمانی که شخص در مورد امتحان فکر می کند و آن را پیش بینی می کند ، سبب می شود که واکنش های عاطفی در فرد بروز کند. شخصی که دارای اضطراب شدید می باشد، اغلب دارای یک سری واکنش هایی همچون؛ لرزش دست و بدن، عرق کردن، افزایش میزان نبض و تنفس و همچنین سایر واکنش های فیزیولوژیکی ، و نیز احساس ترس و افسردگی و ابهام بروز می باشد. تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که اضطراب در خانم‌ها، طبقات کم‌درآمد و افراد میانسال و سالخورده بیشتردیده می‌شود. در این مطلب از سایت جسارت به اضطراب در نوجوانان می پردازیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

اضطراب در نوجوانان

دوران بلوغ و جوانی دوران طوفانی زندگی است و تعبیرات در مورد شدّت این طوفان تعبیر شدیدترین درجه طوفان است. در اینان نوعی تشویش و عدم پایداری روانی پدید می آید که ناشی از هیجانات درونی و آزردگی های ناشی از عدم توان تطبیق خود با مسائل جاری است. این آشفتگی و اضطراب اغلب با تغییرات فیزیولوژیکی همراه است چون عرق کردن زیاد، فشارهای عضلانی، ضربان قلب، احساس خستگی که خود افزاینده علّت درد است. هیجانات ممکن است سبب پیدایش حالاتی در فرد گردد که حتی حقیقت را انکار کند و یا نتواند خود را با اجتماع تطابق دهد. این وضع آشفته با همه ناگواری هاو تلخی ها برای والدین و مربیان ممکن است مقدمه رشد و تعالی باشد بشرطی که توسط آنها تعدیل گردد و هم آنان قادر به کنترل آن باشند.

علل اضطراب در نوجوانان

تشخیص اضطراب و درمان آن در کودکان است؛ و نوجوانان بسیار مهم چون شخصیت آنان طی دوره‌های کودکی و نوجوانی شکل میگیرد. بسیاری از کودکان زمانی که در شرایط جدیدی قرار میگیرند، دچار ضطراب می‌شوند و واکنش‌های متعددی از خود بروز می‌دهند (لکنت‌زبان، آویزان شدن به پدر و مادر، خجالتی شدن، جویدن ناخن و ….). وظیفه والدین در چنین موقعیت‌هایی این است که با فرزند خود با صبر و حوصله برخورد کنند و اعتماد به نفس لازم برای مواجهه با آن شرایط را به او بدهند. تشویق والدین در ارتباط برقرار کردن فرزندان با محیط خارج از خانه و افراد غیر فامیل بسیار مؤثر است. بسیاری از والدین از این احساس فرزندشان تا زمانی که به مشکل نخورده‌اند (مثل اولین روز مدرسه) بی‌اطلاعاند.یکی از شایعترین دلایل دل درد و حالت تهوع که در کودکانی دبستانی دیده می‌شود، ترس و اضطراب آن‌ها از مدرسه است. نگرانی پدر و مادر (از ورود تازه کودک به مدرسه، وضعیت درسی او و … ) به فرزندان منتقل می‌شود و اضطراب او را افزایش می‌دهد. از اختلالات اضطرابی شایع در کودکان میتوان اضطراب اجتماعی، ترس از مدرسه، اضطراب امتحان و اضطراب جدایی را نام برد. با بزرگ شدن کودک و پا گذاشتن او به دوره نوجوانی، ممکن است اختلالات اضطرابی جدیدی در وی پدید آید. منشأ بسیاری از بیماریهای روانی و یا اختلالات شخصیتی افراد را باید ناشی از ضربه های دوران کودکی دانست از نواقص تربیت است که آنها را افرادی خودخواه و نازپرورده بار آورده و به آنها احساس تحت فشار بودن را داده است.در عین حال بازتاب ناسازگاری های والدین، روابط نادرست عاطفی دو همسر، تیرگی روابط عاطفی بین دیگر اعضای خانواده، نقش آموزشی خانواده، حمایت و مراقبت افراطی از فرزند، عدم اعتنای آنان در مواردی که نگرانی هائی داشته اند در این امر مؤثر است.گاهی اختلال بدان خاطر است که نوجوان و جوان با قدرتی دیگر سرو کار دارد و نمی تواند امر و نهی ها را رد کند و یا نادیده بگیرد و این خود در ایجاد اختلال مؤثر است. البته برخی دیگر چون فروید همه گونه اختلال را ناشی از گمراهی غرایز شهوانی و سرکوبی آن دانسته اند.

راههای پیشگیری از اضطراب در نوجوانان

برای جلوگیری از اضطراب راهکارهای مختلفی وجود دارد؛ از جمله: – استفاده از رﮊیم غذایی سالم خوردن غذاهای متنوع و حاوی انواع مواد لازم در حفظ سلامت بدن نقش اساسی دارد. – فعالیت بدنی به‌طور منظم ورزش کردن به خصوص به طور منظم یکی از راه‌های پیشگیری از اضطراب و درمان آن است. پیاده‌روی تند و سریع به مدت ۴۰ دقیقه میزان اضطراب را به‌طور متوسط تا ۴۱ درصد کاهش می‌دهد. ورزش کردن نیز باعث بالا رفتن کارایی دستگاه تنفسی وگردش خون، حفظ تعادل وزن و شادابی فرد می‌شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۲
محسن موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی