امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت

سایت رسمی خرد کن پلین

دانستنی های علمی

سایت رسمی خرد کن پلین

دانستنی های علمی

بایگانی

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

درد استخوان

درد استخوان ،درد استخوان ساق پا،درد استخوان لگن،درد استخوان دنده سمت چپ،درد استخوان لگن در بارداری،درد استخوان ترقوه،درد استخوان ران،درد استخوان زانو،درد استخوان دنبالچه در بارداری،درد استخوان بغل شست پا،درد استخوان ساق پا در شب،درد استخوان ساق پا هنگام دویدن،درد استخوان ساق پا نشانه چیست،درد استخوان ساق پا در ورزش

درد استخوان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد درد استخوان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.یکی از انواع دردهایی که غالبا به دلیل کهنگی حالت مزمن دارد، «فیبرومیالژیا» یا دردهای اسکلتی ـ عضلانی است. بیشتر پزشکان، این بیماری را از طریق معاینه و مشاهده علائم و آزمایش های جسمانی تشخیص می دهند. بیماران مبتلا به این درد، اغلب از درد و احساس سفتی در عضلات و ماهیچه های خود رنج می برند و معمولا در آزمایش های اشعه ایکس یا بسیاری از تست های آزمایشگاهی قابل شناسایی نیست. «فیبرومیالژیا» به مفاصل و اندام ها آسیب نمی رساند، اما دردهای دائم و خستگی ایجاد می کند که تأثیر بسزایی بر کیفیت روند زندگی افراد دارد. در واقع این بیماری، طیفی از دردهای اسکلتی – عضلانی را شامل می شود که عموما با خستگی، خواب آلودگی، مشکلات حافظه و خلق و خو همراه است. محققان باور دارند این بیماری با تأثیر بر چگونگی پردازش سیگنال های درد در مغز افراد، احساس درد را تشدید می کند. علائم آن اغلب به دنبال آسیب جسمانی، عمل جراحی، عفونت یا استرس روانی خاصی ایجاد می شود و گاهی نیز بدون هیچ نشانی بروز می یابد.

آشنایی با درد استخوان

زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به فیبرومیالژیا قرار دارند و بسیاری از مبتلایان نیز از سردردهای تنشی، اختلالات مفصلی، سندرم روده تحریک پذیر، استرس و اضطراب رنج می برند. این بیماری درمان قطعی ندارد و فقط مصرف دارو، ورزش و انجام راهکارهایی برای آرامش و کاهش استرس می تواند به کنترل علائم کمک کند. دردهایی که در فیبرومیالژیا مشاهده می شود مبهم است که معمولا از ماهیچه ها شروع شده و در صورت گسترده شدن، فرد ممکن است درد را در هر دو طرف بدن و بالا و پایین کمر احساس کند. این دردها با اعمال فشار ثابت به برخی نقاط بدن موسوم به نقاط فشار تشدید می شود. ناحیه پشت سر، بالای سرشانه ها، نواحی جلویی گردن، بالای قفسه سینه، برجستگی آرنج، بالای ناحیه باسن، قسمت داخلی زانو از جمله نقاطی هستند که در این بیماری درگیر می شوند. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا غالبا احساس خستگی می کنند و بیشتر ساعات روز را خواب هستند. خواب آنها معمولا با بروز درد، سندرم پاهای بی قرار و وقفه های تنفسی دچار اختلال می شود. علاوه بر علائم ذکر شده، مبتلایان از اضطراب و استرس، افسردگی، سردرد، سندرم روده تحریک پذیر نیز رنج می برند.

علائم درد استخوان

علائم فیبرومیالژیا، می‌روند و می‌آیند. این علائم عبارت است از: -درد به همراه آسیب دیدگی مکرر – خشکی صبحگاهی مفاصل – خستگی بیش از حد – خواب ناکافی – اضطراب – فعالیت بدنی کم – مشکلات تمرکز – مشکلات یادآوری – افسردگی – تهوع و سرگیجه – مشکلات بینایی – درد قاعدگی – درد شکم از جمله سندروم روده تحریک پذیر – افزایش وزن – سردرد مزمن – مشکلات پوست، مو و ناخن – انقباض ناگهانی عضلات – ضعف

علل درد استخوان

پزشکان هنوز یک علت خاص را برای این بیماری نشناختند. به نظر می‌آید که به دلایل زیادی، می‌تواند این بیماری را باعث شود؛ از جمله: ژنتیک، عفونت (مانند ویروس)، پاسخ‌های غیر طبیعی درد و ضربه فیزیکی و یا روحی.

عوامل خطر درد استخوان

– جنسیت: در زنان بیشتر دیده شده است. – تاریخچه فامیلی: اگر یکی از اقوام شما این بیماری را داشته باشد، شما نیز ممکن است این بیماری را بگیرید. – روماتوئید: اگر شما بیماری آرتریت روماتوئید و یا لوپوس داشته باشید، ممکن است به فیبرومیالژیا نیز دچار شوید.

تشخیص درد استخوان

همانطور که گفته شد، هیچ آزمایشی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. اما پزشک با دیدن آزمایش خون، می‌تواند بفهمد که علائم بیماری شما از چه منشاء گرفته است.

آزمایش خون باید شامل موارد زیر باشد:

شمارش سلول‌های خونی

سرعت رسوب اریتروسیت

آزمایش عملکرد تیروئید

درمان درد استخوان

* داروها موجب کاهش درد و بهبود خواب می‌شوند. داروهای مورد استفاده عبارتند از: استامینوفن، ایبوپروفن، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد تشنج. * کم کردن استرس با تنفس عمیق و حفظ آرامش * به اندازه کافی خوابیدن: با چرت نزدن در طی روز و در یک ساعت معین بیدار شدن و هر شب در یک ساعت معین به خواب رفتن، این مشکل اصلاح می‌شود. * به طور مرتب ورزش کردن: ورزش کردن، باعث کاهش علائم بیماری می‌شود. ورزش‌های کششی، درست نشستن و پیاده روی، شنا ، دوچرخه سواری و ورزش‌های آبی مفید می‌باشد. * به اندازه فعالیت داشتن: نه آن اندازه که خود را خسته کنید و نه آنقدر کم، که حوصله‌ی تان سر رود. * خوب و متنوع خوردن * کمتر کافئین نوشیدن * طب سوزنی: باعث تغییرات در جریان خون و مقدار انتقال دهنده‌های عصبی در مغز و نخاع می‌شود. * ماساژ: باعث کاهش ضربان قلب، شل کردن عضلات، بهبودی دامنه حرکت مفاصل و افزایش تولید قاتلین طبیعی درد در بدن می شود و استرس و عصبانیت را از بین می‌برد. * یوگا و تای چی: در کنترل علائم فیبرومیالژیا کمک می‌کنند.

مواد مفید برای درد استخوان

GABA (انتقال دهنده عصبی): برای بهتر خوابیدن

اسید مالیک (در سیب وجود دارد): خستگی و درد عضلانی را از بین می‌برد

منیزیوم: برای تولید انرژی و از بین برنده خستگی

ویتامین D: برای تقویت عضلات و کاهش درد عضلات

ویتامین B3: برای بهبود گردش خون و کاهش درد

ویتامین B12: خستگی را از بین می‌برد

کوآنزیم Q10: بهبود عملکرد سیستم ایمنی و رساندن اکسیژن به بافت‌ها و کاهش درد

گرد فلفل قرمز: برای بهبود جریان خون و کاهش درد

درد استخوان ناشی از صدمه

آسیب یک علت شایع درد استخوان است. به طور معمول، این درد زمانی رخ می دهد که تروما، مانند تصادف با اتومبیل یا زمین خوردن، ایجاد می شود. تاثیر این صدمات خود را به شکل شکستگی استخوان نشان می دهد.

درد استخوان ناشی از کمبود معدنی

برای قوی ماندن استخوان های شما نیاز به انواع مواد معدنی و ویتامین ها، از جمله کلسیم و ویتامین D دارید. کمبود کلسیم و ویتامین D اغلب به پوکی استخوان منجر می شود که رایج ترین نوع بیماری استخوان است. افراد در مراحل پایانی پوکی استخوان، اغلب درد استخوان دارند.

درد استخوان ناشی از سرطان متاستاتیک

این اصطلاح به سرطانی گفته می شود که در جای دیگری از بدن شروع شده اما به سایر نقاط بدن، از جمله استخوان، گسترش می یابد. سرطان سینه، ریه، تیروئید، کلیه و پروستات در میان سرطان هایی هستند که معمولا به استخوان گسترش می یابند.

درد استخوان ناشی از سرطان استخوان

سرطان استخوان توصیفی است برای سلول های سرطانی که در استخوان شکل می گیرند. سرطان استخوان بسیار نادرتر از سرطان متاستاتیک استخوان است. این بیماری می تواند زمانی که سرطان ساختار طبیعی استخوان از بین می برد یا مختل می کند، منجر به درد استخوان شود.

درد استخوان ناشی از اختلال جریان خون

برخی از بیماری ها مانند کم خونی سلول داسی شکل، در روند جریان خون به استخوان دخالت می کنند. بدون منبع ثابت از خون، بافت استخوان می میرد. این باعث درد قابل توجهی در استخوان ها و تضعیف آن ها می شود.

درد استخوان ناشی از عفونت

عفونت هایی که از استخوان ناشی شده یا به آن ها گسترش می یابند، می توانند یک بیماری جدی شناخته شده به نام استئومیلیت ایجاد کنند. این عفونت استخوان می تواند سلول های استخوان را از بین برده و باعث درد استخوان شوند.

درد استخوان ناشی از سرطان خون

لوسمی سرطان مغز استخوان است. مغز استخوان، مسئول تولید سلول های استخوان است. افراد مبتلا به لوسمی اغلب درد استخوان را به خصوص در پاها تجربه می کنند.

مسکن ها برای درمان درد استخوان

داروهای مسکن در میان معمول ترین داروهای تجویزی برای کاهش درد استخوان هستند. اما آنها بیماری های زمینه ای را درمان نمی کنند. ایبوپروفن (ادویل) و یا استامینوفن (تیلنول) در میان داروهای مسکن از همه بیشتر استفاده می شوند. علاوه بر این داروهای تجویزی مانند پاراستامول یا مرفین ممکن است برای درد متوسط یا شدید استفاده شود.

آنتی بیوتیک برای درمان درد استخوان

اگر علت درد عفونت باشد، آنتی بیوتیک قدرتمند برای کشتن میکروبی که موجب عفونت شده است، تجویز می شود. این آنتی بیوتیک ها ممکن است شامل سیپروفلوکساسین، کلیندامایسین یا وانکومایسین باشند.

مکمل های غذایی برای درمان درد استخوان

افرادی که پوکی استخوان دارند باید سطح ویتامین D و کلسیم بدن خود را به حد نرمال برسانند. در این حالت پزشک مکمل های تغذیه ای برای درمان کمبود مواد معدنی را تجویز می کند. این مکمل ها به صورت مایع، قرص و یا به صورت جویدنی در دسترس هستند.

عمل جراحی برای درد استخوان

در صورتی که عفونت قدیمی در بدن وجود داشته و موجب درد استخوان شود ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن بخشی از استخوان باشد. همچنین عمل جراحی گاهی برای ترمیم شکستگی یا برداشتن تومور ناشی از سرطان انجام می شود. جراحی ترمیمی ممکن است در موارد شدید که در آن باید مفاصل جایگزین شود، نیز به کار برده شود.

پیشگیری از درد استخوان

تقویت و سلامت استخوان ها باعث می شود که جلوگیری از درد استخوان ساده شود. برای حفظ سلامت استخوان ها، به یاد داشته باشید که باید موارد زیر را رعایت کنید:

ورزش منظم

مصرف کلسیم و ویتامین D

اجتناب از مصرف الکل و سیگار

علاوه بر این موارد باید بتوانید از مواردی که موجب ایجاد صدمه می شوند جلوگیری کنید. به عنوان مثال در خانه از فرش های شل که به سادگی سر می خورند استفاده نکنید و نور خانه را به خوبی تنظیم کنید. اگر ورزش های سنگین و آسیب زننده مثل بوکس و هاکی انجام می دهید حتما از محافظ های مخصوص در لباس خود استفاده کنید.

مراجعه به پزشک برای درد استخوان

اغلب بیماری های جدی علت درد استخوان هستند. پس حتی اگر درد خفیف استخوان داشتید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این درد یک وضعیت اضطراری را نشان دهد. اگر شما تجربه درد استخوان با علت ناشناخته داشتید که در عرض چند روز بهبود نمی یافت، با دکتر خود مشورت کنید. اگر درد استخوان با کاهش وزن و اشتها و یا خستگی عمومی همراه بود حتما به پزشک مراجعه کنید. درد استخوان که ناشی از آسیب باشد باید به سرعت توسط پزشک معاینه شود. این آسیب ها بدون درمان مناسب، می توانند باعث شوند استخوان در موقعیت های نادرست جوش بخورد و مانع از حرکت ها درست استخوان در آینده شود. همچنین زخم ایجاد شده توسط این آسیب ها مستعد عفونت هستند.

درد استخوان ناشی از ضربه

ضربه به استخوان که معمولا بدنبال تصادفات، سقوط از ارتفاع، حوادث ورزشی و حوادث حین کار ایجاد میشود میتواند موجب شکستگی استخوان شده و همین شکستگی ایجاد درد شدیدی در محل آسیب دیده کند. در این موارد علت درد استخوان واضح است. با این حال موارد دیگری از آسیب های استخوانی بدنبال ضربه وجود دارند که به راحتی آشکار و واضح نیستند ولی موجب درد استخوان میشوند. ضربه به استخوان ممکن است موجب شکستگی مویی آن شود که در رادیوگرافی ساده دیده نمیشود. البته این شکستگی ها در روش های دیگر تصویربرداری مانند سی تی اسکن دیده میشوند. ضربه به استخوان میتواند موجب خونریزی در درون استخوان شود. این وضعیت ممکن است نه در رادیوگرافی ساده و نه در سی تی اسکن دیده شود و روش تشخیص آن ام آر آی است. ضربات مکرر به استخوان در ورزشکارانی که حرکات شدید و مکرر بدنی انجام میدهند میتواند موجب شکستگی استرسی شود. این نوع شکستگی در مراحل اولیه در رادیوگرافی ساده دیده نمیشود و راه تشخیص آن ام آر آی و یا اسکن رادیوایزوتوپ است.

درد استخوان ناشی از پوکی استخوان

استئوپروز یا پوکی استخوان میتواند موجب درد استخوان در محلی شود که دچار ضعف و سستی شده است. استئومالاسی هم که به علت کمبود کلسیم و ویتامین دی ایجاد میشود میتواند موجب ضعف و بدنبال آن درد استخوان شود.

درد استخوان ناشی از عفونت استخوان

استئومیلیت یا عفونت استخوان میتواند علت درد آن باشد. وقتی عفونت استخوان حاد است تشخیص آن راحت تر و واضح تر است. با این حال عفونت های مزمن استخوان میتواند موجب دردهایی شود که تشخیص آن مشکل تر است. آزمایشات پاراکلینیکی و روش های تصویربرداری میتواند به تشخیص علت درد کمک کند.

درد استخوان ناشی از سرطان استخوان

تهاجم سلول های سرطانی به استخوان میتواند موجب درد آن شود. سرطان استخوان ممکن است اولیه باشد یعنی منشا سرطان از خود استخوان باشد. در بعضی موارد هم سرطان استخوان متاستاز از نواحی دیگر است. در این موارد بافت دیگری از بدن سرطانی میشود و سپس تهاجم این سلول ها به استخوان ها موجب درگیر شدن آنها و درد استخوانی میشود. سرطان هایی مانند لوسمی یا سرطان خون هم میتواند موجب درد استخوان شود.

درمان درد استخوان با ورزش

بلند کردن وزنه (کوچک) و ورزش های هوازی یکی از مهم ترین درمان ها برای افراد مبتلا به استئوآرتریت می باشد. با ورزش، عضلات اطراف مفاصل (مثل زانو) آسیب دیده، تقویت می شوند. زمانی که شما روی زمین می ایستید یا راه می روید، زانوهایتان وزن شما را می کنند. اگر عضلات اطراف زانو سالم باشند، برخی از ضربات وارده به زانو را دفع می کنند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که ورزش آبی یکی از درمان های طبیعی آرتریت می باشد.

درمان درد استخوان با کاهش وزن

چاقی فشار زیادی به زانوها و مفاصل ران وارد می کند و درد استئوآرتریت را بدتر می نماید. پس کاهش وزن در افرادی که دارای اضافه وزن هستند، یکی از راه های کنترل پیشرفت این بیماری می باشد. رژیم غذایی متعادل و تنوع داشته باشید و هرچه قدر می توانید ورزش کنید تا وزن خود را تحت کنترل در آورید.

چای گیاهی بذر آواکادوو

برای رفع درد استخوان و مفاصل می توانیم از هزاران راه درمان طبیعی استفاده کنیم و با استفاده از این درمان طبیعی دیگر نیازی نیست که از سایر داروها استفاده کنید. به همین دلیل ما به شما یکی از بهترین روش های طبیعی را که می تواند در حفظ سلامت شما کارا باشد را ارائه می دهیم و از این رو از تمام عوارض مواد شیمیایی و دارو های شیمیایی جلوگیری می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطالب زیر را بخوانید و بدانید که این درمان طبیعی شگف انگیز شما را شگفت زده خواهد کردرفع درد استخوان با گذشت زمان برخی نواحی بدن ما مانند استخوان ها و مفاصل ضعیف می شوند که درنهایت این امر باعث بروز برخی مشکلات می شوند که در اینده مانع از رسیدن ما به هدف های ما می شوند،بنابراین خوب است که از طریق تقویت و تحریک بدن از پیشرفت بیماری ها، ضعف ها و کمبود ها جلوگیری کنیم

چای گیاهی مخصوص درمان و رفع درد استخوان

همه ما می دانیم که چای یک نوشیدنی بسیار خوب و طبیعی می باشد و هر چای تاثیر خواص خودش را دارد بسیاری از مردم به جای چای قهوه یا نوشابه را ترجیح می دهند که این می تواند به خاطر قدرت طبیعی قهوه یا نوشابه باشد با این حال ممکن است افرادی چای خواصی را به خاطره طعم و مزه خود ترجیح دهند .در این مطلب ما قصد داریم تا شما را با یک چای مناسب آشنا کنیم که در عرض 15 دقیقه آماده می شود و با این چای می توانید گردش خون را بهبود بخشید و در نهایت همان درد مفاصل از بین میرود و میتوانید با این چای از استرس جلوگیری کنید .

دمنوش سنتی رفع درد استخوان

بذر آووکادو را بشویید و در داخل یک لیتر آب در داخل یک ظرف قرار دهید و اجازه دهید که در 15 دقیقه به جوش آید.سپس چند دقیه استراحت دهید تا خک شود توصیه میشود که این چای را روزانه دوبار استفاده کنید،یکبار بطور ناشتا اول صبح و بار دیگرشب ها قبل از اینکه بخوابید.

درمان درد استخوان با حمام نمک اپسوم

نمک اپسوم سرشار از منیزیم و سولفات است. لذا آن هنگام که از حمام نمک اپسوم استفاده می‌کنید، مواد مغذی آن می‌توانند از طریق پوست جذب بدن‌تان شده و تسکین درد استخوان و مفصل را برای‌تان به همراه داشته باشند. نمک اپسوم نقشی مؤثر در کاهش التهاب و اسپاسم‌های عضلانی دارد. برای بهره‌گیری از خواص آن، دو فنجان از آن را به آب حمام اضافه کرده و به مدت ۲۰ دقیقه حمام کنید.

درمان درد استخوان با یوگا

سفتیِ عضلات، که خود ناشی از عدم فعالیت است، می‌تواند به درد استخوان و مفاصل تبدیل شود. اما ورزش منظم قادر به تقویت عضلات بوده و به این ترتیب موجب افزایش گردش خون و کاهش درد می‌شود. ورزش از طریقی دیگر نیز می‌تواند موجب کاهش درد مفاصل شود و آن جلوگیری از اضافه وزن است. می‌دانید که اضافه وزن از جمله علل درد استخوان و مفصل می‌باشد. با توجه به آن‌چه گفته شد، اگر به درد استخوان و مفصل دچارید، حتماً پیاده‌روی سریع، ایروبیک در آب، شنا، دوچرخه سواری و یوگا را امتحان کنید.

درمان درد استخوان با کمپرس گرم و سرد

استفاده از کمپرس گرم و سرد یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درد استخوان و مفاصل می‌باشد. لذا زمانی که در منزل به دنبال یک تسکین برای درد استخوان و مفصل هستید، می‌توانید به مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس گرم و بلافاصله پس از آن به مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس سرد بر روی محل استفاده کنید.

درمان درد استخوان با تغییر رژیم غذایی

کمتر مشکلی در بدن وجود دارد که رژیم غذایی مستقیم و یا غیر مستقیم در درمان آن مؤثر نباشد. درد استخوان و مفصل نیز می‌تواند با تغییر رژیم غذایی فروکش کند. در واقع رعایت یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند موجب کاهش درد و التهاب در استخوان و مفصل شود. بنابراین حتماً از غذاهای کنسروی و فرآوری شده دوری کرده و در عوض از مواد غذایی ضد التهاب همچون آووکادو، گردو، میوه‌جات تازه و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

درمان درد استخوان با مکمل های سفید

برخی مکمل‌ها می‌توانند موجب قوی‌تر شدن استخوان‌ها و مفاصل شما شوند و از آن‌ها در برابر التهاب محافظت کنند. کلاژن، که یک نوع پروتئین موجود در بدن است، می‌تواند افزایش قدرت بافت همبند را در پی داشته باشد. این ماده از ۱۹ آمینواسید مختلف برخوردار است که هر یک می‌توانند در سلامت بدن نقشی مثبت ایفا کنند. کلاژن را می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

بیشتر بخوانید : پوکی استخوان ♥ سرطان مغز استخوان ♥ درد قوزک پا ♥ درد شست پادرد جناغ سینه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۱۳:۲۰
محسن موسوی

سیگار

سیگار ،مضرات سیگار،مضرات سیگار برگ،مضرات سیگار سناتور شرابی،مضرات سیگار الکترونیکی،مضرات سیگار کشیدن،مضرات سیگار و قلیان،مضرات سیگار برای اطرافیان،مضرات سیگار برای خانمها،مضرات سیگار کنت پاور،مضرات سیگار اسی بلک،مضرات سیگار برگ،عوارض سیگار برگ،عوارض سیگار برگ،عوارض سیگار سناتور شرابی،ضرر سیگار سناتور شرابی،ضرر های سیگار سناتور شرابی،مضرات مصرف سیگار الکترونیکی

سیگار

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سیگار و مضراتش صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.سیگارها، برگِ بریده یا خردکردهٔ توتون که معمولاً در کاغذ نازک پیچیده شده‌است و برای «کشیدن دود» آن به کار می‌رود. به تنها یک نخ سیگار به انگلیسی سیگارت(به انگلیسی: cigarette) می‌گویند.و در انگلیسی به آنچه در فارسی سیگار برگ می‌گوییم، سیگار(به انگلیسی: cigar) اطلاق می‌شود. طرز استفادهٔ آن این‌طور است که یک طرف آن را آتش می‌زنند، و از طرف دیگر (که معمولاً فیلتر یا مُشتوک دارد) دود را به درون ریه‌ها می‌کشند (پُک زدن). نیکوتین موجود در دود تنباکو سبب بروز حالت سرخوشی کوتاه‌مدت می‌شود. سیگارها را با پیچیدن تنباکو در کاغذ سیگار که کاغذ نازکی است درست می‌کنند، و یا، در بیشتر موارد، سیگارهای آماده دارای نام تجاری ساخت کارخانه‌های تولید سیگارت را خریداری می‌کنند. 

تاریخچه سیگار

در سال ۱۹۰۲، جیمز بیوکنن دوک شرکت دخانیات بریتانیا-آمریکا را بنیاد نهاد که در آن‌سوی اقیانوس، رقیب معتبری به نام دخانیات سلطنتی را داشت. در این زمان، که یک دهه تا تولید خودروهای فورد مدل «تی» باقی‌مانده‌بود، دوک برای نخستین بار محصولی تولید کرده‌بود که در سطح دنیا توزیع می‌شد و جهانی‌سازی سیگارت توسط وی بنیان‌گذاری شد.

مضرات سیگار برای مو ها

با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود.

سیگار بعد از غذا

شما بعد از صرف غذا یک نخ سیگارت روشن می‌کنید. حس چشایی و بویایی شما به علت مصرف سیگارها ضعیف شده پس درک درستی از طعم واقعی سیگارها ندارید اما احساس می‌کنید این سیگارها برایتان لذت بخش است و به آن اعتراف می‌کنید.در صورتی که احساس لذت به این دلیل است که بدن به صورت طبیعی بعد از سیر شدن در وضعیت لذت بخشی قرار گرفته است. اما فرد سیگاری فکر می‌کند این سیگارت است که باعث ایجاد لذت و سرخوشی در او شده است. در صورتی که به هیچ وجه اینچنین نیست. اتفاقا سیگارت بعد از غذا صدمات جبران ناپذیری به سیستم گوارش شما وارد می‌زند.

رابطه سیگار و آب مروارید

افراد سیگاری ‌۴٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.

سیگار چه اثری بر سلامتی دارد

نیکوتین ماده شیمیایی روان‌گردان (psychoactive) اصلی موجود در سیگار، اعتیاد آور است. مصرف نیکوتین بزرگترین عامل منفرد قابل پیشگیری مرگ و میر در سطح جهان است. نیکوتین به وسیله سیگار کشیدن به درون ریه‌ها وارد می‌شود و در عرض مدت ۷ ثانیه به مغز می‌رسد. سیگارت کشیدن بیشتر از همه منجر به بیماریهای قلبی، کبدی و ریوی است. مصرف سیگارت ریسک فاکتور اصلی برای بیماری‌هایی همچون سکته قلبی، سکته مغزی، بیماریهای مزمن انسدادی ریه، شامل آمفیزم و برونشیت مزمن و سرطان (به خصوص سرطان ریه، سرطان حنجره و سرطان پانکراس) است، همچنین سیگارکشیدن می‌تواند منجر به بیماریهای عروق محیطی و پرفشاری خون شود. شروع زود هنگام سیگار کشیدن در طول زندگی و کشیدن سیگار با درجه قطران بالاتر ریسک بروز این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که مصرف سیگار منجر به ۵٫۴ میلیون مرگ در سال ۲۰۰۴ شده‌است. و ۱۰۰ میلیون مرگ در طی دوران مصرفش در قرن بیستم. که این میزان خیلی بیشتر از مجموع تلفات ایدز، سل، تصادفات رانندگی و خودکشی‌ها است. سالانه ۱۵ هزار سیگاری در استرالیا جان خود را از دست می‌دهند و این مسئله مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار استرالیا (معادل ۱۹ میلیارد پوند) برای دولت هزینه دربردارد. پژوهش‌های بسیاری در دنیا انجام شده که بر مضر بودن مصرف سیگارت دلالت می‌کنند. با این وجود، شرکت‌های تولید سیگارت این پژوهش‌ها را بی‌اساس و اثبات نشده می‌خوانند و به تبلیغ گسترده سیگارت در کشورهای مختلف جهان ادامه می‌دهند. در بیشتر کشورهای جهان، به جز مناطق آزاد، از سیگارت مالیات سنگینی دریافت می‌شود (تا چند برابر قیمت اولیه) و سعی می‌شود این پول خرج بهبود سلامت مردم آن کشور شود. پژوهش‌های زیادی نیز سیگارت را از عوامل اصلی سرطان می‌دانند. به‌عنوان مثال در مطالعات گسترده مشخص شده که علت اصلی سرطان ریه سیگارت است. سیگارت کشیدن موجب فرسایش مغز می‌شود و به عبارت دیگر بر حافظه، یادگیری و منطق افراد تأثیر منفی می‌گذارد و سبب کاهش قابلیت‌های شناختی می‌شود. از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال سیگارت کشیدن در افرادی که در حال تجربه اولین دوره بیماری‌های روانی هستند سه برابر بیشتر از افراد سالم است؛ این موضوع نشان می‌دهد که سیگارت احتمالاً در ابتلا به اختلالات روانی نیز نقش دارد.

مضرات سیگار های معمولی

چیزی که ما به عنوان سیگارت می شناسیم بر اساس اسناد سازمان بهداشت جهانی «سیستم تحویل نیکوتین» نامیده می شود. وقتی اسم مونوکسید کربن، استون، آرسنیک، متان و پلونیوم را با هم می شنوید فکر می کنید که در کلاس شیمی نشسته اید. اما اینجا کلاس شیمی نیست و این ها تنها تعداد کمی از ترکیبات دود سیگارهای معمولی است. بر اساس مطالعات محققان در دود سیگارهای معمولی بیش از 7٫257 ترکیب شیمایی از گروه های مختلف وجود دارد. برای مثال دود تنباکو حاوی مقدار زیادی مونوکسید کربن است که در صورت ورود به بدن از طریق استنشاق پیوند بسیار محکمی را با گلبول های قرمز خون ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل است که افراد سیگاری معمولاً هنگام سیگارت کشیدن دچار تنگی نفس و تلاش برای بدست آوردن مقدار بیشتری اکسیژن انجام می دهند زیرا سطح اکسیژن در خونشان به شدت پایین می آید. برای کسانی که به طور مرتب سیگارت می کشند فعالیت های فیزیکی بسیار دشوار است. علاوه بر این باید همیشه به یاد داشته باشید که: دو بسته سیگارت حاوی مقادیر کشنده ای نیکوتین است. این بدان معناست که اگر کسی این مقدار سیگارت را پشت سر هم دود کند خیلی زود به آمبولانس و اورژانس نیازمند خواهد شد. مصرف هر بسته سیگارت در روز معادل 500 بار قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس برای هر سال است. بعد از استنشاق دود سیگارت، نیکوتین در کمتر از 7 ثانیه به مغز رسیده و باعث گرفتگی رگ های خونی خواهد شد و بدین ترتیب بافت های مغزی اکسیژن کافی مورد نیاز خود را دریافت نخواهند کرد.

مضرات سیگار های سبک

سیگارهای به اصطلاح «سبک» را سیگارهایی کم ضرر می دانند اما این موضوع به هیچ عنوان درست نیست. درست است که این سیگارها حاوی مقادیر کمتری نیکوتین و رزین در مقایسه با سیگارهای معمولی هستند اما مقدار این دو ماده شیمیایی معیار اصلی برای تعیین میزان مضر بودن یک سیگارت نیست. عوامل مهم تری در مضر بودن سیگارت موثرند که متاسفانه روی پاکت های سیگارت هیچ اسمی از آن ها دیده نمی شود. در سیگارهای «سبک» غلظت ترکیباتی خاص موسوم به نیتروسامین ها بسیار بالاست که به شدت سرطان زا هستند. در واقع این ترکیب نه در قطران سیگارت بلکه در خود تنباکو یافت می شود. در واقع کمپانی های تولید کننده سیگارت تنها گروهی از این مواد سرطان زا را حذف می کنند و در واقع بخش بزرگتری از این مواد به حال خود رها شده و صحبتی از آن ها به میان نمی آید. علاوه بر این، بدن یک فرد سیگاری به مقدار معینی نیکوتین در روز نیاز دارد و اگر شخص سیگاری بکشد که نسبت به سیگارهای قبلی و همیشگی مقدار نیکوتین کمتری داشته باشد عطش فرد برای دریافت مقدار کافی نیکوتین با کشیدن سیگارهای سبک اقناع نشده و مجبور است سیگارهای بیشتری بکشد تا به میزان قبلی نیکوتینی که دریافت می کرد دست یابد. به عبارت دیگر روی آوردن به سیگارهای سبک باعث بالا رفتن تعداد سیگارهای دود شده و افزایش هزینه خواهد شد در حالی که روی هم رفته مواد مضر بیشتری نسبت به سیگارهای معمولی را وارد بدن خواهند کرد.

مضرات سیگار برگ

از نکات مفید سیگارهای برگ این است که نمی توان آن ها را در خیابان دود کرده و استفاده از آن ها نشان می دهد که فرد از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار است. بله درست است که میزان مصرف سیگارهای برگ در مقایسه با دیگر انواع سیگارها بسیار کمتر است اما هر نخ سیگارت برگ حاوی مقادیر یکسانی از تنباکو و در نتیجه مقادیر مساوی ترکیبات مضر در مقایسه با یک پاکت سیگارهای معمولی است. به عبارت دیگر کشیدن یک سیگارت برگ معادل کشیدن یک پاکت سیگارت معمولی خواهد بود. بنابراین تنها تفاوت بین سیگارهای برگ و سیگارهای معمولی این است که بین مقدار بیشتری از سم تنها با یک بار مصرف و یا مقدار کمتری سم اما با مصرف مداوم یکی را انتخاب کنید. مطالعات متعدد ثابت کرده که کشیدن سیگارهای برگ به طور گسترده باعث جهش در دی ان ای فرد شده و در واقع میزان جهش ژنتیک در نتیجه استعمال سیگارهای برگ 2٫42 برابر سیگارهای معمولی است.

مضرات سیگارهای دست پیچ

سیگارهای دست تفاوت چندانی با سیگارهای معمولی ندارند. این که خودتان محتویات سیگارتان را تهیه کرده و خودتان آن را دست پیچ کنید تاثیر زیادی در میزان مضر بودن آن نخواهد داشت. مقدار مواد خطرناکی مانند نیکوتین، مونوکسید کربن و آمونیاک در سیگارهای دست پیچ هیچ تفاوتی با سیگارهای معمولی کارخانه ای ندارد. حتی بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، سیگارهای دست پیچ می توانند مضرتر از سیگارهای معمولی باشند. بررسی های ترکیباتی نشان داده که سیگارهای معمولی حاوی نیم درصد از مواد افزودنی مضر خاصی هستند که مقدار آن در سیگارهای دست پیچ تا 18 درصد نیز افزایش می یابد.

مضرات پیپ

کسانی که پیپ می کشند معمولاً دود ناشی از سوختن تنباکوی درون پیپ را عمیقاً استنشاق نمی کنند. در واقع دود تنها وارد دهان شده و پس از مزه کردن بوی آن، دود بدون این که وارد ریه ها شود بیرون داده می شود. با این وجود باز هم نیکوتین که عامل اعتیاد انسان به سیگارها و دیگر دود کردنی هاست توسط بدن جذب می شود اما در مقادیری کمتر نسبت به سیگارها. معمولاً تنباکوهایی که برای پیپ استفاده می شود از تنباکوی سیگارهای معمولی مرغوب تر است. همچنین هنگام کشیدن پیپ دیگر خبری از کاغذ سیگارها و چسب نیست که سوختن آن ها ترکیبی مرگبار را به وجود می آورد. با این وجود عامل اصلی که بدن را مسموم می کند در سیگارت معمولی و پیپ یکسان است. تمامی انواع تنباکو حاوی مواد سرطان زا هستند و همیشه مهمترین عامل مضر در انواع دود کردنی ها، دودی است که در اثر سوختن تنباکو ایجاد شده و وارد بدن می شود.

مضرات سیگارهای الکترونیکی

هدف اصلی از ساخت سیگارهای الکترونیکی این است که فرد سیگاری این عادت ناخوشایند خود را با سختی کمتری کنار بگذارد و در واقع با جایگزینی یک دستگار بخار خوشبو از دست دود تلخ و بدبوی سیگارها راحت شود. کسانی که به شدت سیگارت می کشند از یک مایع حاوی نیکوتین استفاده کرده و رفته رفته دُز آن را بالا خواهند برد. در این میان، آزمایش خون و ادرار کسانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند نشان داده که در خون این افراد نیز مقادیر قابل توجهی مواد سرطان زا و پلیمرهای سمی وجود دارد که از سیگارهای الکترونیکی نشأت می گیرند. این سیگارها نیز حاوی نیکوتین بوده که ماده ای اعتیادآور و بسیاری سمی است.

مضرات سیگارهای بخاری

سیگارهای بخاردار در واقع نسبت به سیگارهای معمولی کم ضررتر هستند، دستکم به این خاطر که به جای تولید دود، بخار تولید می کنند که باعث می شود فرد سیگاری مقدار کمتری نیکوتین را به درون ریه های خود منتقل کند. اما حتی اگر مایع های بدون نیکوتین را انتخاب کنید نیز بدان معنا نیست که چنین سیگارهایی برای بدن مضر نیستند. ترکیب اصلی هر نوع مایع در این سیگارها، پروپیلن گلیکول و گلیسرول است. این ترکیبات در هنگام گرم شدن تجزیه شده و مواد سمی از قبیل فرمالدئید و اکرولین آزاد خواهد شد. فرمالدئید تاثیر بسیار بدی بر روی سیستم عصبی داشته و اکرولین نیز باعث التهاب در غشاهای مخاطی سیستم تنفسی و چشم ها می شود. مایع های مخصوص این سیگارها هنگام گرم شدن دودی تولید می کنند که راحت بلعیده شده و نای را نمی سوزاند اما اگر بیش از حد گرم شود ذرات مایع آن در ریه ها باقی خواهند ماند و این موضوع صدمات شدیدی به ریه وارد خواهد کرد. سیگار کشیدن علاوه بر اینکه باعث چروکیده شدن پوست می شود، موهای شما را هم کم پشت می کند. متخصصین معتقدند مواد شیمیایی سمی که در دود سیگار وجود دارد به DNA موجود در فولیکول موها صدمه می زند و رادیکال های آزاد را که به ساختار مو آسیب می زنند تولید می کند؛ در نتیجه افراد سیگاری مو های کم پشت تری دارند که زود تر هم سفید می شود. یعنی اگر مردان سیگاری در اصل مویی در سرشان باشد دوبرابر بیشتر از غیر سیگاری ها ممکن است دچار ریزش مو شوند. مصرف سیگار یکی از دلایل اصلی ابتلا به سرطان است؛ از جمله سرطان های ریه، گلو، دهان و مری. بنابراین مایه ی تعجب نیست اگر سیگار کشیدن باعث ابتلا به سرطان پوست هم بشود. بر اساس تحقیقی که در سال 2001 چاپ شده ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی که دومین سرطان شایع پوست است در افراد سیگاری تا 3 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

سیگار و پوکی استخوان

منواکسید کربن یکی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌١۵ درصد می‌شود. استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته می‌شود همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگی تا ‌٨٠ درصد افزایش پیدا می‌کند.

سیگار بدتر است یا ایدز

سیگارها از مقدار زیادی ترکیبات سمی تشکیل شده است که اثرات بدی روی ارگان های بدن دارند. این ترکیبات در طولانی مدت، بدن را در معرض بیماری های جدی از جمله انواع سرطان ها قرار می دهند. همین سیگارت، شما را چند سال پیرتر از سن و سال تان نشان می دهد، چون سلامت پوستتان را با خطرات جدی مواجه می سازد. بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، سالانه شش میلیون نفر به دلیل بیماری های ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که پنج میلیون از این تعداد را، سیگاری های فعال و یک میلیون نفر را سیگاری های غیرفعال تشکیل می دهند. سیگاری های غیر فعال افرادی هستند که خودشان سیگارت نمی کشند، اما در معرض دود سیگارت دیگران قرار می گیرند. در واقع سیگاری ها با خودخواهی، علاوه بر اینکه خودشان را در معرض بیماری قرار می دهند، اطرافیان خود را نیز بیماری می کنند. جالب است بدانید که سیگارت به دلیل اعتیادآور بودن و آسیب هایی که به سلامتی وارد می کند، سالانه بیش از بیماری ایدز، الکل و مواد مخدر قربانی می گیرد.

سیگار و بیماریهای قلبی

بیماریهای قلبی ـ عروقی ناشی از استعمال دخانیات بیش از ‌۶٠٠ هزار نفر را در سال در کشورهای توسعه یافته از بین می‌رود استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می‌شود.

هر سیگار = یازده دقیقه عمر

طبق تحقیقات، استعمال هر نخ سیگار، عمر فرد سیگاری را ۱۱ دقیقه کاهش می دهد. دانشمندان همچنین معتقدند، سن افراد سیگاری در مقایسه با افراد عادی، به طور میانگین ۱۴ سال کمتر است.

سیگار و زخم معده

استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها پایین می‌آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می‌شود. زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود و احتمالی بهبودی آن تا زمانی که فرد سیگاری اکثرا اندک است.

روشهای ترک سیگار

روشهای مختلفی برای ترک سیگارت وجود دارد که عبارتند از : – ترک سیگارت قدم به قدم : اگر تصور می کنید که قادر به ترک یکباره ی سیگار نیستید، باید تلاش کنید که میزان سیگارت مصرفی را به مرور کاهش دهید. در واقع لازم است که هر روز از تعداد نخ های سیگاری که دود می کنید کم کرده و به تدریج آن را به طور کامل ترک کنید. – ترک سیگارت به طور ناگهانی : تصمیم به ترک یکباره ی سیگارت کار دشواری است، اما اجرایی کردن یکباره ی تصمیم ترک سیگارت از همه ی روش های دیگر موثرتر است و اثرات منفی سیگار را از بین می برد. – ترک سیگارت به کمک جایگزین های نیکوتین : روش های جایگزین نیکوتین شامل مجموعه ای از محصولات و درمان هایی است که جایگزین نیکوتین موجود در سیگارت می شوند. به این صورت که در این محصولات، دوز کمی از نیکوتین به بدن فرد می رسد، اما سموم دیگری که در سیگار وجود دارند وارد بدن نمی شوند. این درمان ها عبارتست از چسب ها، آدامس یا حتی اسپرهای مخصوص بینی که به منظور کاهش میل فرد برای جذب نیکوتین و تسکین علائم ترک سیگارت تهیه شده اند. استفاده از این محصولات نیز کمک زیادی به ترک سیگار می کند. – ترک سیگارت به کمک طب سوزنی : طب سوزنی یکی از روش های درمانی سنتی است که ریشه در طب چینی دارد. استفاده از طب سوزنی باعث کنترل و کاهش میل افراد به مصرف سیگارها می شود. اگر این شیوه ترک سیگارت توسط افراد متخصص آن انجام شود کاملا بی خطر است.

سیگار و تغییر رنگ انگشتان

قطران موجود در دود سیگارت در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌شود.

مضرات سیگار برای غیر سیگاری ها

اگر خودتان سیگاری نیستید، زیاد به این دلخوش نباشید که از مضرات آن کاملاً مصون هستید. طبق تحقیقات انجام گرفته در کشور آمریکا، آمار مرگ و میر افرادی که به صورت غیر مستقیم در معرض دود سیگارها بوده اند، ۵۰ هزار نفر در سال گزارش شده است.

مضرات سیگار برای پوست

همان طور که قبلا ذکر شد مواد شیمیایی موجود در سیگارت مولکول های کلاژن را می شکنند و این باعث کاهش خاصیت کشسانی پوست می شود. در ضمن تاثیرات سیگارت روی عروق خونی سطحی باعث می شود که پوست حالتی شل پیدا کند و موجب زشت شدن حالت پوست شود. دیده شده که شلی عضلات و بافت سینه در زنان سیگاری زودتر از زنان غیرسیگاری شروع می شود. در کل پوست افراد سیگاری دچار شلی و آویزانی می شود که قطعا مطلوب هیچ خانمی نیست.

رابطه سیگار و سرطان

تا سال‌های دهه ۱۹۳۰ همراهی سیگارت و سرطان ریه مشخص نشده بود و رابطه علت و معلولی سیگارت و سرطان تا سال ۱۹۵۷ در انگلیس و سال ۱۹۶۴ در آمریکا، ثابت نشده بود. در کمال تعجب، تا پیش از این زمان، تأثیرات مفیدی هم برای سیگارت‌ها قائل بودند و سیگارت‌ها حتی در دانشنامه‌های دارویی تا سال ۱۹۰۶ فهرست می‌شدند و حتی پزشکان به بیمارانی که سرفه داشتند، سرما خورده بودند یا مبتلا به سل شده بودند، مصرف سیگار را توصیه می‌کردند.اولین بار پژوهشگران آلمان نازی بودند که رابطه بین سرطان ریه و دخانیات را ثابت کردند. اما تحت تبلیغات وسیع متفقین در جریان جنگ جهانی دوم بسیاری از موفقیت‌های پزشکی در آلمان نازی از یاد رفت به‌طوری‌که بسیاری از مردم گمان می‌کنند اولین بار دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی به این مسئله پی برده‌اند. مبارزه با دخانیات در آلمان نازی بسیار گسترده بود و جنبش مبارزه با دخانیات تحت پشتیبانی مستقیم هیتلر قرار داشت به‌طوری‌که نازی‌ها ترک سیگار و دخانیات را یک وظیفه ناسیونال سوسیالیستی می‌دانستند.استعمال دخانیات سالانه عامل ۲۲ درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان (حدود ۱٫۷ میلیون نفر) در جهان است که تقریباً یک میلیون نفر از این قربانیان بر اثر ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار می‌میرند. مدت‌ها تصور می‌شد که وجود قیر و دیگر مواد شیمیایی در تنباکو، دلیل اصلی بروز سرطان در افراد سیگاری می‌باشد. امروزه ثابت شده‌است که نیکوتین خاصیت سرطان‌زایی دارد، به این دلیل که این ماده جلوی عملکرد طبیعی بدن به منظور دفع کردن سلول‌های آسیب دیده را که ممکن است در آینده سرطانی شوند، می‌گیرد. به همین دلیل، مصرف نیکوتین سرطان‌زا است.

سیگار و بوی بد دهان

سیگاری ها بوی دهان خاصی دارند که به بوی دهان سیگاری ها مشهور است. جدا از اینکه سیگار روی بوی بدن انسان ها و تعریق آنها تاثیر می گذارد و بوی خاصی ایجاد می کند، بوی دهان افراد سیگاری هم بوی خاصی دارد که خوشایند سایرین نیست

ترک سیگار

پس از چند ساعت از شروع ترک سیگارت بدن شما شروع به بهبود از تأثیرات نیکوتین می‌کند، فشارخون، ضربان قلب و دمای بدن شما شروع به کاهش کرده و به سطح سالم‌تری برمی‌گردند، ظرفیت ریه شما افزایش یافته و نای شما آرام می‌شود و با این تغییرات به خون اجازه دریافت میزان بیشتری اکسیژن از ریه داده می‌شود.ترک سیگار اقدامی مبارزه طلبانه است، میزان سختی ترک سیگار به عواملی که در زیر بیان می‌کنیم بستگی دارد : تعداد سیگاری که شما روزانه مصرف می‌کنید. تعداد افراد سیگاری در ارتباط با شما و دلیل سیگار کشیدن شما.برای ترک کردن سیگار و شروع زندگی سالم راه‌های گوناگونی وجود دارد که از میان آن می‌توان به رفتار درمانی، درمان با جایگزین‌های نیکوتینی و درمان دارویی اشاره کرد که ترکیب روش رفتار درمانی به همراه دارو بهترین و موثرترین روش برای ترک سیگار است. بعضی از انواع داروها همچون بوپروپیون و چمپیکس برای ترک سیگار استفاده می‌شوند که در میان تمامی داروها، چمپیکس (وارنیکلین) جز دسته داروهای است که منحصراً برای ترک سیگار استفاده می‌شود. این دارو دریافت‌کننده‌های نیکوتینی را مسدود می‌کند و مانع چسبیدن نیکوتین به آن‌ها می‌شود و این باعث می‌شود که میل به سیگار کم شود. اتصال این دارو به عنوان یک آگونیست نسبی غیرنیکوتینی به گیرنده‌های استیل کولین منجر به تحریک نسبی و آزاد شدن دوپامین در بخش پاداش دهنده دستگاه عصبی مرکزی می‌شود و اتصال نیکوتین ناشی از سیگار را به صورت رقابتی مهار می‌کند. در نتیجه وارنیکلین باعث سرکوب علایم قطع نیکوتین و کاهش میل به سیگار کشیدن می‌شود. مطالعات انجام شده بر روی وارنیکلین نشان می‌دهد که حدود ۴۴ درصد سیگاری‌ها پس از مصرف روزانه دو قرص وارنیکلین برای ۱۲ هفته، سیگار را ترک می‌کنند. این رقم برای کسانی که دارو نما و بوپروپیون استفاده کرده‌اند به ترتیب ۱۸ و ۳۰ درصد بوده‌است.

مضرات سیگار برای دندان

دیگر این را همه می دانند که دندان های افراد سیگاری خیلی زود زردرنگ و زشت می شوند، اما این تنها تاثیر سیگار روی دندان ها نیست؛ سیگارها باعث آسیب رساندن به مینای دندان می شود و اینگونه باعث آسیب به دندان ها و افزایش احتمال پوسیدگی آنها می شود. در ضمن مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث آسیب دیدن لثه ها و در نتیجه شل شدن دندان ها و کج شدن آنها و افزایش احتمال افتادن آنها می شود.

بعد از ترک سیگار چه تغییراتی در بدن داریم

۲۰ دقیقه پس از آخرین مصرف سیگار، تعداد ضربان قلب و فشار خون کاهش پیدا می‌کند. ۱۲ ساعت پس از آخرین مصرف سیگارت ، سطح مونوکسید کربن خون به حد طبیعی بازمی‌گردد و اکسیژن موجود در خون تا سطح نرمال بالا می‌رود. ۴۸ ساعت بعد از آخرین مصرف سیگار، حس چشایی و بویایی به سطح معمول بازمی‌گردد. ۲ هفته تا ۳ ماه بعد از قطع مصرف سیگار، جریان خون بهتر می‌شود و فعالیت ریوی بهبود میِیابد. ۱ تا ۹ ماه بعد از قطع مصرف سیگارت ، ریه‌ها شروع به بازسازی خود می‌کنند. مژک‌ها نیز خودشان را احیا می‌کنند. سرفه و تنگی نفس کاهش می‌یابد. مژک‌ها (ساختارهای مو مانند که خلط و ترشحات را از ریه خارج می‌کنند) فعالیت طبیعی پیدا می‌کنند و خروج خلط و پاکسازی ریه بهتر و در نتیجه احتمال عفونت کم‌تر می‌شود. ۱ سال پس از قطع مصرف سیگارت ، خطر بیماری‌های کرونری قلبی به نصف کاهش می‌یابد. از ۵ تا ۱۵ سال پس از قطع مصرف، احتمال بروز سکته مغزی یک فرد سابقاً سیگاری برابر با افراد غیر سیگاری می‌شود. ۱۰ سال پس از قطع مصرف سیگار، امکان مرگ ناشی از سرطان ریه در یک فرد ترک کرده، برابر با نصف یک فرد سیگاری است. ۱۵ سال پس از قطع مصرف سیگارت توسط یک فرد سیگاری سابق، خطر بیماری‌های کرونری قلبی مشابه غیرسیگاری‌ها است.

مضرات سیگار برای لب ها

خب طبیعی است که برخی از شایع ترین چین و چروک ها روی اطراف دهان که به هر حال لب ها را هم درگیر می کند و رسوب رنگدانه ها را روی لب، مواد سمی مضر در سیگار باعث می شود تا حالت الاستیستی (کشسانی) پوست لب ها را کاهش یابد و اینگونه لب ها حالت چروکیده و غیرطبیعی پیدا کنند.

مقایسه سیگار و قلیان

ده‌ها سال، عقیده کاذب فراگیری وجود داشته‌است که قلیان‌های آبی از سیگار خطر کمتری دارند. دود استنشاق‌شده از قلیان، نه تنها همه مواد سرطان‌زای دود سیگار را داراست، بلکه مونوکسیدکربن بیشتری هم دارد. به علاوه دود قلیان مجموعه‌ای از مواد سرطان‌زای دیگر هم دارد که ناشی از سوختن زغال است و خطر انتقال بیماری‌های عفونی مانند سل و هپاتیت از قطعه دهانی مشترک قلیان هم وجود دارد. شیوع مصرف سیگار در سال ۸۸ در افراد ۱۵ تا ۶۴ سال ۸۲/۱ درصد بود اما در سال ۹۰ مصرف سیگار کاهش یافت و در مقابل مصرف قلیان جای آن را گرفت و چند برابر شد، در نتیجه افزایش مصرف سیگار متوقف شده، اما قلیان جایگزین آن شده‌است، که ضرر قلیان بیشتر از سیگار می‌باشد. هر وعده قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار بوده و قلیان، در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار ایجاد می‌کند بصورتی که مصرف یک نخ سیگار بین ۵۰۰ سی‌سی تا یک لیتر دود تولید می‌کند، اما استفادهٔ یک بار از قلیان ۱۰ تا ۲۰ لیتر دود تولید خواهد، دود استنشاق شده از قلیان، نه تنها همهٔ مواد سرطان زای دود سیگار را دارا است، بلکه مونوکسیدکربن بیشتری هم دارد. افراد سیگاری که به‌طور متداول ۸ تا ۱۲ نخ سیگار در روز مصرف می‌کنند، به‌طور متوسط با ۴۰ تا ۷۵ پُک که به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به طول می‌انجامد، حدود ۵ تا ۶ لیتر دود استنشاق می‌کنند و این در حالی است که مصرف‌کنندهٔ قلیان در هر وعده مصرف که به‌طور متداول ۲۰ تا ۸۰ دقیقه طول می‌کشد، حدود ۵۰ تا ۲۰۰ پُک می‌زند که هر پک به‌طور متوسط حاوی ۱۵/۰ تا یک لیتر دود است. میزان و عمق دَم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است، حجم دودی که از طریق قلیان وارد بدن می‌شود، ۱۰ تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

مضرات سیگار برای شنوایی

کم شدن شنوایی و به اصطلاح «پیرگوشی» یکی از عوارض بالا رفتن سن است اما افراد سیگاری ممکن است کاهش قدرت شنوایی را در سنین خیلی پایین تر تجربه کنند. در تحقیقی که در انگلستان روی 2500زن سیگاری انجام شد، مشخص شد که کاهش قدرت شنوایی در زنان سیگاری حدود 10 سال زودتر از زنان غیرسیگاری شروع می شود و در مواردی حتی زنان 40ساله که بیش از دو دهه سیگار می کشند دچار این مشکل شده بودند.

سیگار و سیاه شدن زیر چشم

سیگار حاوی مواد شیمیایی است که باعث تیره شدن پوست زیر چشم می شود، در ضمن حالت خاص سیگار کشیدن باعث می شود هر بار با پک زدن سیگار چین و چروکی در صورت ایجاد شود که در گذر زمان این چین و چروک ها در ناحیه زیر چشم مشهودترمی شود و حالت تیره و گودافتاده به چشم ها بدهد.

چگونه سیگار را ترک کنیم

1- اولین فکری که به ذهن افراد سیگاری خطور می کند، این است که چرا باید سیگار را ترک کنم؟ دلایل شما برای ترک سیگار نقش مهمی را در ادامه روند ترک برعهده دارد. بدانید که با ترک سیگار عوارض منفی آن به تدریج از شما فاصله خواهد گرفت. 2- پیش از ترک کامل سیگار، سعی کنید مکان هایی را به عنوان مکان های ممنوعه برای استعمال سیگار قلمداد کنید و در این مکان ها مثلا منزل، محل کار یا اماکن عمومی، به هیچ عنوان سیگار نکشید. 3- برای ترک سیگار باید ایجاد انگیزه کرد. انگیزه یعنی تلاش برای رسیدن فرد سیگاری به اینکه خود بخواهد نه دیگران. به عبارت دیگر اطرافیان تنها می توانند در ایجاد انگیزه، کمک کننده باشند و این خود فرد است که باید انگیزه را در خود ایجاد کند. فهرستی از معایب و فواید سیگار را تهیه کنید. آن را منصفانه بخوانید. باتوجه به تمامی جزئیات، اگر تمایل به ترک پیدا کردید، آن را عقب نیندازید و حتما شروع کنید. 4- زمان و نوع کاری را که با آن سیگار می کشید، مشخص کنید و به دلایل سیگار کشیدن خود در آن زمان ها و احساسی که بعد از مصرف سیگار داشته اید، فکر کنید. در پایان هر روز، الگوی سیگار کشیدن خود را مرور کرده، ببینید چه چیزی شما را وادار به سیگار کشیدن می کند؟ کار سخت؟ عصبانیت؟ کسالت؟ بعد از شناخت آن، روش های دیگری را برای روبه رو شدن با احساسات و شرایط خود جست وجو کنید. 5- در ترک سیگار، از دوستان خود یاری بطلبید. درست مانند هنگامی که کار یا مشکلی دارید و از دوستان خود کمک می خواهید، در این زمینه هم از دوستان خود طلب یاری کنید زیرا وقتی بار مسئولیت کاری را با دوستان تقسیم می کنید، راحت تر مشکل حل می شود. 6- ترک سیگار را نباید ساده پنداشت. برعکس تصور عام که بر این عقیده اند با مشکل دانستن یک کار، تمایل فرد به انجام آن کار کمتر می شود و از ترس سختی آن کار، تن به آن نمی دهد، باید گفت که اگر اطرافیان فرد و خود فرد این کار را بزرگ بدانند، هم با آمادگی بیشتری پیش می روند و هم برای انجام کار بزرگ تر تشویق شده و از اعتمادبه نفس فزاینده ای برخوردار می شوند.

نظر سید علی خامنه ای در مورد سیگار

حکم قلیان یا سیگار کشیدن تابع میزان ضرر آن است. اگر دارای ضرر قابل ملاحظه‌ای باشد یا موجب اذیت و آزار دیگران گردد یا خلاف قانون باشد، جایز نیست.

نظر آیت ا.. سیستانی در مورد سیگار

پرسش: توصیه‌های پزشکی می‌گوید سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری‌های قلبی و سرطان است و گاهی هم سبب کوتاهی عمر می‌شود پس حکم سیگار کشیدن بالنسبه به اشخاص ذیل چیست؟ ۱ـ کسی که تازه شروع کرده‌است. ۲ـ به سیگار کشیدن معتاد شده‌است. ۳ـ در کنار کسی نشسته‌ایم که او سیگار می‌کشد و پزشکان می‌گویند آن کس که در کنار شخص سیگاری می‌نشیند ضرری قابل توجه، به او می‌رسد. پاسخ: ۱- کشیدن سیگار اگر موجب ضرر و زیان می‌شود هر چند در آینده واعم از اینکه آن ضرر معلوم باشد ویا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند، حرام است؛ و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می‌کشد، مانعی ندارد. ۲ـ اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می‌آورد باید دست بردارد مگر آنکه ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن یا سخت‌تر از آن یا اینکه ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری‌که عادتاً تحمٌل ناپذیر است. ۳ـ چنین شخصی همانند شخص مبتدی است، و جواب بخش اول شامل حال او هم می‌شود.

نظر آیت ا.. صافی گلپایگانی در مورد سیگار

خوردن چیزی که برای عقل انسان یا سلامتی او ضرر دارد حرام است، ولی اگر ضرر موقّت یا کم باشد که عقلاء اعتنا نکنند، حرام نیست.

نظر آیت ا.. مکارم در مورد سیگار

پرسش: کشیدن سیگار برای افراد مبتدی، و استمرار آن برای افراد معتاد، اعمّ از این که ترک آن به آسانی ممکن باشد یا نباشد، چه حکمی دارد؟ پاسخ: کشیدن سیگار و انواع دخانیّات، حرام است و با توجّه به این که ترک آن برای همه معتادان ممکن است، حالت اضطرار معمولاً در آن تصوّر نمی‌شود؛ مگر به دستور خاص طبیب آگاه، و فرقی بین افراد مبتدی و معتاد نیست.

تاثیر سیگار بر زندگی چیست

جز این موارد بهداشتی که در مورد مضرات سیگارگفته شد سیگار کشیدن همچنین می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر بگذارد. وقتی سیگار در تنفس شما اختلال ایجاد می کند، سرفه و تنگی نفس و عفونت دستگاه تنفسی افزایش می یابد و تا مرز بیماری برونشیت هم می رسد. همه این اتفاق ها بر کیفیت زندگی شما اثر می گذارد. سیگار می تواند به روش های مختلف زندگی شما را به یک فاجعه تبدیل کند: *سیگار حس بویایی و حس چشایی را تغییر می دهد. *توانایی و سطح انرژی شما را برای ورزش کاهش می دهد. *سیگار ظاهر شما را نابود می کند. (دندان های زرد، پیری زودرس، بوی نامطبوع، گودی زیر چشم و غیره) *عوامل ناخوشایند سیگار سبب می شود که شما بارها و بارها احساسات بیرونی خود را سرکوب کنید. *سیگار شما را بیشتر در معرض خطر افسردگی و اضطراب قرار می دهد. *سیگار بر روابط خانوادگی، دوستان و همکاران شما اثر مستقیم دارد.در کنار مضرات سیگار،سیگار کشیدن هزینه های گزاف و قابل توجهی را از شما به هدر می دهد. هم هزینه های شخصی و هم هزینه های نظام بهداشتی جامعه. اگر شما اسیر سیگار هستید شک نکنید که ترک کردن آن هرگز دیر نیست. با کمک مشاوره و برنامه ریزی درست همه می توانند سیگار را برای همیشه فراموش کنند. اگر به این هدف دست پیدا کنید در چند روز تاثیر مثبت این کار را در ظاهر خود و سلامت خود خواهید دید. با گذشت زمان کمی، خواهید دید مشکلات و بیماری هایی که به دخانیات مرتبط هستند چقدر زود از شما دور می شوند. و با این کار طول عمر خود را تضمین می کنید.

فواید سیگار (جنبه طنز دارد)

1- سیگار کشیدن باعث میشه شما هرچه سریعتر از شر سلامتی و زندگی به امید خدا خلاص بشید و بتونید پا به عرصه های جدیدتری از جمله جهان آخرت بگذارید و تجربه های جدید کسب کنید 4 – اگه سیگاری بشین برای مواقع بیکاری ، بیعاری ، بیخوابی ، بیداری ،بیزاری ، بیذاتی ، بیماری ، سیرابی ، خیشاحی ( منظور همون خوشحالیه ) ، نیراحی (ناراحتی ) و سایر مواقع بهترین امکان رو در اختیار دارین . 5 – اگه سیگاری بشین دارای روابط اجتماعی درخشان میشین و میتونین دوستان جدید زیادی پیدا کنین : الف – وقتی شما جزء خریداران سیگار باشین دوستانی رو پیدا میکنین که از بس دوستتون دارن شما رو به شکل شیرینی میبینن . ب – وقتی شما جزء مصرف کنندگان سیگار باشین دوستان مهربونتون شما رو به شکل مگس میبینن .در نوع ب دوستی از طرف شما بسیار عمیقتر خواهد بود . 6- اگه سیگاری بشین توی محیط های سربسته و عمومی از دست سیگاری ها حرص نمیخورین و این خودش باعث میشه آرامش اعصاب داشته باشین . 7- وقتی سیگاری بشین ، میتونین توی مسابقه جهانی ترک سیگار شرکت کنین و کلی پول به جیب بزنین . 8 – اگه سیگاری بشین ، وقتی با اقوام و دوستان به پیک نیک میرین موقع روشن کردن آتیش میتونین روش روشن کردن کبریت در میان باد و بوران رو به اونا نشون بدین و خودتون رو به عنوان یک قهرمان ملی معرفی کنید . 9 – اگه سیگاری بشین با سوپری سر کوچتون بیشتر رفیق میشین طوری که اگه یه روز نرین سراغش دلش براتون تنگ میشه . 10 – اگه مخفیانه سیگار بکشین میتونید با کوچه پس کوچه های اطراف خونه ، پشت بام ، زیر زمین و دیگر جاهایی که تا حالا زیاد بهشون توجه نکردین بیشتر آشنا بشین . 11 – وقتی مخفیانه سیگار میکشین با ادوکلن ، عطر و دئودورانت های ارزون قیمت و همچنین انواع آدامسهای p.k ، خروس نشان ، relax و غیره آشناتر میشین و به آدمی خوشبو با دندونای سفید مبدل بشین . 12 – هرچه بیشتر سیگار بکشین راحت تر میتونین از شر پولهایی که توی جیبتون سنگینی میکنه راحت بشین . 13 – اگه سیگاری بشین توی شهرای بزرگ که هوای آلوده دارن راحتتر میتونین زندگی کنین .

بیشتر بخوانید : قلیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۷ ، ۲۰:۳۳
محسن موسوی

سرماخوردگی در بارداری

سرماخوردگی در بارداری ,سرماخوردگی در بارداری و درمان,سرماخوردگی در بارداری روازاده,سرماخوردگی در بارداری درمان,سرماخوردگی در بارداری,سرماخوردگی در دوران بارداری,قرص سرماخوردگی در بارداری,داروی سرماخوردگی در بارداری,سرماخوردگی در اوایل بارداری,سرماخوردگی در بارداری و درمان آن,درمان سرفه و سرماخوردگی در بارداری,درمان گلودرد و سرماخوردگی در بارداری,سرماخوردگی در دوران بارداری و درمان

سرماخوردگی در بارداری , سرماخوردگی در بارداری و درمان , سرماخوردگی در بارداری روازاده , سرماخوردگی در بارداری درمان

در ادامه این مطلب با توصیه های پزشکی و روش های سنتی و بیخطر برای درمان سرماخوردگی در بارداری آشنا خواهید شد .

شما می توانید از راه های طبیعی زیر برای درمان سرماخوردگی خود استفاده نمایید: مصرف سیر تازه. سیر ترکیبی ضد ویروسی می باشد. مصرف یک یا دو حبه سیر یا افزودن آن به سوپ یا جوشانده آن مناسب می باشد. استفاده از دستگاه مرطوب کننده. این دستگاه هوا را مرطوب نگه می دارد و تجمع آلودگی جلوگیری می کند. استفاده از قطره بینی. این گونه قطرات باعث مرطوب شدن مسیر بینی می شود و در طول بارداری ضرری ندارند. قرقره کردن آب نمک. این کار باعث تسکین گلودرد می شود. ¼ قاشق غذاخوری نمک در هشت اونس آب گرم بریزید و قرقره کنید. عسل. مصرف یک قاشق غذاخوردی عسل در بارداری (یا ترکیب عسل، لیمو و آب داغ) باعث کاهش سرفه های خشک می شود.

سرماخوردگی در بارداری

 سرماخوردگی به طور کلی بیماری خطرناکی نیست اما هنگام سرماخوردگی در بارداری احتمال دارد مشکل حاد تر و شدیدتر شود و البته به دلیل محدودیت های مصرف دارو زنان باردار با مشکلات بیشتری نسبت به سایر افراد دست و پنجه نرم می کنند. ناراحتی های مربوط به بینی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که در طول دوره بارداری به علت تاثیر هورمون ها بر مجرای تنفسی و بینی معمول است.در زمان بارداری سیستم بدن خانم باردار تمام تلاش خود را برای رشد جنین متمرکز می کند. بنابراین بدن شما بیشتر در معرض ویروسهای سرماخوردگی و آنفولانزا قرار میگیرد

سرماخوردگی در بارداری , سرماخوردگی در بارداری و درمان , سرماخوردگی در بارداری روازاده , سرماخوردگی در بارداری درمان

برخی داروهای سرماخوردگی در طول بارداری مضر می باشند زیرا به جنین آسیب می رسانند. این داروها عبارتند از: برخی داروهای کاهنده درد و تب. آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسین در مراحل رشد جنین در ماه های اول بارداری اختلال ایجاد می کند و باعث ایجاد مشکل در هنگام زایمان می شود. داروهای ضد گرفتگی بینی. برخی متخصصین مصرف این داروها را بلامانع می بینند مانند Sudafed یا Dayquil اما برخی اجازه مصرف نمی دهند. متخصصین بعد از سه ماهگی اجازه مصرف این داروها را می دهند و مصرف آن ها را نیز محدود می کنند (یک اونس یا دو اونس روزانه به مدت یک یا دو روز).

سرماخوردگی در بارداری و درمان

در ابتدا باید زنان باردار مراقب باشند تا مبتلا به آنفلونزا و سرماخوردگی نشوند زیرا که پیشگیری بسیار راحت تر از درمان است. مصرف میوه و سبزیجات تازه به مقدار زیاد و غلات کامل. این دسته از غذاها به بدن شما مواد معدنی و ویتامین های آنتی اکسیدان از قبیل ویتامین سی را می رسانند و به کشتن عفونتها در بدن کمک می کنند.  خوردن آب، آبمیوه و چای های گیاهی ، باعث بهبود حجم ویتامین و مواد معدنی در بدن است. سعی کنید میزان مصرف کافئین و نوشیدنی های شیرین را در دوران بارداری محدود کنید. زمانی احساس می کنید نیاز است، استراحت کرده تا میزان استرس را تا جایی که ممکن است به حداقل برسانید.  نرمش های سبک انجام دهید. این کار باعث گردش بهتر خون در بدن شده . به بدن کمک می کند تا بهتر با عفونتها مبارزه کند.

سرماخوردگی در بارداری , سرماخوردگی در بارداری و درمان , سرماخوردگی در بارداری روازاده , سرماخوردگی در بارداری درمان

چه داروهایی برای درمان سرماخوردگی در طول بارداری مناسب هستند؟ استامینوفن: اگر تب دارید یا سردرد یا بدن درد دارید، می توانید استامینوفن مصرف نمایید. داروهای سرفه: خلط آور مثل (Mucinex) به همراه داروهای سرفه مثل (Robitussin) یا قرص های سرفه در طول بارداری مناسب هستند. اما با پزشک خود درباره مقدار دارو مشورت نمایید.  پیش از مصرف هر گونه دارویی با پزشک خود مشورت نمایید و داروهایی که پزشک تجویز کرده است را سر خود کنار نگذارید زیرا برخی داروها در طول بارداری موردنیاز است و ضرری برای جنین ندارد.

سرماخوردگی در بارداری روازاده

درمان های طبیعی برای سرماخوردگی : در صورت ابتلا به سرماخوردگی بدون تجویز پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید و در صورت مراجعه به پزشک حتما وی را از بارداری خود مطلع سازید و حتی المقدور از روش های طبیعی برای درمان بیماری خود استفاده کنید.

سرماخوردگی در بارداری , سرماخوردگی در بارداری و درمان , سرماخوردگی در بارداری روازاده , سرماخوردگی در بارداری درمان

در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید: تب بیشتر از38 درجه – سرماخوردگی شما به حدی شدید است که در خوردن و خوابیدن شما اختلال ایجاد کرده است – مخاط سرفه های شما سبز یا زرد است – سرفه های شما همراه با درد سینه یا خس خس است – سینوس های شما ضربان دارد – اگر علائم بیش از دو هفته به طول انجامید، نیاز به مصرف دارو دارید .

سرماخوردگی در بارداری درمان

مایعات گرم زیادی بنوشید : نوشیدن آب، بدن را تمیز می‌کند. در واقع نوشیدن آب توکسین‌ها یا همان سموم بدن و باکتری‌ها و ویروس‌ها را دفع می‌کند. لازم است که روزانه یک و نیم لیتر آب مصرف شود. در دوره‌ی سرماخوردگی برای خودتان جوشانده‌های مناسب و سوپ مرغ، تهیه و میل کنید.  سوپ داغ با پیاز، سیر و اندکی فلفل مجاری تنفسی را باز می‌کند. توصیه می‌کنیم شربت عسل، لیموترش و آب جوش میل کنید. این شربت حساسیت سینه را تسکین می‌دهد و دارای قدرت ضدعفونی کنندگی بالایی است.

سرماخوردگی در بارداری , سرماخوردگی در بارداری و درمان , سرماخوردگی در بارداری روازاده , سرماخوردگی در بارداری درمان

     سرما خوردگی، حتی در بدترین شرایط از آنفولانزا خفیف تر است. علائم آن کم کم نمایان می شود و تب در آن اتفاق نمی افتد. گلودردی که در سرماخوردگی اتفاق می افتد بعد از یک یا دو روز ناپدید می شود و آب ریزش بینی و سرفه باقی می ماند. آنفولانزا شدیدتر می باشد و به صورت ناگهانی اتفاق می افتد. علائم آنفولانزا شامل تب شدید (معمولا بین 38 تا 40 درجه فارنهایت)، سردرد، سرد بودن، گلودردی که در روزهای دوم و سوم بدتر می شود، درد عضلات و خستگی و ضعف (ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد). شما ممکن است عطسه و سرفه را نیز تجربه کنید.

سرماخوردگی در بارداری

شربت پیاز : پیاز ضدعفونی کننده‌ی موثری است. پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد.  ۱۰۰ گرم پیاز را خرد کنید و در ۲۰ سی‌سی لیتر آب و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و ۱ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. دوباره محلول را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید مثل شربت غلیظ شود. روزانه ۲ تا ۶ قاشق چای‌خوری از این شربت میل کنید.

سرماخوردگی در بارداری , سرماخوردگی در بارداری و درمان , سرماخوردگی در بارداری روازاده , سرماخوردگی در بارداری درمان

استراحت: استراحت مدت زمان سرماخوردگی را کاهش نمی دهد اما در طول سرماخوردگی بدن شما نیاز به استراحت دارد. فعال باشید: ورزش هایی که برای دوران بارداری مناسب هستند به شما کمک می کنند حس بهتری داشته باشید. غذا خوردن را ترک نکنید: ممکن است اشتها نداشته باشید اما خوردن مواد غذایی سالم به درمان شما کمک می کند. موادغذایی غنی از ویتامین ث مصرف کنید: این مواد به بهبود سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. میوه های حاوی ویتامین ث مثل مرکبات، توت فرنگی، هندوانه، کیوی، انبه، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، پاپایا، بروکلی، کلم قرمز و اسفناج را مصرف نمایید.

سرماخوردگی در دوران بارداری

با اسطوخودوس بخور کنید : بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد. حمام، سونا و حتی دوش آب گرم باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود.  یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.

سرماخوردگی در بارداری , سرماخوردگی در بارداری و درمان , سرماخوردگی در بارداری روازاده , سرماخوردگی در بارداری درمان

مصرف روی را افزایش دهید: مصرف روی نیز باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف بوقلمون، گوشت گاو، صدف، تخم مرغ، ماست، جوانه گندم و جو برای دریافت روی توصیه می شود. مصرف نوشیدنی: تب، عطسه و آب ریزش بینی باعث می شود آب بدن شما کاهش یابد. نوشیدنی های گرم  مناسب دوران بارداری باعث آرامش می شوند. بنابراین یک فلاسک حاوی سوپ (سوپ مخصوص بارداری) و نوشیدنی گرم در کنار خود قرار دهید و به مقدار کافی مصرف نمایید. مصرف میزان  آب مناسب در بارداری  و نوشیدنی های سرد نیز در جریان بهبود شما موثر می باشند.

قرص سرماخوردگی در بارداری

سینه‌تان را با اکالیپتوس ماساژ دهید : اکالیپتوس به طوری موثر با بیمارهای تنفسی مقابله می‌کند. به خاطر اینکه این گیاه ضدعفونی کننده و خلط آور است. خواص دارویی این گیاه مدیون ماده ایی به نام اوکالیپتول است. این ماده به طور مستقیم روی سلول‌های برونشیت تأثیر می‌گذارد.  پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد.  ترکیبات اکالیپتوس ترشحات ریوی را روان کرده و دفع آن‌ها را آسان‌تر می‌سازند. این گیاه التهاب مجاری تنفسی را درمان می‌کند.زمانی که سرما می‌خورید ۱۵ تا ۲۰ قطره روغن اکالیپتوس را در ۲۵ میلی گرم روغن مایع گیاهی ریخته و سینه‌تان را با آن ماساژ دهید. هر روز ۳ مرتبه این کار را تکرار کنید.

سرماخوردگی در بارداری , سرماخوردگی در بارداری و درمان , سرماخوردگی در بارداری روازاده , سرماخوردگی در بارداری درمان

مکمل های موردنیاز را مصرف نمایید: از ویتامین هایی که پیش از زایمان موردنیاز است مصرف نمایید. مانند ویتامین ث، روی. (پیش از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید) خواب راحت: هنگامی که به پشت خوابیده اید یا زیر سر خود دو عدد بالشت قرار داده اید راحت تر نفس می کشید. طرز خوابیدن درست در بارداری مهم است. استفاده از نوارهای بینی به تنفس راحت تر کمک می کند.

داروی سرماخوردگی در بارداری

آب نمک : شستشو دادن بینی با سرم شستشو یا آب نمک معمولی باعث تمیز شدن مجاری بینی و از بین رفتن خلط می‌شود. زمانی که مجاری تنفسی شستشو داده نشود شرایطی به وجود می‌آید که میکروب‌ها در مجاری تنفسی بیشتر شوند.  برای شستشوی مجاری تنفسی‌تان یک لیتر آب را با یک قاشق چای‌خوری پُر نمک بجوشانید و بگذارید تا خنک شود. آب نمک را در مشتتان ریخته و وارد سوراخ‌های بینتان کرده سرتان را به عقب ببرید به طوری که آب نمک وارد مجاری بینی‌تان شود و مخاط را تمیز کند. هر روز این کار را چندین با تکرار کنید خواهید دید که به زودی علائم بیماری‌تان رفع خواهد شد.

بیشتر بخوانید : سرماخوردگی ♥ سرماخوردگی کودکان ♥ بارداری ♥ کندر در بارداریبی اشتهایی در بارداری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۱۷
محسن موسوی

مرگ مغزی

مرگ مغزی ،مرگ مغزی و کما،مرگ مغزی و پیوند اعضا،مرگ مغزی نگار دوساله،مرگ مغزی دانشجوی پزشکی،مرگ مغزی آتنا،مرگ مغزی داماد،مرگ مغزی ویکی پدیا،مرگ مغزی یعنی چی،مرگ مغزی و کما،تفاوت مرگ مغزی و کما،فرق مرگ مغزی و کما،مرگ مغزی کما،فرق بین مرگ مغزی و کما،مرگ مغزی یا کما،تفاوت مرگ مغزی و کما،فرق مرگ مغزی و کما،تفاوت مرگ مغزی و کما چیست؟

مرگ مغزی ، مرگ مغزی و کما ، مرگ مغزی و پیوند اعضا ، ضریب هوشی در مرگ مغزی ، درمان مرگ مغزی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد مرگ مغزی صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.مغز به‌عنوان پیچیده‌ترین عضو بدن جایگاه احساسات، غرایز، تفکر و بسیاری از واکنش‌های آدمی است و کوچک‌ترین آسیب به آن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. این روزها عبارت مرگ مغزی را زیاد می‌شنویم، اما این بیماری که همه از شنیدن نامش متاثر می‌شوند، چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟مرگ مغزی به‌معنای از دست دادن تمامی عملکردهای مغز است و در پی توقف کامل جریان خون به این عضو حساس بدن به وجود می‌آید.دکتر نورالدین صدرالاسلامی، متخصص مغز و اعصاب در این باره می‌گوید: در مرگ مغزی، خون‌رسانی و همچنین اکسیژن‌رسانی به مغز متوقف می‌شود و این عضو از بدن کارکرد خود را از دست داده و دچار تخریب غیرقابل برگشت می‌شود؛ هرچند پس از این عارضه اعضای دیگر بدن، ازجمله قلب، کبد و کلیه‌ها به وسیله دستگاه‌های کمکی می‌توانند به فعالیت حیاتی خود ادامه دهند، اما این روند زیاد به طول نمی‌انجامد و اگر بیمار از این دستگاه‌ها جدا شود، زندگی مصنوعی او متوقف خواهد شد.وی می‌افزاید: پس از وقوع مرگ مغزی در فرد، هیچ گونه احساس دردی وجود ندارد و بیمار قادر به صحبت کردن، دیدن و حتی پاسخ به تحریکات خارجی نیست.

مرگ مغزی چیست

مرگ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود. درچنین وضعیتی همهٔ نورونهای مغز درنتیجهٔ هیپوکسی تخریب می‌شوند. مرگ مغزی یکی از معیارهای قطعی تعیین کننده مرگ است. (معیار دیگر از بین‌رفتن گردش خون و تنفس است) برای تشخیص مرگ مغزی باید تمامی اعمال مغزی به صورت غیرقابل‌برگشت از بین رفته‌باشند. مرگ مغزی به طور واضح با حالت زندگی نباتی متفاوت است. در حالت مرگ مغزی تمام قسمت‌های مغز از جمله ساقه مغز از بین رفته است و تنفس بدون دستگاه تنفس مصنوعی وجود ندارد. این در حالی است که در حالت زندگی نباتی فرد بدون دستگاه دارای تنفس خودبخودی است.

تاریخچه مرگ مغزی

برای اولین بار در سال 1950 میلادی پزشکان رشته اعصاب در اروپا به نوعی کُما(Coma)1 اشاره نمودند که در آن بافت مغز به صورت غیر قابل بازگشت صدمه دیده و عملکرد خود را از دست داده بود و لیکن فعالیت قلب و ریه به کمک دستگاه2 ادامه داشت. در آن زمان این نوع از کما بعنوان «کمای غیر قابل بازگشت» نامیده شد . در سال 1968 عده ای دیگر از پزشکان ن این حالت را «مرگ مغزی» نامیدند و معیارهایی جهت تشخیص آن وضع کردند. این مطلب که «اگر مغز مرده باشد شخص مرده است و مرگ مغز در نهایت باعث توقف فعالیت قلب خوا هد شد. » سبب شروع بحث های مهم اخلاقی واجتماعی و قانونی گردید و گروههای کارشناسی مختلف و متعددی در این باره به بحث و تحقیق پرداختند. بعد از آن و به تدریج معیارهای روشن تر و کامل تری جهت تعیین مرگ مغزی پیشنهاد گردید. آخرین و جامعترین معیارها که در حال حاضر براساس آن عمل می شود مربوط به سال 1981 می باشد.

علل مرگ مغزی

تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، خونریزی‌های داخلی مغز، سکته مغزی و مسمومیت‌های شدید از علل مهم مرگ مغزی به شمار می‌روند.دکتر صدرالاسلامی می‌گوید: آسیب‌های شدید بافتی که به علل مختلف به مغز وارد می‌شود، در نهایت منجر به تورم بافتی شده و از آنجا که مغز در فضای بسته بین استخوان‌های جمجمه قرار گرفته و امکان افزایش حجم ندارد، بنابراین این تورم بافتی به قسمت‌های پایین‌تر مغز (ساقه مغز) فشار وارده کرده و باعث فتق مغزی و مختل شدن گردش خون به مغز می‌شود که این خود در نهایت اکسی‍ژن‌رسانی را مختل و کم می‌کند و سرانجام موجب مرگ مغزی می‌شود.

تعریف و اهمیت تشخیص مرگ مغزی

تعریف مرگ مغزی: مرگ مغزی به از بین رفتن کامل و غیر قابل بازگشت تمامی عملکردهای مغز3 اطلاق می شود. علل عمده ایجاد کننده مرگ مغزی عبارتند از ضربه مغزی، خونریزی مغزی، ایست قلبی . تشخیص و اعلام مرگ مغزی از دو جهت حائز اهمیت است: اولاً: از نظر علم طب، مرگ مغزی برابر با فوت بیمار می باشد. ثانیاً: از اندامهای بیماری که دچار مرگ مغزی شده است میتوان جهت پیوند اعضاء4 استفاده کرد. در فردی که دچار مرگ مغزی شده است ،تنفس قطع می گردد و با قطع تنفس، ضربان قلب نیز متوقف خواهد شد؛ با توقف گردش خون ،خونرسانی به بافتها مختل گردیده و اندامهای بدن قابلیت ادامه حیات خود را از دست خواهند داد. با دخالت در این مسیر و بازگرداندن تنفس بیمار توسط دستگاه تنفس مصنوعی، قلب به طور موقت به کار خود ادامه خواهد داد و بیمار برای مدتی محدود در حالت کُما قابل نگهداری خواهد بود.اگر چه پس از مدتی علیرغم متصل بودن بیمار به دستگاه ، قلب بیمار از کار خواهد ایستاد و نهایتاً مرگ اندامها آغاز خواهد گردید. روشن است که بیمار دچار مرگ مغزی، فی نفسه قابلیت ادامه حیات ندارد و ادامه حیات نباتی وی (اگر بتوان نام حیات برآن نهاد) وابسته به دستگاه می باشد. در واقع پزشکان با بر قرار کردن تنفس در این بیماران، تنها می توانند برای مدت محدودی مرگ قلب و سایر اندامها را به تعویق اندازند.برای نمونه حداکثر زمانی که تاکنون علم طب توانسته است یک بیمار دچار مرگ مغزی را نگهداری کند 107 روز بوده است. براین اساس ، واضح است که چرا علم طب مرگ مغزی را برابر با فوت بیمار می داند.

معیارهای مرگ مغزی چیست

معیارهای فعلی برای تعیین مرگ مغزی عبارتنداز: ۱. عدم پاسخ دهی به تحریکات (تخریب منتشر کورتکس مغز) بیمار باید به تحریکات حسی شامل درد و کلام پاسخی نشان ندهد. ۲. از بین رفتن رفلکس‌های ساقهٔ مغز (تخریب ساقه مغز) رفلکس‌های مردمک، قرنیه و حلقی دهانی باید از بین رفته باشند. رفلکس‌اکولوسفالیک و رفلکس اکولووستیبولار سبب حرکت چشم‌ها نمی‌شوند. ۳.آپنه (تخریب تنه مغزی) فعالیت تنفسی وجود ندارند؛ که با رسیدن فشار دی‌اکسید کربن بیمار به ۶۰ میلی‌متر جیوه مشخص می‌شود به‌طوریکه با تجویز اکسیژن ۱۰۰ ٪ نیز فعالیت تنفسی وجود ندارد. ۴.نتایج الکتروآنسفالوگرام درالکتروانسفالوگرافی امواج الکتروآنسفالوگرام مغزی صاف است. تداوم اختلال عمل مغز معیارهای مرگ مغزی باید به مدت کافی ادامه یابند معمولاً با گذشت ۶ تا ۲۴ ساعت تشخیص، گذاشته می‌شود. برگشت‌پذیری اختلال عمل مغز علت اغما باید مشخص شود، تابلوی بالینی را توجیه کند و غیرقابل بازگشت باشد. مسمویت با داروهای آرام‌بخش، هیپوترمی، بلوک عصبی عضلانی و شوک باید رد شوند زیرا این اختلالات سبب بروز سندرم بالینی شبیه به مرگ مغزی می‌شوند که برگشت پذیرند.

علت مرگ مغزی چیست

تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت‌ها، خونریزی‌های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی از جمله علل شایع مرگ مغزی هستند.

مرگ مغزی چگونه رخ می‌دهد؟

هر گونه آسیب شدید به مغز می‌تواند منجر به تورم بافتی شود. از آنجایی که مغز در یک فضای بسته (استخوان جمجمه) قرار دارد و جایی برای این افزایش حجم وجود ندارد، بر بخش‌های پایین‌تر مغز (ساقه مغز) فشار آورده، مانع جریان گردش خون به قسمت‌های بالایی می‌شود و بیش از پیش مانع اکسیژن‌رسانی خواهد شد. این فرآیند ممکن است چند دقیقه یا چند روز به درازا بکشد. قلب به کمک دستگاه تنفس مصنوعی به فعالیت خود ادامه داده، به اعضای دیگر اکسیژن می‌رساند، در حالی که بافت مغز و ساقه مغز که وظیفه کنترل تنفس و ضربان قلب را بر عهده دارند از این ماده حیاتی (اکسیژن) محروم مانده، دچار مرگ می‌شوند.

علت زنده ماندن در مرگ مغزی

قلب تا زمانی که دارای اکسیژن‌رسانی باشد، به ضربان خود ادامه می‌دهد. در بیمار مرگ مغزی، دستگاه تنفس مصنوعی ( ونتیلاتور ) اکسیژن لازم را برای ضربان قلب فراهم خواهد کرد و به محض جدا کردن دستگاه از بیمار قلب هم از کار خواهد افتاد.

مرگ مغزی ، مرگ مغزی و کما ، مرگ مغزی و پیوند اعضا ، ضریب هوشی در مرگ مغزی ، درمان مرگ مغزی

تشخیص مرگ مغزی

در کشورهای مختلف، معیارهای گوناگونی برای اعلام مرگ مغزی وجود دارد، اما اساس این اعلام، بررسی نشانه‌های بالینی فقدان کامل اعمال مغز است.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان توضیح می‌دهد: هرچند قرار گرفتن فرد در حالت کمای عمیق، عدم پاسخ به تحریکات دردناک،‌ قطع کامل تنفس و نبود هیچ نشانه‌ای از باز کردن چشم‌ها یا حرکات در سر و تنه از علائم مرگ مغزی هستند، اما با توجه به اهمیت این مساله، در اغلب موارد برای اثبات عدم فعالیت مغز نوار مغزی گرفته و حتی آنژیوگرافی از رگ‌های مغزی انجام می‌شود.دکتر صدرالاسلامی می‌افزاید: به دلیل اهمیت این موضوع، علاوه بر تمامی موارد گفته شده لازم است یک دوره زمانی نیز بر بیمار بگذرد (مدت نظارت) تا در طول این دوره، بررسی مداوم بیمار توسط تیم پزشکی، عدم تغییر در معیارهای بالینی را به اثبات برساند و بتوان مرگ مغزی را اعلام کرد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که اعلام مرگ مغزی در کودکان و افرادی که داروهای آرامبخش قوی و بیهوش‌کننده مصرف کرده یا مبتلا به بیماری‌هایی چون کم‌کاری شدید تیروئید و حتی سرمازدگی شدید ـ که باعث رکود و توقف فعالیت ساقه مغز می‌گردد ـ شده‌اند، تابع شرایط دیگری است.

شناخت کما از مرگ مغزی

در حالت کما شانس بهبود برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتی که در مرگ مغزی بهبود بیمار غیرممکن و مرگ وی ظرف چند روز حتمی است. دکتر صدرالاسلامی با بیان اینکه کما یک نوع اختلال در کارکرد مغز بوده که در آن شخص ـ مشابه مرگ مغزی به دلیل کمبود خون و اکسیژن رسانی به مغز ـ دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می‌شود و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش پاسخ نمی‌دهد، می‌گوید: در حالت کما شخص ممکن است برای مدت طولانی زنده بماند و زندگی نباتی پیدا کند و حتی افرادی که به کما رفته‌اند درصورت سالم بودن ساقه مغز، در اغلب موارد به تنفس غیرارادی خود ادامه داده و ضربان قلب منظمی نیز دارند.وی می‌افزاید: هوشیاری بیماران در حالت کما بسته به میزان پاسخ آنها به محرک‌های گوناگون درجه‌بندی می‌شود.دکتر صدرالاسلامی می‌افزاید: در جریان مرگ مغزی اعضای دیگر بدن مانند قلب، کلیه‌ها یا کبد تا مدتی زنده و قابل پیوند هستند و این ارگان‌ها درصورت اقدام به‌موقع می‌توانند در بدن شخص دیگری به وسیله پیوند اعضا استفاده شوند.با این حال، تخریب اعضای بدن به فاصله کمی پس از مرگ مغزی شروع می‌شود و به همین علت است که فرآیند پیوند اعضا باید هرچه زودتر انجام شود.

تفاوت مرگ مغزی و کما

کما در واقع یک نوع اختلال در کارکرد مغز است که شخص دچار کاهش شدید سطح هوشیاری می‌شود و به هیچ یک از تحریکات پیرامونش، پاسخ نمی‌دهد. در کما شانس بهبودی برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتی که در مرگ مغزی بهبودی بیمار غیرممکن و مرگ وی ظرف چند روز حتمی است.

تفاوت زندگی نباتی و مرگ مغزی

زندگی نباتی، با مرگ مغزی کاملا متفاوت است. این وضعیت تقریبا همیشه در پی کما رخ می‌دهد. با اینکه شخص بیدار به نظر می‌رسد ( چشمانش باز است) و دارای یک سری حرکات غیرارادی اعضای خویش است، هیچ عملکرد ذهنی و شناختی ندارد. این‌ها در واقع بیمارانی هستند که به دنبال آسیب شدید مغزی، برای سال‌های متمادی زنده می‌مانند و به نظر هوشیارند، بدون اینکه بتوانند با محیط اطراف خود ارتباطی برقرار کنند.

ظاهر فرد مرگ مغزی شده

فردی که دچار مرگ مغزی شده، مانند کسی است که در خوابی عمیقی فرو رفته است. ریه‌هایش به کمک دستگاه تنفس مصنوعی ( ونتیلاتور ) از هوا پر می‌شوند، قلبش به سبب اکسیژن‌رسانی دارای ضربان است و حتی پوست او گرم و به رنگ صورتی است.

احتمال بازگشت مرگ مغزی

خیر، امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد. مواردی که شنیده‌اید فرد دچار مرگ مغزی شده و سپس بهبود یافته است، در واقع مرگ مغزی نبوده است. این بیماران در کمای عمیق بوده ولی نزدیکان آنها و یا حتی گاهی برخی از پزشکان و پرستارانی که درباره تفاوت مرگ مغزی و کما اطلاعات کافی ندارند چنین برداشت نادرستی کرده‌اند.

مرگ مغزی و پیوند اعضا

از زمانی که در تاریخ پزشکی عضوی از انسان با موفقیت پیوند زده شد قریب به دو قرن می‌گذرد. سال 1823 بود که نخستین بار اولین پیوند بافت پوست از یک محل بدن فرد روی محل دیگری با موفقیت در آلمان انجام شد. از آن زمان تا به امروز با پیشرفت دانش پزشکی، از اهدای میتوکندری در قالب سلول های تخمک گرفته تا امکان اهدا و پیوند بیشتر اندام های داخلی و بافت های بدن، در شرایطی که در بدن قابلیت ادامه کار نداشته باشند و خطر مرگ را برای او به همراه بیاورند قابلیت تعویض و پیوند را دارند. امروزه کار تا به آنجا پیش رفته که اخیرا پزشکی به نام سرجیو کاناورو در ایتالیا ادعای امکان پذیر بودن پیوند سر را مطرح کرده است! ایده ای جنجالی که هرچند بسیاری از متخصصان فعلا آن را در حد یک شوخی می پندارند، با این حال از افق پیش روی بشر در سال های آینده خبر می دهد.

انواع پیوند عضوهای رایج در جهان بعد مرگ مغزی چیست

پیوند اعضا یا اندام های بدن به طور کلی در چهار سبک مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است: 1 ـ پیوند از بیمار به خودش: این نوع پیوند بیشتر در مورد بافت های اضافی یا بافت هایی که قدرت بازسازی خودشان را دارند، انجام می شود. مثل پیوندهای پوستی یا برداشتن سیاهرگ از پای بیمار برای بازسازی عروق قلبی. 2 ـ پیوند عضو یا بافت بین دو جاندار از یک گونه واحد (مثلا انسان به انسان): در این حالت دو موجود زنده از نظر ژنتیکی با هم یکسان نیستند. بیشتر پیوندهایی که امروز انجام می شود از این نوع است. 3 ـ پیوند عضو یا بافت بین دو جاندار از یک گونه واحد در شرایطی که دهنده و گیرنده از نظر ژنتیکی همسان هستند: مانند پیوند بین دوقلوهای همسان. این نوع پیوند از نظر پاسخ ایمنی بدن، مانند پیوند از شخص به خودش است. 4 ـ پیوند عضو یا بافت بین دو جاندار از دو گونه متفاوت: مانند پیوند دریچه های قلب خوک به انسان. امروزه بسیاری از انواع پیوندهای عضو در کشور ما انجام می پذیرد. با این حال سطح پایین اطلاعات جامعه از فرآیند پیوند اعضا بویژه در مورد بیماران مرگ مغزی موجب شده تا در بسیاری از موارد فرصت برای نجات جان بیماران نیازمند عضو از دست برود.

کارت اهدا عضو مرگ مغزی

اکنون آمار اهدای عضو در سطح کشور به 70 درصد رسیده است. این‌که در مدت زمان ده سال آمار اهدایی عضو از 4 درصد به 70 درصد رسیده بسیار مهم است. ما در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا سابقه طولانی در ا هدای عضو نداریم، اما هنوز باید در زمینه فرهنگ سازی اقداماتی انجام شود. فرهنگ سازی در کشور ما نهادینه نشده و به صورت جزیره ای انجام می شود. هر کدام از مراکز فراهم آوری برای خودش کارهای فرهنگی انجام می دهد و برای مثال کارت اهدا صادر می کند. در کشورهای پیشرفته فرهنگ سازی از مباحث علمی جدا و به نهادهای مردمی واگذار شده است. برای اولین بار در اسفند 1393 سامانه کارت اهدای عضو کشوری به نشانی ehda.center راه اندازی شده که همه می توانند پس از وارد کردن مشخصات در این سامانه بلافاصله کارت خود را چاپ کنند و نزد خود نگه دارند. دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی نخستین فردی بوده که در این سامانه ثبت نام کرده است. این سامانه روز جهانی کلیه رونمایی شد. قرار است یک سازمان مرد م نهاد به عنوان هسته مرکزی فرهنگ سازی پیوند و اهدای اعضا راه اندازی شود. در مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری حدود یک میلیون و 400 کارت اهدای عضو و در مجموع حدود 2.5 تا سه میلیون نفر در ایران کارت اهدای عضو دریافت کرده اند که این افراد هم می توانند به طور مجدد در سامانه کارت اهدای عضو کشوری ثبت نام کنند. کارت اهدای عضو از نظر قانون اجرایی در ایران وجهه قانونی ندارد. وقتی مردی دچار مرگ مغزی می شود، حتی اگر کارت اهدای عضو هم داشته باشد، رضایت اولیای دم ضروری است. از سال 1384 کارت اهدای عضو صادر شده است. روزهای اول شاید روزی 30 نفر متقاضی دریافت کارت بودند، اما اکنون تعداد متقاضیان به روزی هزار نفر رسیده است. وقتی کارت اهدای عضو را به خانواده نشان می دهیم، خانواده بلافاصله رضایت می دهند و تاکنون موردی گزارش نشده است که فرد مرگ مغزی کارت اهدای عضو داشته باشد و خانواده به اهدای عضو رضایت ندهد. از نظر شرعی و قانونی برای اهدای عضو نیازی به رضایت نیست، چون از نظر شرع انسان مالک کالبد خودش نیست. از نظر قانون مجلس شورای اسلامی در صورتی که فردی شفاهی یا از طریق کارت اهدای عضو رضایت خود را اعلام کرده باشد، به گرفتن رضایت از خانواده نیازی نیست. اما براساس قانون مدنی در همه کشورها اخذ رضایت از خانواده برای اهدای عضو الزامی است. در انگلیس در یک دوره زمانی بدون اخذ رضایت از اولیای دم اهدای عضو انجام می شد، اما بعد از مدتی بررسی ها نشان داد روحیه اجتماعی مردم بشدت آسیب دیده است. براساس قانون مدنی در کشور ما باید از اولیای دم یعنی پدر، فرزند ذکور به سن قانونی رسیده و جد پدری رضایت گرفته شده و نیازی نیست از همسر، مادر و دختر رضایت گرفته شود. اما براساس عرف باید از همه این افراد رضایت گرفته شود؛ حتی اگر یک نفر از آنها رضایت نداشته باشد، اهدای عضو انجام نمی شود.

بیشتر بخوانید : آبسه مغزی ♥ سکته مغزی ♥ سرطان مغز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۷ ، ۲۰:۲۳
محسن موسوی

سوسنبر

سوسنبر ،سوسنبر گیاه،سوسنبر خواص،سوسنبر نام علمی،عکس سوسنبر،چای سوسنبر،گیاه سوسنبر،سوسنبر چیست،گیاه سوسنبر چیست،سبزی سوسنبر چیست،خواص گیاه سوسنبر چیست،خاصیت سوسنبر،سوسنبر و خواص،عکس گیاه سوسنبر،عکس سبزی سوسنبر،عکس گل سوسنبر

سوسنبر ،سوسنبر گیاه،سوسنبر خواص،سوسنبر نام علمی،عکس سوسنبر،چای سوسنبر

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سوسنبر و خواص آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سوسنبر یا سیسنبر یا آس بویه (نام علمی: Thymus serpyllum) که در زبان‌های دیگر آویشن وحشی، آویشن خزنده و آویشن برکلند نیز نامیده می‌شود، گیاهی است از تیره نعناعیان، دارای بوی خوش با گل‌های کوچک به رنگ گلی، سفید و ارغوانی. این گیاه در نواحی بحرالروم، ایران، آمریکای شمالی و سیبری می‌روید.

ترکیبات موجود در سوسنبر

آب، ویتامین های A، B، C، D، E و K، پروتئین، فسفر، کلسیم، آهن، سدیم، منیزیم، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سولفور، کلر، تیامین، کاروتن، ریبوفلاوین، فولات، منتول، نیاسین، فلاونویید و فیبر.

خواص سوسنبر برای بی اشتهایی

ده عدد برگ تازه یا ده گرم برگ خشک این گیاه را در یک لیوان آب جوش 15 دقیقه دم کنید بعد صاف نموده با عسل شیرین کنید و در طی روز چهار بار و هربار یک لیوان از آنرا بنوشید. اگر دچار بی اشتهایی شده اید با دم کرده این گیاه بزودی معالجه شده و اشتهای خود را بدست خواهید آورد.

خواص سردرد برای سردردهای کهنه

دمکرده سبک این گیاه سردردهای شما را آرام میکند علت سردردهای شما چه عصبی و چه مربوط به سوء هاضمه باشد آنرا برطرف میکند. طرز تهیه و مقدار مصرف دمکرده سبک این گیاه برای معالجه سردرد این است دو عدد برگ تازه این گیاه را در یک لیتر آب جوش و یا 15 گرم برگ خشک این گیاه را در یک لیتر آب جوش دم کنید تا 15 دقیقه بماند سپس آنرا صاف و با عسل شیرین کنید و هر روز 4 لیوان از آنرا بنوشید.

خواص ضد سم سوسنبر

این گیاه می تواند به عنوان یک ضد سم و پادزهر نسبتا خوب برای درمان گزش نیش حشرات به کار رود. این گیاه به خاطر عطر خوبی که دارد در بسیاری از داروها به عنوان خوشبو کننده استفاده می شود و حتی می توان برای دور کردن برخی از حشرات از محیط زندگی از آن استفاده نمود.خوردن این گیاه با عسل ضد سم عقرب است.

طرز تهیۀ شربت سوسنبر

10 عدد برگ تازۀ این گیاه را در یک فنجان آب جوش بریزید تا 15 دقیقه دم بکشد؛ سپس آن را شیرین کنید و روزی 3 تا 4 فنجان با فاصلۀ معین بنوشید.

خواص سوسنبر در طب سنتی

این گیاه از نظر طبیعت و طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است. این گیاه ، مقوی جسم و روح بوده و قلب و مغز را نیرو می بخشد. در درمان عفونت های تنفسی، آسم عصبی خشک، سیاه سرفه، گریپ و دیگر بیماری ها با علامت سرفه استفاده می شود. در رفع گلودرد و سوزش گلو بسیار موثر است. این گیاه دستگاه گوارش را تحریک کرده و باعث افزایش ترشحات مفید دستگاه گوارش از جمله مواد ترشحی معده و صفرا می شود و در نتیجه اغلب ناراحتی های گوارشی را تسکین می دهد. بادشکن است و به کسانی که مشکلات گوارش از جمله قولنج، معده ضعیف و دل پیچه دارند، توصیه می شود. برای رفع آشفتگی، استفراغ و ترشی معده موثر است. این گیاه ، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که کبد را پاکسازی نموده، سموم را از بدن دفع کرده و بینایی را تقویت می کنند. همچنین این سبزی مغذی جهت درمان ناراحتی های کبدی بسیار توصیه شده است. برای این منظور باید چند روز متوالی، روزی هشت عدد برگ تازه این گیاه جویده شود. مصرف این گیاه، برای دفع انواع کرم و انگل مفید است. این گیاه، برای مبتلایان به سنگ مثانه غذای بسیار خوبی به شمار می آید. مصرف فرآورده های خوراکی این گیاه در برطرف کردن التهابات مجاری دفع موثر می باشد. استنشاق بوی این گیاه، برای رفع سرماخوردگی و عفونت های گلو بسیار مفید است. برای رفع بوی نامطبوع دهان، می توانید برگ تازه یا خشک سوسنبر را بجوید. مالیدن برگ این گیاه بر محل نیش حشرات و زخم ها موجب تسکین آن می شود. این گیاه ، باز کننده انسداد مجاری ادراری، درمان بیماری حبس البول، قطره قطره ادرار کردن و مقوی روده هاست. برای این منظور باید برگ های این گیاه را در سرکه پخت و آن را به صورت ضماد گرم روی مثانه گذاشت و هشت روز این کار را ادامه داد تا مشکل به طور کامل برطرف شود. دم کرده این گیاه ، ضد نفخ، یرقان و ضد سنگ های صفراوی است. دم کرده این گیاه ، درمان کننده اسهال و سوءهاضمه بوده و دردهای عصبی را برطرف می کند.

سوسنبر و درمان بیماری های زنان

۱- خانم‎های آبستن در خوردن این گیاه ، زیاده‎روی نکنند چون ممکن است باعث سقط جنین شود. ۲- برای تقویت تخمدان‎های خانم‎ها مفید است. ۳- برای زنانی که جنین در رحم آنها مرده است می توان با خورانیدن مقداری این گیاه ، جنین مرده را با تحریکات شدید ماهیچه ای دیواره رحم، از شکم خارج ساخت. (اولاً در بعضی از زنان موثر واقع می شود، در ثانی باید به مقدار زیاد از برگ ها و جوانه های تازه یا عصاره این اندام ها با مقداری شونیز (سیاهدانه) خورده شود) ۴- برای تسکین درد رحم، این گیاه را دم کرده و میل کنید.۱۰ گرم پودر خشک شده آن را با مختصری ماست شیرین مخلوط کرده و می خورند و یا یک استکان از آب برگ تازه آن به عنوان دارو و یا از برگ های تازه آن به قدر معمول و یا از عصاره برگ های آن ۱۰ تا ۲۰ مثقال خورده می شود. ۵- خوردن این گیاه، در کاهش و غلظت شیر زنان موثر است، به این جهت خوردن آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود. ۶- این گیاه ، قاعدگی را تنظیم می کند. برای منظم شدن قاعدگی بعد از پاک شدن به مدت ۱۴ روز بعد از غذا سوسنبر، بخورید.

سوسنبر ،سوسنبر گیاه،سوسنبر خواص،سوسنبر نام علمی،عکس سوسنبر،چای سوسنبر

چای سوسنبر

روی دو گرم برگ خرد شده این گیاه ، یک استکان آب جوش ریخته و ده دقیقه صبر کنید. بهتر است در ظرف بسته باشد، سپس آن را صاف کرده و میل نمایید.

قطره سوسنبر

این قطره را با در نظر گرفتن سن و نظر پزشک معالج خود می توانید در کمی آب به صورت خوراکی چندین بار در روز مصرف نمایید.

خواص سوسنبر برای گرفتگی ادرار

در مواردی که ادرار بند می آید باید برگهای این گیاه را در سرکه پخت و آنرا به صورت ضماد گرم روی مثانه گذاشت و هشت روز این کار را ادامه داد تا حبس البول برطرف گردد.

خواص سوسنبر برای سرفه و آسم بزرگسالان

دو تا برگ تازه این گیاه را بچینید و در یک لیوان آب جوش 15 دقیقه دم کنید . اگر دسترسی به برگ تازه ندارید پانزده گرم برگ خشک آنرا در یک لیتر آب جوش 15 دقیقه دم کنید بعد آنرا صاف کنید و با عسل شیرین سازید ، و هر روز جهار بار و هربار یک لیوان از آنرا بنوشید. دمکرده این گیاه سرفه های پی در پی شما را در بیماری آسم آرام میکند . نسخه این دمکرده برای درمان برونشیت و بیماریهای مربوط به مجاری تنفسی و سرماخوردگی هم تجویز شده است.

سوسنبر ،سوسنبر گیاه،سوسنبر خواص،سوسنبر نام علمی،عکس سوسنبر،چای سوسنبر

خواص درمانی سوسنبر چیست

درمان درد پا ، بی اشتهایی ، گرفتگی ادرار ، سرفه ، آسم در بزرگسالان، سکسکه ،اختلالات معده ،اختلالات اعصاب و تشنجات روحی ، سستی و خواب آلودگی ، اختلالات کبدی ، قولنج و رماتیسم ، دردهای مفاصل ، رفع بوی بد پاها ، سردردهای کهنه و عصبی ، سرما زدگی پاها.

خواص سوسنبر برای سکسکه

وقتی معده شما درد گرفت بهترین دوا دم کرده رقیق این گیاه است . باید دو برگ سوسنبر را در یک لیوان آب جوش 15 دقیقه دم کنید و آنرا صاف و با عسل شیرین کرده و هر روز 4 لیوان از آنرا نوشید. دمکرده رقیق سوسنبر در مان موثر سکسکه است وقتی قوه هاضمه شما ضعیف شده و غذا را به آسانی هضم نمیکنید باید دمکرده قوی این گیاه را بنوشید و در این مورد باید ده برگ این گیاه تازه را در یک لیوان آب جوش 15 دقیقه دم کنید و بعد صاف کرده با عسل شیرین کنید و هر روز چهار لیوان از آنرا بنوشید . مقدار مصرف برگ خشک این گیاه در این مورد دن گره در یک لیتر آب جوش است .

خواص سوسنبر برای اضطراب

اگر مضطرب هستید ، اگر از تشنجات رنج میبرید و خلاصه اگر اعصاب شما ناراحت است دمکرده سبک و رقیق این گیاه بنوشید . طرز تهیه و مقدار مصرف آن اینست که دو برگ تازه را در یک لیوان آب جوش 15 دقیقه دم کنید بعد صاف و با عسل شیرین کنید و هر روز 4 بار و هر بار یک لیوان از آنرا بنوشید.

خواص سوسنبر برای اختلالات خواب

اگر سست و ناتوان هستید و همیشه خواب آلود و خلاصه سر حال نیستید و احتیاج به یک تقویت کننده دارید دم کرده قوی این گیاه را بنوشید. برای تهیه دمکرده قوی این گیاه 10 گرم برگ تازه این گیاه را در یک لیوان آب جوش و یا ده گرم برگ خشک سوسنبر را در یک لیتر آب دم کنید و بعد از صاف کردن و شیرین کردن هر روز 5 لیوان بنوشید.

سوسنبر ،سوسنبر گیاه،سوسنبر خواص،سوسنبر نام علمی،عکس سوسنبر،چای سوسنبر

خواص سوسنبر برای پا درد

اگر پاهای متورم و درناک و خسته ای دارید صد گرم برگ تازه یا خشک این گیاه را در یک طشت آب گرم بریزید و 15 دقیقه بگذارید دم بکشد بعد پا ها ی خود را در آن گذاشته و با دست ماساژ دهید و بشویید . جمام پاها با دمکرده این گیاه به ترتیبی که در بالا شرح داده شد موجب استراحت و آرامش آن میشود و اگر یک هفته این کار را هر روز ادامه دهید پس از پایان هفت روز خواهید دید پاهای چابک و چالاکی پیدا کرده اید که مثل پرندگان خیلی سبک و چالاک میتوانید بدوید.کسانیکه از ناحیه پا زود سرما میخورند باید برگهای این گیاه را در کفش خود بگذارند تا پایشان با آن تماس پیدا کند .

خواص سوسنبر برای کبد

کسانیکه ناراحتی های کبد دارند باید مدت هشت روز و هر روز هشت عدد برگ تازه سوسنبر بجوند. جویدن برگ این گیاه ضد عفونی کننده کاملی است.

خواص سوسنبر برای قولنج

دمکرده سبک سوسنبر انواع قولنج را آرام میکند و باعث درمان آن میشود. برای تهیه این دمکرده باید دو برگ سوسنبر را در یک لیتر آب جوش و یا 15 گرم برگ خشک آن را دریک لیتر آب جوش 15 دقیقه دم کنید سپس آنرا صاف کنید و با عسل شیرین سازید ، وقتی دچار قولنج شدید هر روز چهار لیوان از آنرا بنوشید .

خواص سوسنبر برای روماتیسم

صد گرم برگهای تازه و یا خشک سوسنبر را در دو لیتر آب جوش بخیسانید و وقتی خوب خیس خورد تا گرم است در پارچه نازکی بپیچید و به صورت کمپرس روی جاهای دردناک بدن بگذارید.کمپرس گرم سوسنبر دردهای مفاصل و رماتیسم را آرام میکند.

خواص سوسنبر برای رفع بوی بد پا

کسانیکه پایشان زیاد عرق میکند و بو میدهد اگر پای خود را بشویند و چندین شب پاهای خود را در کیسه ای بکنند که پر از برگهای سوسنبر و نعنا ع است و بخوابند بعد از چند روز خواهند دید که این مشکل برطرف شده است.

تذکراتی در مورد سوسنبر

1. زیاده روی در خوردن آن برای زنان آبستن مضر است، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود. 2. خوردن سوسنبر در کاهش و غلظت شیر زنان موثر است، به این جهت خوردن آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود. 3. توصیه می شود هیچ گاه از اسانس خالص سوسنبر به طور موضعی یا خوراکی استفاده نشود زیرا به شدت موجب تحریک، التهاب و زخم می شود. همیشه اسانس ها در بازار به صورت رقیق شده یا فرموله شده مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید : بادرنجبویهپونهرزماریگل همیشه بهارشاهدانه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۷ ، ۰۱:۰۶
محسن موسوی

مالاریا

مالاریا ، مالاریا چیست ، مالاریا درمان ، پشه مالاریا ، درمان مالاریا ، علائم مالاریا ، علل مالاریا ، علت مالاریا ، عکس مالاریا ، پشه مالاریا در ایران ، علائم بیماری مالاریا در ایران

مالاریا

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد مالاریا صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.این بیماری مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. این بیماری با نامهای دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود. این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌است. انگل این بیماری توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است. کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می‌دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.

آشنایی با مالاریا

یکی از بیماری های کشنده که توسط گزش حشرات سمی ایجاد می شود ، بیماری مالاریا است که بسته به شدت سمی بودن نشانه های آن تشخیص داده می شود . راههای درمان این بیماری در برخی شرایط نیاز به مراقبت های ساده تر اما در کیس های خاص بستری و مراقبت های ویژه را نیاز دارد.

مالاریا چیست

بیماری ایجاد شده توسط انگل مالاریا که به عنوان بیماری مالاریا نامیده می شود ، می تواند نشانه های متنوع و گسترده ای داشته باشد که می توان آن ها را به دوره کمون یا بیماری خیلی خفیف و شدید وحتی مرگ طبقه بندی نمود ولی عموماً این بیماری را به دو نوع خفیف و شدید طبقه بندی می کنند و در کل این بیماری ، بیماری علاج پذیری است که لازمه درمان آن تشخیص و اقدام به موقع و درست می باشد.

علائم مالاریا

عفونت مالاریا به‌طورکلی توسط حملات مکرر با علائم و نشانه‌های زیر مشخص می‌شود:

• لرزمتوسط تا شدید

• تب شدید

• تعریق

علائم و نشانه‌های دیگر ممکن است عبارت باشند از:

سردرد

استفراغ

اسهال

علائم و نشانه‌های این بیماری معمولاً در عرض چند هفته پس‌ از اینکه توسط یک پشه آلوده می‌شوند، شروع می‌شود. بااین‌حال، برخی از انواع انگل این بیماری می‌تواند در بدن شما تا یک سال به‌صورت غیرفعال باشد.

انگل مالاریا

انگل این بیماری (Plasmodium) از طریق نیشِ پشه‌ی آنوفل، وارد بدن می‌شود و فرد را به این بیماری مبتلا می‌کند. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری شایع است. تب و لرز، کم‌خونی، تعریق و… از نشانه‌های این بیماری است. تاکنون واکسنی برای پیشگیری از این بیماری کشف نشده‌ است اما راه‌هایی برای مبتلا نشدن به این بیماری وجود دارد که برای آگاهی از آنها، شما را به خواندن ادامه‌ی این مقاله دعوت می‌کنم.

شروع بیماری مالاریا

این بیماری با گزش پشه آنوفل شروع می‌شود. پشه آنوفل ماده شب‌ها خونخواری می‌کند و حین خونخواری از بزاق خود، انگل‌های این بیماری را به داخل خون انسان تزریق می‌نماید. این انگل‌ها وارد سلول‌های کبد می‌شوند و شروع به تکثیر سریع می‌کنند، به طوری که از هر یک انگل وارد شده حدود 10 هزار انگل تولید می‌شود. سپس این انگل‌ها سلول‌های کبدی را پاره می‌کنند و وارد خون می‌شوند تا به گلبول‌های سرخ حمله‌ور شده و وارد آن‌ها شوند و در آنجا تکثیر کنند. انگل این بیماری پس از ورود به گلبول قرمز از هموگلوبین استفاده و تولید مثل می‌کند و پس از 2 تا 3 روز تمام هموگلوبین مصرف شده و گلبول قرمز پر از انگل می‌شود. سپس انگل‌ها گلبول‌های قرمز را پاره می‌کنند و به گلبول‌های دیگر وارد می‌شوند. به این ترتیب تعداد انگل‌ها در خون بیشتر و بیشتر می‌شود. زمانی که تعداد انگل مالاریا از حد خاصی بالاتر رود، بیمار دچار تب می‌شود. شروع تب همزمان با پاره شدن گلبول‌هاست و پس ازآن که ‌ انگل‌ها وارد گلبول‌های تازه می‌شوند، تب قطع می‌شود و این سیکل هر 2 یا 3 روز تکرار می‌شود؛ یعنی بیمار 2 روز تب ندارد و روز سوم تب می‌کند.

تشخیص بیماری مالاریا

۱- تعیین اینکه آیا شما در معرض خطر این بیماری هستید :اگر چه برخی از جمعیت ها در معرض خطر بیشتری هستند، اما هر کسی می تواند به این بیماری مبتلا شود. شما باید از عوامل خطرناکی که می دانید احتمال ابتلا به این بیماری را دارید، باید آگاه باشید. در موارد بسیار نادری می تواند از طریق انتقال خون یا پیوند اعضا در صورتی که کارکنان پزشکی عمل درمان را انجام داده اند، گسترش یابد. سوزن برای تزریق نیز می تواند این بیماری را گسترش دهد. با این حال، به دلیل اینکه بیماری اغلب توسط نیش های پشه گسترش می یابد، بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند. CDC لیستی کامل از خطر این بیماری را در کشور ارائه می دهد. کشورهایی که به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می شوند شامل آنگولا، کامرون، چاد، ساحل عاج و لیبریا هستند. مرگبار ترین سویه های مالاریا در آفریقا، جنوب صحرای آفریقا یافت می شود. توجه داشته باشید که فقط این افراد که در این مناطق زندگی می کنند مبتلا نمی شوند بلکه خطر ابتلا دیگر افراد به این بیماری از طریق مسافرت ممکن است. ۲- بعد از اینکه در یک کشور با خطر بالا بوده اید، برای علائم این بیماری نظارت کنید : این بیماری به طور معمول دوره انکوباسیون(دوره نهفتگی) حدود ۷ تا ۳۰ روز از قبل علائم ظاهر می شود. اما اگر شما یک مسافر از یک کشور کم خطر هستید،شما باید قبل از ورود به کشور داروهای ضد مالاریایی را مصرف کنید. این دارو میتواند از این بیماری پیشگیری کند و یا در صورت داشتن این بیماری پیشرفت ان را کند کند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا علائم شما ظاهر شود. برای سالم بودن، باید یک سال کامل پس از سفر به ناحیه پرخطر، مراقب خود باشید. در طول هر بررسی توسط دکتر درسال، دکتر خود را از سفرخارجی خود مطلع کنید. ۳- انواع مختلف این بیماری را بشناسید : این بیماری معمولا در یکی از سه حالت دیده می شود: این بیماری بدون عارضه، مالاریای شدید و یا عود مالاریا. مالاریای بدون عارضه شایع ترین نوع است، اما به ندرت در بیمارستان تشخیص داده می شود زیرا آن را با سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت ساده اشتباه می گیرند. ساکنین مناطق پر خطر اغلب علائم را به عنوان مالاریا بدون عارضه تشخیص می دهند و خود را درمان می کنند. از سوی دیگر، مالاریای شدید می تواند باعث نارسایی اندام ها شود و به طور بالقوه کشنده باشد. این نیازمند توجه فوری پزشک است. عود بیماری پس از ابتلا به این بیماری اغلب بی توجه است زیرا ممکن است همیشه نشانه های قابل توجهی را نشان ندهند. ۴- تشخیص علائم مالاریا بدون عارضه : مالاریا بدون عارضه می تواند در حملات تکراری ظاهر شود که معمولا ۶ تا ۱۰ ساعت طول می کشد. در این حملات بیماران دچار تب و لرز می شوند و عرق می کنند. در مرحله سرد، بیمار احساس سرما و دچار لرزش بدن می شوند. در طول مرحله گرم، تب، سردرد و استفراغ را تجربه می کنند. کودکان ممکن است تشنج داشته باشند. در مرحله عرق، بیمار خستگی و عرق بیش از حد را تجربه می کند در حالی که بدن در دمای طبیعی خود است. علائم دیگر عبارتند از زردی خفیف پوست و تنفس سریع.

انتقال مالاریا

شیوع و انتقال هر نوع مالاریا چه در مناطق اندمیک و چه به صورت اپیدمیک به عوامل بیشماری مثل نوع و سوش انگل ، میزان ایمنی انسانها ، عادات زیستی پشه ها ، عادات زیستی انسانها ، شرایط محیطی از قبیل درجه حرارت، رطوبت، میزان بارندگی، نوع گیاهان منطقه نوع و روشهای مبارزه و . . . بستگی دارد که این عوامل را میتوان در ارتباط با سه عامل شخص سالم و آلوده بعنوان گیرنده و دهنده بیماری ، انگل پلاسمودیوم بعنوان عامل ایجاد کننده بیماری و پشه آنوفل بعنوان انتقال دهنده بیماری طبقه بندی نمود. بطور کلی انتقال مالاریا از طرق زیر می تواند صورت بگیرد: · انتقال طبیعی : انتقال از طریق نیش پشه آنوفل · انتقال اکتسبی : انتقال از طریق تلقیح

تاریخچه بیماری مالاریا

علائم این بیماری در نوشته‌های چین باستان توضیح داده شده‌است. ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد چند علامت مشخص این بیماری که بعداً به نام بیماری مالاریا نام گرفت در نایجینگ (انگلیسی:Nei ching) (قانون پزشکی) توضیح داده شد. قانون نای‌چینگ توسط امپراتور هوانگ‌تای (انگلیسی: Huang Ti) ویرایش شد. بیماری مالاریا در یونان باستان تا قرن چهارم قبل از میلاد به خوبی شناخته می‌شد. بقراط علایم اولیه این بیماری را شرح داد. سوشروتا (انگلیسی:Susruta) فیلسوف هندی سده ۷ پیش از میلاد در مقاله پزشکی نوشته شده به زبان سانسکریت به علایم تب مالاریا و نیش زدن حشره معینی در ایجاد تب اشاره شده کرده‌است. تعدادی از نویسندگان رومی باتلاق را در ایجاد بیماری دخیل می‌دانستند. در کشور چین در سده دوم پیش از میلاد به گیاه گندواش (به انگلیسی: Qinghao) در یک مقاله پزشکی اشاره شده بود. همچنین در آرامگاه ماوانگدویی (به انگلیسی: Mawandui)، چینی: 馬王堆) واقع در شهر چانگشا کشور چین ۵۲ دارو برای درمان مالاریا پیدا شد. در سال ۳۴۰ پس از میلاد برای نخستین بار خواص ضد تب گیاه گندواش توسط جی هانگ (به انگلیسی: Ge Hong)، به چینی:葛洪)از خاندان ین شرقی (به انگلیسی: Yin) توضیح داده شد. در سال ۱۹۷۱ ماده موثره گیاه گندواش توسط دانشمندان چینی جداسازی شد که به نام آرتمیزینین (به انگلیسی: artemisinin) نامیده شد. امروزه این ماده یک داروی قوی و مؤثر برای درمان مالاریا به خصوص در ترکیب با داروهای دیگر ضد مالاریا محسوب می‌شود.

تفاوت انواع مالاریا

کامیلو گلژی فیزیولوژیست اعصاب که اهل ایتالیا بود توضیح داد که این بیماری حداقل دارای دو شکل متفاوت است. یکی با دوره تب سه‌روزه (تب بعد از ۲ روز) و دیگری دوره چهار روزه (تب بعد از ۳ روز). همچنین او مشاهده کرد که هرکدام از اشکال بیماری شکلهای متفاوتی از مروزوییت را تولید می‌کنند که تب در اثر بلوغ و رها شدن آن‌ها در خون اتفاق می‌افتد. او در سال ۱۹۰۶ جایزه نوبل فیزیولوژی اعصاب را به خاطر این کشف دریافت کرد.

نامگذاری انگل مالاریا

دو نفر از محققان ایتالیایی به نامهای جووانی باتیستا گراسی (Giovanni Batista Grassi) و ریموندو فیلتی برای اولین بار نامهای پلاسمودیوم ویواکس و پلاسمودیوم مالاریه را برای دو انگلی که در سال ۱۸۹۰ باعث بیماری افراد می‌شدند معرفی کردند. لاوران معتقد بود که فقط یک نوع انگل مالاریا به نام اوسیلاریا مالاریه (Oscillaria malariae) وجود دارد. یک آمریکایی به نام ویلیام اچ ولش (William H. Welch) این موضوع را دوباره بررسی کرد و در سال ۱۸۹۷ انگل مالاریای سه‌یک بدخیم را به نام پلاسمودیوم فالسیپاروم نامگذاری کرد. در مقابل این نامگذاری استدلالهای زیادی وجود داشت. اگرچه کاربرد این نام در ادبیات آنقدر گسترش پیدا کرده بود که تغییر نام این انگل به نامی که لاوران انتخاب کرده بود، یک گمان ممکن بود. در سال ۱۹۲۲ جان ویلیام واتسون استیفنز (John William Watson Stephens) چهارمین انگل مالاریای انسان را به نام پلاسمودیوم اوال معرفی کرد.

دوره کمون مالاریا

زمانی که ذره تاثیر گذار ( پلاسمودیوم ) به وسیله پشه آنوفل وارد بدن شده تا قبل از ظاهر شدن اولین علائم بیماری به آن دوره کمون گفته می شود.دوره کمون این بیماری در اغلب موارد بین 7تا30 روز بوده.کوتاه ترین دوره کمونی در ” پلاسمودیم فالسی پاروم” و طولانی ترین دوره کمون در این بیماری” مالاریه” مشاهده می شود. داروهای ضد بیماری مالاریا برای پیشگیری و یا به تاخیر انداختن مالاریا، برای مسافرانی که به محل بومی مالاریا مسافرت کرده اند مورد استفاده قرار می گیرد که مدت تاخیراندازی بین چند هفته تا چند ماه میباشد.

مراحل حمله مالاریا

مرحله سرد (احساس سرماو لرزش)

مرحله گرم(تب،سردرد، تهوع،حمله ها در بچه ها)

در نهایت مرحله تعریق (عرق،برگشت بدن به دمایی عادی،خستگی)

[ p.falciparum,p.vivax,p.ovale,(tertain )] حمله گاهی هر دو روز یکبار به وسیله ترتین انگل [ p.malariae(quartan )] و حمله های سه روز بکبار توسط انگل های کوارتان اتفاق می افتد.

علائم مالاریای حاد

مالاریایی که بر مغز تاثیر می گذارد ، به همراه رفتار های غیر طبیعی، حمله ها ،یا سایر ناهماهنگی های نورولوژیک

کم خونی و آنمی شدید بر اثر همولیزیس(نابودی گلبول های خون)

هموگلوبینورا (هموگلوبین در اوره)در اثر همولیزیس

( ADRS ) ادم های ریوی یا سندرم شدت پریشانی دستگاه تنفس

کاهش شمار انگل در پاسخ به درمان

نا به هنجاری در انعقاد خون و ترمبو سیت ها

ایست قلبی وشک

از دیگر علائم که باید به آنها توجه داشت عبارتند از:

ناتوانی حاد کلیه (درست کار نکردن کلیه)

هایپرپارازیتیما،جایی که بیش از %5 از گلبول های قرمز خون توسط انگل مالاریا آلوده شده باشند

ماتابولیک اسیدوز(بالا بودن اسیدیته مایعات و بافت های بدن)،معمولاً همراه است یا هیپوگلیسیمیا(کاهش قند خون)

همچنین هیپوگلیسیما ممکن است در زنان باردار که مبتلا به نوع خفیف هسنتد و یا بعد از درمان با گنه گنه رخ دهد.نوع شدید اغلب برای کسانی اتفاق می افتد که ایمنی به مالاریا ندارند و یا کسانی که ایمنی آنها نسبت به مالاریا کاهش پیدا کرده است. مالاریای شدید ممکن است در تمام افراد یک ناحیه ای که انتقال مالاریا در آن ناحیه وجود ندارد یا کم است و بخصوص و زنان باردار دیده شود. بیماران مبتلا به مالاریا شدید باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرند.

روشهای درمان مالاریا

این بیماری ، یک بیماری شدید است که می تواند بالفعل کشنده باشد ( خصوصاً وقتی که عامل آن مالاریا فالسی پاروم باشد) و طبق سفارشات سازمان سلامت جهانی در مناطق بومی باید درمان را حداکثر تا 24 ساعت بعد از ظهور نخستین نشانه ها آغاز نمود . این بیماری به دو دسته تقسیم می شود: بیماری خفیف که درمان آن نیازی به بستری ندارد و بیماری شدید که حتماً نیاز به بستری دارد. در مناطقی که این بیماری غیر بومی است باید بیماران را تحت قرنطینه قرارداد و سپس برای درمان اقدام کرد.در بعضی از کشور ها ( و نه ایالت متحده) داروهای ضد این بیماری به صورت شیاف یافت می شوند و بسیاری از داروهای ضد مالاریایی نیز به صورت تزریقی درون رگ موجود می باشد. اینکه یک بیمار مبتلا به مالاریا را درمان کنیم به عواملی بستگی دارد که برخی از آن ها عبارتند از: گونه ی انگل بیماری زا ، مکانی که عفونت و بیماری حادث شده است ، وضعیت کلینیکی و آمادگی بیماران ، بارداران بودن و چندین مورد دیگر.

مالاریا و مراجعه به پزشک

در صورت داشتن تب بالا در هنگام سفر یا بعد از مسافرت به یک منطقه خطرناک این بیماری، با پزشک خود صحبت کنید. انگل‌هایی مولد این بیماری گاها باعث می‌شوند که عفونت مالاریا بتواند تا یک سال در بدن شما به‌صورت نهفته باقی بماند. اگر علائم شدید داشتید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

عوارض مالاریا

این بیماری می‌تواند کشنده باشد، به‌ویژه از طریق گونه‌هایی که در مناطق گرمسیری آفریقا شایع است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برآورد می‌کنند که ۹۰ درصد از کل مرگ‌ومیر مالاریا در آفریقا رخ می‌دهد که بیشتر در کودکان زیر ۵ سال رخ می‌دهد.

داروهای مالاریا

 کلروکین (آرالن)

 سولفات کینین (کوالاکین)

 هیدروکسی کلروکین (Plaquenil)

ملفوکین

ترکیب اتواکون و پروژانیل (مالارون)

پیشگیری از مالاریا

اگر قصد سفر به مکانی رادارید که این بیماری در آنجا شایع است، مدتی پیش از سفر در مورد داروهایی که می‌توانید قبل، در طی و بعد از سفر خود مصرف کنید، با پزشک خود صحبت کنید که این امر می‌تواند به شما در محافظت در برابر انگل‌های این بیماری کمک کند. به‌طورکلی، داروهای مصرفی برای پیشگیری از این بیماری همان داروهایی هستند که برای درمان بیماری مورداستفاده قرار می‌گیرند. پزشک شما باید بداند که کجا سفر می‌کنید تا بتوانید دارو را که بهترین اثر ممکن ر ا بر نوع انگل این بیماری دارد را تجویز کند.

علل مالاریا

پشه‌ی آلوده به انگل این بیماری اگر شخصی را بگزد، او را به این بیماری مبتلا می‌کند. بیماری مالاریا از مادر به جنین نیز منتقل می‌شود. این نوع بیماری را، مالاریای مادرزادی می‌نامند. این بیماری از طریق خون منتقل می‌شود. بنابراین راه‌های انتقال این بیماری به شرح زیر است: انتقال خون؛ پیوند عضو؛ استفاده از سرنگ مشترک.

مبتلایان به مالاریا

مبتلایانی که درمان شده‌اند، به زندگی عادی باز‌ می‌گردند اما اگر عوارض این بیماری آشکار شود، ممکن است شرایط را برای مبتلایان سخت کند. برای مثال مالاریای مغزی که باعث تورم رگ‌های خونی مغز می‌شود، احتمال آسیب مغز را بالا می‌برد. همین‌طور بیمارانی که مبتلا به نوع وخیم این بیماری هستند، بدن‌شان به دارو‌ها واکنش نشان نمی‌دهد. در این موارد، ممکن است بیماری شدت بیابد و باعث بروز عوارض خطرناک دیگری برای بیمار شود.

بیشتر بخوانید : سالک در کودکان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۰۲
محسن موسوی

سوزش زبان

سوزش زبان ،سوزش زبان و ایدز،سوزش زبان با خوردن آناناس،سوزش زبان علامت چیست،سوزش زبان در بارداری،سوزش زبان از چیست،سوزش زبان و لب،سوزش زبان علتش چیست،سوزش زبان در کودکان،سوزش زبان چیست،سوزش زبان ایدز،سوزش زبان در ایدز،علت سوزش زبان با خوردن آناناس،سوزش زبان نشانه چیست،سوزش روی زبان نشانه چیست

سوزش زبان

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سوزش زبان صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گیرد.سوزش زبان و دهان، حالت عجیبی است که تاکنون چندبار در بیماران مختلف به آن برخورد کرده اند. در عارضه سوزش زبان و دهان ، بیمار از یک احساس سوزش دائمی در دهان و روی زبان شکایت دارد. اگرچه ممکن است این حالت مسئله ناچیزی به نظر برسد، گاهی برای مبتلایان، بسیار ناراحت کننده است. برای سوزش دهان یا گلوسوداینیا (به معنی درد زبان) چند علت وجود دارد که شما باید از طریق رد کردن سایر علل، عامل ایجاد آن را پیدا کنید

سوزش زبان و دهان

بنا به تجربه برخی دکتر ها، یکی از شایعترین علل سوزش زبان ، آلرژیهای غذایی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نحوه برخورد با آنها در مورد حسا سیت های غذایی مطالعه کنید .. تعدادی از بیماران با شناسائی و برطرف کردن آلرژیهای پنهان غذایی موفق .به کسب نتایج قابل توجهی در رفع علائم در سوزش زبان و دهان خود شده اند. برخی از افراد ممکن است نسبت به دهان شویه ها و خمیر دندانها حساسیت نشان دهند و شاید این مطلب عامل سوزش زبان و دهان در آنها باشد. سعی کنید دندانهای خود را فقط با جوش شیرین مسواک کنید و مصرف دهان شویه ها را به کلی.برای مدتی کنار بگذارید تا تأثیر آنرا بر تسکین علائم سوزش زبان و دهان مشاهده کنید. در برخی موارد،، مواد های دندانی که برای پرکردن دندان به کار می روند ممکن است معامل ایجاد واکنش در برخی افراد باشند. در صورتی که علائم شما مدت کوتاهی پس از انجام کار دندانپزشکی روی دندانهایتان شروع شده است، به ویژه اگر با ملغمه (آمالگام) دندانهایتان را پر کردهاید، بهتر است مطلب را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید. کشیدن سیگار ممکن است عامل ایجاد علائم سوزش زبان و دهان باشد. البته دلایل متعددی برای ترک سیگار وجود دارد اما ممکن است سوزش دهان تنها دلیلى باشد که شما را به ترک سیگار وادارد. برخی افراد در نتیجهٔ مصرف الکل دچار سوزش دهان می شوند. اگر مرتب مشروبات الکلی مصرف می کنید، سعی کنید به طور کلی مصرف آن را قطع کنید تا تأثیر آن را در رفع علائم مشاهده کنید. جرم دندان و دندانهای مصنوعی نامناسب ممکن است باعث سوزش دهان شود. همچنین در صورتی که از دندانهای مصنوعی استفاده می کنید، باید بدانید که چسب به کار رفته در آن در عدهای از افراد ایجاد واکنش می کند. برای جرم گیری و معاینه کاملی دندانها به دندانپزشک مراجعه کنید. برخی داروها نیز باعث گلوسوداینیا می شوند. اگر به طور مرتب از دارویی استفاده می کنید، احتمال اینکه سوزش دهان شما عارضهٔ جنبی آن دارو باشد را با پزشک خود درمیان بگذارید. بلاخره، برخی کمبودهای ویتامین و مواد معدنی در ایجاد این مشکلی دخیل هستند

سوزش زبان نشانه چیست

سوزش زبان، عارضه دردناکی است که در تمامی نقاط زبان احساس می شود. این سندروم زبان، لثه، لب ها و داخل گونه ها، سقف دهان و قسمت های دیگر دهان را درگیر می کند.فرد مبتلا برای مدتی حس چشایی خود را از دست می دهد.

سوزش زبان و ایدز

یکی از این علائم ظاهر شدن آفت‏هاست. البته آفت بیماری شایعی است و بسیاری از افراد در اثر استرس‏های روزانه به آن مبتلا می شوند اما وقتی آفت متعدد و چند بار در دهان ایجاد شود و دوره‏ های آن 6-5 یا 7 بار در ماه تکرار شود، اعمال فیزیولوژیک فرد را تحت تاثیر قرار دهد و با هیچ روشی نتوان آن را کنترل کرد، می ‏تواند علامت هشداردهنده بیماری ایدز باشد. در این صورت دندان پزشک بیمار را برای انجام برخی آزمایش‏های تکمیلی ارجاع خواهد داد تا علت بروز آفت‏های متعدد و مکرر پیدا شود. علت‏‏های متعددی باعث بروز این مشکل می ‏شود که یکی از آنها نقص سیستم ایمنی بدن است. توجه داشته باشید که از لحاظ ظاهری آفت‏های ناشی از نقص سیستم ایمنی کاملا شبیه آفت‏‏های معمولی هستند. تنها تفاوتشان مدت زمان طولانی بروزشان است که با هیچ روشی هم درمان نمی‏ شوند در حالی که آفت‏های معمولی بعد از چند روز کاملا از بین می ‏روند.ر اثر کاهش مقاومت سیستم دفاعی بدن ممکن است بیماری‏های قارچی در دهان ایجاد شوند. البته این بیماری هم نسبتا شایع است و افراد زیادی به خصوص کسانی که دندان مصنوعی دارند، افرادی که به هر دلیلی سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است، افرادی که داروهای مختلفی مصرف می‏ کنند و… به آن مبتلا می‏ شوند اما اگر بیماری قارچی یا کاندیدیازیس مدت زمان طولانی در دهان بیمار باقی بماند و درمان‏های ضدقارچ مفید نباشند، دندان پزشک یا پزشک باید به بیماری‏هایی که می‏ تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، شک کند و درخواست آزمایش‏های تکمیلی‏ بدهد یا بیمار را به مراکز تخصصی‏تر ارجاع دهد بنابراین به همه مردم توصیه می‏کنم در صورتی که در دهانشان ضایعات قرمز یا سفیدرنگی مشاهده کردند که با سوزش یا بدمزه شدن دهان همراه بود و مدت زمان زیادی طول کشید و درمان نشد، حتما برای بررسی علت به دندان پزشک مراجعه کنند.

سوزش زبان با خوردن آناناس

از آب آناناس می‌توان به عنوان هضم‌کننده و نرم‌کننده غذاهای مختلف نظیر گوشت استفاده کرد. همچنین از آنزیم مخصوص در آناناس می‌توان در تهیه غذاهای ژلاتینی نظیر انواع دسرها و ژله استفاده کرد. متخصصان معتقدند آناناس برای بهبود دستگاه گوارش مفید و منبع خوبی برای منیزیم و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C و ویتامینB1 است. آناناس به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین C ممکن است باعث سوزش مختصر نوک زبان شود که نگران‌کننده نیست.

سوزش زبان در بارداری

الف- لیکن پلان دهان : پوست فلس مانند و سفت و سفید رنگ است و بیمار احساس خارش زبان دارد.

پیشگیری : مصرف نکردن تنباکو و غذاهای تند(خوردن ماست بسیار مفید است)

 درمان : داروهای ضد قارچ به صورت خوراکی و موضعی

ب- برفک دهانی : تکه‌های سفید و پنیر مانند روی زبان و دهان این بیماری در افراد زیر دیده می شود :

1- نوزادان و افراد مسن

2- افراد با نقص سیستم ایمنی

3- افراد دیابتی

4- مصرف کنندگان داروهای استروئیدی

5- افراد مضطرب : استرس شدید و طولانی در بدن باعث آزاد شدن هورمون کورتیزول می شود. این هورمون با کاهش ایمنی بدن و افزایش قند خون، میتواند موجب ایجاد برفک دهان شود.

6- زنان باردار

پیشگیری : جلوگیری ازمصرف غذاهای اسیدی و قندی نظیر غذاهای فست فود فریزری و ترشیجات و شیرینی جات

درمان : ترکیبات استروئیدی و مصرف دهانشویه

ج- لوکوپلاکی : تکه‌های سفید در داخل دهان و روی زبان در اثر بزرگی بیش از حدسلول‌ها در دهان

پیشگیری : مصرف نکردن تنباکو

درمان : ویتامین های E , C , A ، بتا کاروتن و رژیمی سرشار از آنتی اکسیدان ها و پروتئین های متوقف کننده رشد سلولی (میوه‌ها و سبزیجات) می‌باشد.

2- زبان تیره : قهوه ای رنگ و تیره می شود و دلایلی دارد از قبیل :

– مصرف داروهای بیسموت

– مصرف زیاد قهوه مصرف تنباکو و آدامس های توتون دار

 درمان : مسواک زدن زبان و در مراحل پیشرفته مراجعه به پزشک

 پیشگیری : عدم مصرف تنباکو

علت سوزش زبان

کشیدن سیگار ممکن است عامل ایجاد علائم سوزش زبان و دهان باشد. البته دلایل متعددی برای ترک سیگار وجود دارد اما ممکن است سوزش دهان تنها دلیلى باشد که شما را به ترک سیگار وادارد. برخی افراد در نتیجهٔ مصرف الکل دچار سوزش دهان می شوند. اگر مرتب مشروبات الکلی مصرف می کنید، سعی کنید به طور کلی مصرف آن را قطع کنید تا تأثیر آن را در رفع علائم مشاهده کنید. جرم دندان و دندانهای مصنوعی نامناسب ممکن است باعث سوزش دهان شود. همچنین در صورتی که از دندانهای مصنوعی استفاده می کنید، باید بدانید که چسب به کار رفته در آن در عدهای از افراد ایجاد واکنش می کند. برای جرم گیری و معاینه کاملی دندانها به دندانپزشک مراجعه کنید. برخی داروها نیز باعث گلوسوداینیا می شوند. اگر به طور مرتب از دارویی استفاده می کنید، احتمال اینکه سوزش دهان شما عارضهٔ جنبی آن دارو باشد را با پزشک خود درمیان بگذارید. بلاخره، برخی کمبودهای ویتامین و مواد معدنی در ایجاد این مشکلی دخیل هستند

درمان سوزش زبان در طب سنتی

به گزارش سایت جسارت درمان سوزش دهان بستگی به شرایط بیمار و علت ایجاد مشکل دارد. اگر علت بیماری سوزش دهان مربوط به مشکلات دهان باشد، دندان پزشک می تواند از روش های مختلف برای بهبود بیمار استفاده کند. برای دهان خشک، دندان پزشک ممکن است به شما توصیه کند مایعات بیشتری بنوشید یا داروهایی را برای شما تجویز کند که باعث تحریک ترشح بزاق در دهان می شود. در صورت ابتلا به برفک امکان درمان آن از طریق داروهای ضد قارچ دهانی همچون نیستاتین یا فلوکونازول وجود دارد. اگر مشکل مربوط به دندان های مصنوعی است، دندان پزشک می تواند اصلاحات لازم را بر روی دندان مصنوعی برای رفع مشکل انجام دهد یا در صورت نیاز دندان های مصنوعی قدیمی را با دندان های مصنوعی جدید جایگزین نماید. استفاده موضعی از کپسایسین که یک ماده طبیعی است و در فلفل قرمز یافت می شود، می تواند به تسکین برخی بیماران مبتلا به سوزش دهان و زبان کمک فراوان کند. اگر دندان پزشک شما تشخیص دهد که هیچ شرایط دهانی وجود ندارد که باعث سوزش دهان شده باشد، احتمالاً شما را به یک پزشک خانواده یا پزشک متخصص برای بررسی مشکل معرفی می کند. در این صورت پزشک درمان شما را با آزمایش کامل خون شروع می کند که بهترین حالت برای شروع درمان است. اگر پزشک تشخیص دهد که یائسگی علت بیماری سوزش دهان و زبان می باشد، از هورمون درمانی می توان برای بهبود استفاده کرد. علاوه بر این روش های درمانی، داروهای دیگری نیز هستند که می توانند به رفع مشکل و درمان شما کمک نمایند. علاوه بر روش های درمانی و داروهای تجویز شده، برخی اقدامات نیز وجود دارند که شما انجام آنها می توانید به بهبود علائم مشاهده شده کمک کنید. احتمالاً با انجام این فعالیت ها شما می توانید ناراحتی های مزمن سختگی و سوزش دهان و زبان خود را بطور چشمگیر کاهش دهید: نوشیدن بیشتر مایعات می تواند به کاهش احساس خشکی دهان کمک کند، اما در این رابطه نباید از نوشیدنی های حاوی کربونات استفاده کرد. از تنباکو یا سیگار استفاده نکنید. از مصرف الکل یا نوشیدنی های الکلی که می تواند بافت داخل دهان شما را دچار آسیب و حساسیت کند، خودداری نمایید. از مصرف غذاهای حاوی دارچین یا نعناع دوری کنید. از خوردن غذاهای تند و گرم اجتناب نمایید. از مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی همچون سیب زمینی، آب پرتقال، نوشیدنی های گاز دار و قهوه خودداری کنید. سعی کنید از مارک های خمیر دندان ملایم یا بدون طعم همچون خمیر دندان های موجود برای دندان های حساس یا خمیر دندان های بدون نعناع یا دارچین استفاده نمایید. از استرس زیاد دوری کنید.

عوارض سوزش دهان

برخی از این عوارض همراه خشکی دهان، تشنگی، حس درد در قسمت دهان، سوزش دهان ، لبها و سقف دهان ، از دست دادن حس چشایی ، بی حسی نوک زبان، حس تلخ بودن زبان می باشد. حس تشنگی باعث میشود که شما مرتب آب بنوشید بدون آنکه عطش شما فرو بنشیند و ممکن است برای آرام شدن حس سوزش ودرد آب زیادی بنوشید. زنان دردوره یائسگی بیشتر در معرض این بیماری قراردارند و روشهایی که برای درمان آنها انجام میشود فقط برای تسکین بخشیدن درد وسوزش است. علائم سوزش دهان ؛ علتها ؛ درمان ورژیم غذایی عفونت قارچی دهان به دهان ، دلیل اصلی بروز این این بیماری است(نوعی عفونت است که به دلیل گروهی از قارچ های میکروسکوپی یا تخمیری بوجود می آید و بیش از بیست نوع از این بیماری وجود دارد.) با وجود سالها مطالعه ، دلایل گوناگون این بیماری مشخص نشده است، اما این نوع عفونت را، باعث پیشرفت این بیماری می دانند. اختلالات هورمونی در دوره یائسگی، بازگشت اسید، آسیب دیدگی عصب ها، اختلالات غده درون ریز، خراب شدن دندان مصنوعی ، کمبود ویتامین B12 را می توان از دلائل بروز این بیماری دانست که با خشک شدن دهان وحساسیت همراه است ، اما تا حالا ارتباط دقیق آنها مشخص نشده است .البته هنگامی که دهانتان با نوشیدنی های داغ و غذای داغ می سوزد شما حس سوزش در دهان خود احساس می کنید که می توانید در اینجا هم درمانی که برای این بیماری بکار می برید را برای التیام سوزش خود استفاده نمایید. درمان علل ریشه ای این بیماری با معالجات پزشکی امکان پذیر است. برای مثال ،اگر علت پیشرفت این عوارض، پوسیدگی دندان باشد، دندان پوسیده را باید ترمیم نمایید. این بیماری در کودکان نادر و علت آن هم متفاوت است و یکی از علت ها مشکلات لثه ای می باشد. بنابراین تشخیص صحیح بیماری و درمان ضرورت دارد و شناسایی نشانه های آن در درمان آن موثر است. به دلیل نزدیکی ارتباط روح وجسم ، شرایط بد روحی عاملی برای این بیماری می باشد. بنابراین وقتی افسرده اید و یا استرس دارید ،سریع احساس می کنید دهانتان خشک می شود. برخی مواقع مصرف داروهای قوی بخصوص داروهایی که برای دردهای سخت ومزمن مثل سرطان استفاده می شود و همینطور آسیب دیدگی عصب واستفاده از دندانهای مصنوعی دلایل دیگری هستند. حساسیت داشتن یا خوردن غذاهای داغ و تند و دندان قروچه کردن ،ساییدن دندانها بطور عمد یا غیر عمد بر روی یکدیگر با خشکی دهان و سوزش دهان ارتباط دارد.

عوامل سوزش زبان

با وجود مطالعاتی که سالیان سال انجام شده است ،اما هنوز دلیل اصلی بروز این بیماری ناشناخته می باشد و این مسئله باعث شده است که محققان عواملی که برخی افراد را به نسبت سایر افراد دیگر بیشتر در معرض این بیماری قرار می دهد را مورد مطالعه قرار دهند. عوامل خطرناک زیادی برای این بیماری وجود ندارد و بیشتر اوقات این بیماری خودبخود بوجود می آید. شدید ترین تغییرات هورمونی در دوره یائسگی برای زنان مسن تر اتفاق می افتد، بنابراین زنان مسنی که نزدیک به دوره یائسگی هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند. برخی بچه ها وقتی بدنیا می آیند ساختمان زبان غیر عادی دارند. پرزهای کوچک چشایی روی زبان باعث میشود که شما طعم غذارا بچشید . افرادیکه زبانشان دارای توده انبوهی از این پرزهای چشایی است بیشتر درمعرض سوزش زبان ودهان قرار میگیرند. کسانی که درمعرض عفونت مجرای تنفسی فوقانی اند وافرادی که به غذاهای زیادی حساسیت دارند، بیشتر درمعرض این بیماری اند . بعضی وقتها نیز فشارهای روحی واسترس باعث این بیماری میشوند .

سندروم سوزش زبان

سندرم سوزش دهان موجب بروز احساس آزاردهنده و ناخوشایندی در دهان می‌شود که ضرورتا با درد همراه نیست اما فرد تصور دارد زبانش در حال سوختن است. پنج درصد مردم آمریکا به سندرم سوزش دهان مبتلا هستند و نتایج بدست آمده در یک بررسی نشان می‌دهد این بیماری می‌تواند تا حدودی با یائسگی مرتبط باشد. «گری دی کلاسر»، متخصص دانشگاه لوئیزیانا گفت: سندرم سوزش دهان در زنان یائسه هفت برابر بیش از مردان دیده می‌شود. همچنین در حال حاضر دلیل بروز این بیماری ناشناخته است و هنوز راه‌ درمانی برای آن وجود ندارد اما این امکان وجود دارد که کاهش سطوح هورمونی در دوره یائسگی که بر پرزهای زبان تاثیر می‌گذارد، حساسیت حسگرهای درد در دهان را افزایش دهد و در نتیجه برخی از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید : التهاب زبان در بارداری ♥ آفت دهان نشانه چیست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۲۵
محسن موسوی

حساسیت

حساسیت فصلی ،حساسیت فصلی گلو،حساسیت فصلی در بهار،حساسیت فصلی پوستی،حساسیت فصلی چشم،حساسیت فصلی در تابستان،حساسیت فصلی در کودکان،حساسیت فصلی پاییز،حساسیت فصلی در بارداری،حساسیت فصلی تابستان،حساسیت،حساسیت به گلوتن،حساسیت پوستی،حساسیت به بادام زمینی،حساسیت به لاکتوز،حساسیت به توت فرنگی

حساسیت

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم به انواع حساسیت بپردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.حدود 20 درصد مردم دچار آلرژی هستند. آلرژی یا همان حساسیت، در واقع پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی شماست. در چنین شرایطی بدن شما نسبت به مواد بی ضرر مثل گرده ی گلها، موی حیوانات یا غذا عکس العمل نشان می دهد. تقریبا هر چیزی ممکن است حساسیت را تحریک کند.

حساسیت فصلی

به گزارش آکادمی حساسیت، آسم و ایمونولوژی آمریکا، ۸ درصد آمریکایی‌ها مبتلا به التهاب فصلی مخاط بینی هستند. وقتی سیستم ایمنی بدن شما نسبت به یک آلرژن بیرونی، مانند گرده گیاهان، واکنش شدید نشان بدهد، تب یونجه روی خواهد داد. متداول‌ترین عوامل حساسیت، گرده‌هایی هستند که از گرده‌‌افشانی گیاهانی چون درختان، علف‌ها و چمن‌ها که با باد گرده‌افشانی می‌کنند، ناشی می‌شوند. گرده‌های گیاهانی که توسط حشرات گرده‌افشانی می‌شوند، سنگین است و به‌مدت طولانی در راه‌های هوایی بینی باقی نمی‌ماند، بنابراین احتمال بسیار کمی وجود دارد که موجب واکنش آلرژیک شوند. حساسیت‌ فصلی در طول فصل زمستان شیوع کمتری دارد، اما این امکان هم وجود دارد که در تمام طول سال علائم آن وجود داشته باشد. گیاهان مختلف، گرده‌هایشان را در زمان‌های گوناگونی از سال پراکنده می‌کنند. شاید شما بیشتر از یک فصل، دچار حساسیت شوید که بستگی به محل زندگی و عامل حساسیت‌تان خواهد داشت. شاید هم به آلرژن‌های داخل خانه واکنش نشان دهید، مانند کَپَک یا پر و موی حیوانات خانگی.

حساسیت پوستی

حساسیت پوستی که پزشکان آن‌ را «درماتیت» می‌نامند به معنای التهاب، قرمز شدن و خارش پوست است. در نتیجه‌ی واکنش سیستم ایمنی بدن به ماده‌ی محرک، پوست دچار راش یا بثورات موقتی می‌شود که اغلب با سرخی، خارش و گاهی تاول و تورم همراه است.درماتیت، شایع‌ترین نوع حساسیت پوستی است که اگر به علت تماس پوست با ماده‌ی محرک شیمیایی ایجاد شود به آن درماتیت تماسی تحریکی می‌گویند و اگر در اثر واکنش بدن نسبت به مواد آلرژن (حساسیت‌زا) ایجاد ‌شود به آن درماتیت تماسی آلرژن گفته می‌شود. خارش شدید که شاخصه‌ی اصلی این بیماری است، می‌تواند شما را عصبی کرده و آرامش‌تان را سلب کند. صرف‌نظر از نوع حساسیت پوستی‌ای که به آن دچار هستید، علائم، روش‌های درمان و پیشگیری آنها در بیشتر موارد مشابه است

حساسیت به گلوتن

حساسیت به گلوتن یا عدم تحمل گلوتن یک بیماری است که باعث میشود که فرد پس از مصرف گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار واکنش نشان دهد.عدم تحم گلوتن مشکلات گوارشی بوجود می آورد که ال در این مورد توضیحاتی را ازائه می دهیو و سپس علائم دیگر را توضیح می دهیم که نشان می دهد شما به گلوتن حساسیت دارید امروزه بعضی از مردم از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده می کنند. شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که علائم بیماری حساسیت به گلوتن چیست و آیا شما هم به این حساسیت مبتلا هستید یا نه؟ حساسیت به گلوتن، پنج شکل مختلف دارد و هر کدام هم نشانه های خاص خودشون رو دارند اما یکسری از علائم هستند که بین تمام انواع حساسیت به گلوتن، مشترک هستند. ما این علائم رو در ادامه مطلب به شما معرفی می کنیم اما توجه داشته باشید که داشتن این علائم لزوماً به معنی حساسیت به گلوتن نیست و ممکن است که نشانه بیماری ها یا مشکلات دیگری باشند. پس در صورت داشتن این علائم، حتماً برای تشخیص اینکه آیا به گلوتن حساسیت دارید یا نه، با پزشک مشورت کنید تا اگر وجود این حساسیت در شما تشخیص داده شد، از رژیم بدون گلوتن استفاده کنید.

حساسیت به بادام زمینی

حساسیت به بادام زمینی می تواند تهدید کننده زندگی باشد، بنابر این آلرژی به بادام زمینی، دارای علائم واکنشی خفیف یا شدید است. بادام زمینی یکی از شایع ترین علل واکنش های حساسیتی شدید می باشد حتی ذرات کوچک از بادام زمینی می تواند به اندازه کافی واکنش های آلرژیک ایجاد کند. کودکان بیشترین احتمال رنج از حساسیت به بادام زمینی دارند. اگر آلرژی غذایی در خانواده باشد خطر ابتلا به حساسیت بالا است. افراد مبتلا به اگزما تمایل به توسعه آلرژی غذایی دارد. یک واکنش آلرژیک زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد واکنش داده و اقدام به انتشار مواد شیمیایی، از جمله هیستامین به خون می کند این ماده می تواند اثرات مختلفی بر بافتهای مختلف مانند ( پوست، چشمها، بینی، راه های هوایی، روده، ریه ها و رگ های خونی ) داشته باشد این مواد شیمیایی می تواند بر روی بافت های مختلف در بدن، تاثیر بگذارد هنوز روشن نیست که چرا بادام زمینی باعث این واکنش ها در برخی از مردم می شود حساسیت به بادام زمینی زمانی رخ میدهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه پروتئین بادام زمینی را به عنوان چیزی مضر شناخته است هنگامی که شما به طور مستقیم یا غیرمستقیم با بادام زمینی تماس داشته باشید سیستم ایمنی بدن شما مواد شیمیایی ( هیستامین ) را به جریان خون رها می کند قرار گرفتن در معرض بادام زمینی به روش های مختلف رخ می دهد. تماس مستقیم – شایعترین علت حساسیت به بادام زمینی در حال خوردن بادام زمینی و یا مواد غذایی حاوی بادام زمینی است گاهی اوقات لمس پوست با بادام زمینی می تواند واکنش های آلرژیک را آغاز کند. استنشاق – اگر گرد و غبار استنشاقی و یا ذرات معلق در هوا شامل بادام زمینی مانند ( آرد بادام زمینی که از روغن بادام زمینی و یا اسپری پخت و پز ) باشد واکنش های آلرژیک رخ می دهد.

حساسیت به لاکتوز

برخی از افراد بعد از خوردن محصولات لبنی دچار مشکل می شوند. در چنین شرایطی ممکن است فرد از عدم تحمل لاکتوز رنج ببرد. افرادی که بدنشان فاقد آنزیم لاکتاز است به این مشکل دچار می شوند. این آنزیم به تجزیه و جذب لاکتوز، همان قند موجود در محصولات لبنی، کمک می کند. در این مطلب قصد داریم شما را با مشکل عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر آشنا نماییم. پدیده ی عدم تحمل لاکتوز زمانی اتفاق می افتد که فرد نمی تواند قند لاکتوز موجود در شیر و محصولات لبنی را هضم کند. افرادی که به لاکتوز حساسند؛ پس از استفاده از موادی که درآنها لاکتوز موجود است؛ دچار درد معده، فشار گازهای دستگاه گوارش و اسهال می شوند. در افرادی که دچارآلرژی به شیرهستند؛ اغلب دستگاه گوارش درگیر می باشد. در آلرژی به شیر، سیستم ایمنی بدن به محض ورود ماده ی لبنی، آنرا یک مهاجم خارجی فرض می کند و سبب انتشار موادی از قبیل هیستامین می گردد. از جمله علائم ناشی از ابتلا به آلرژی و حساسیت شیر، می توان به خس خس سینه و استفراغ و اسهال اشاره کرد.

حساسیت به توت فرنگی

به گزارش سایت جسارت توت فرنگی آبدار با رنگ قرمز روشن وسوسه‌ برانگیزترین میوه‌ی بهاری است. در دنیای میوه‌ها، توت فرنگی این میوه‌ی کوچک خوشمزه، تقریباً تمام نیازهای بدن شما را تأمین می‌سازد. این یک میوه‌ی متنوع و یا چند کاربردی بوده که سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، آهن، پتاسیم، فولیک اسید و غیره است. شاید، تنها میوه‌ای باشد که 200 دانه‌ی آن بر روی پوستش قرار دارند! این همنژاد کوچک گل رز از کالری پایینی برخوردار بوده و همچنین طعم و عطر منحصر به فردی به آن ارزانی شده است. علی‌رغم فوائد سلامتی بخش فراوانی که همراه با این میوه است، اما می‌تواند موجب بروز آلرژی در انسان شود. نوزادان و یا کودکان تازه به راه افتاده نیز ممکن است نسبت به توت فرنگی از خود حساسیت نشان دهند.

حساسیت به شیر

حساسیت به شیر با سیستم ایمنی بدن انسان در ارتباط است. در این شرایط، یک آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین E، پروتئین‌های موجود در شیر را به عنوان مواد مضر شناسایی می‌کند تا آن‌ها را از بین ببرد. اگرهربارپس ازمصرف شیردچار اسهال می‌شوید، احتمالا یک بیماری زمینه‌ای وجود دارد که این شرایط را ایجاد می‌کند. عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر ممکن است از عوامل اصلی در این زمینه باشد.

حساسیت به قهوه

علائم واکنش آلرژیک به قهوه ممکن است شدید باشد و بر سیستم گردش خون، دستگاه گوارش و یا سیستم تنفس تاثیر بگذارد. واکنش شما به احتمال زیاد در عرض دو ساعت بعد از نوشیدن قهوه رخ می دهد و همچنین با گذشت زمان بدتر می شود.علائم ممکن است شامل: استفراغ، دل درد، درد معده، کهیر، خس خس سینه یا تنگی نفس، مشکلات بلع ، غش یا سرگیجه، پوست رنگ پریده یا آبی، سرفه کردن یا نبض ضعیف باشد. حساسیت به قهوه ممکن است باعث شود شما احساس ناخوشایندی داشته باشید. اما معمولاً هیچ خطری برای سلامتی شما ندارد. قهوه می تواند سوزش سردل و برگشت اسید معده را بدتر کند. کافئین، اسفنکتر تحتانی مری را شل کرده و اجازه می دهد اسید به مری راه پیدا کند. خوردن قهوه باعث ایجاد علائم ناخوشایندی در شما می شود. شامل: بی خوابی، عصبانیت، تحریک پذیر، معده ناراحت، ضربان قلب بالا و لرزشهای عضلانی

حساسیت به گربه

حدود ۱۰٪ از جمعیت ایالات متحده دچار آلرژی حیوان خانگی هستند؛ و در میان آن ها آلرژی به گربه شایع ترین است. در شرایط معمول حساسیت به گربه دو برابر حساسیت به سگ است. اما بر خلاف آنچه شما ممکن است به آن فکر کنید علت این اتفاق پوست یا موی این حیوان نیست. افراد مبتلا به آلرژی گربه به پروتئین موجود در بزاق گربه، ادرار، و شوره ی سر( تکه های خشک پوست ) این حیوان حساسیت دارند. چگونه این پروتئین کوچک باعث چنین واکنش های آلرژیک بزرگ در بدن می شود؟ دستگاه ایمنی افراد مبتلا به آلرژی بیش از حد حساس می باشد. بدن چیزهای بی ضرری مثل شوره ی گربه را با عوامل بیماری زا مثل باکتری ها و ویروس ها اشتباه می گیرد؛ و به آن ها حمله می کند. علائم این آلرژی از عوارض جانبی است که ناشی از حمله ی بدن شما به مواد حساسیت زا می باشد.

حساسیت فصل بهار

فصل بهار یکی از فصل هایی است که به خاطر وجود گل و گیاه فراوان برای بسیاری از افراد آزار دهنده است. اما راه هایی وجود دارد که می توان به کمک آنها آلرژی را تا حد زیادی کاهش داد. غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده با تضعیف سیستم ایمنی بدن، آلرژی فصلی را تشدید می کند.حداقل ۲۵ درصد افراد به آلرژی های فصلی به خصوص در فصل بهار مبتلا می شوند. این نوع حساسیت به درجات متفاوتی در افراد منجر به سرفه، آبریزش بینی، عطسه و خارش پوست می شود. در واقع حساسیت های فصلی در برخورد با بیش از ۱۳۰ هزار ماده آلرژی زا به وجود می آید که از راه های تنفسی، تماس های پوستی، خوردن و آشامیدن وارد بدن می شود و برخی افراد نیز به طور ژنتیکی آلرژی را از خانواده شان به ارث می برند.

علائم حساسیت فصلی

نشانه های حساسیت فصلی می توانند به سادگی روال عادی زندگی شمارا مختل کند . خلط ، آبریزش بینی، خارش چشم ها و عطسه ، بدن شما را ضعیف می کند. محققان در حال تحقیق اند که چرا علائم آلرژی فصلی در ۳۰ سال گذشته بدتر شده است اکثر دانشمندان بر این باورند که آلرژی به گرده ها و بعضی از مواد غذایی به طور واضحی در حال افزایش است. بسیاری از علائم حساسیت های فصلی شباهت به علایم سرماخوردگی یا مشکلات سینوسی دارند. علائم آلرژی تا زمانیکه گرده ها از بین نروند خوب نمی شود ، افراد در فصل بهار معمولا بیشتر از سایر فصول دچار حساسیت فصلی می شوند. این علائم معمولا در ریه ها، بینی و چشم ظاهر می شوند و این قسمت ها را تحت تاثیر قرار می دهند. از سوی دیگر، آلرژی غذایی اغلب بر روی دهان و معده تاثیر می گذارد و ممکن است باعث خارش پوست شود

علل حساسیت فصلی

علائم آلرژی زمانی ایجاد می شود که بدن ما هیستامین را در واکنش به آلرژن آزاد کند. آلرژن وعی آنتی‌ژن است که باعث واکنش غیرطبیعی و شدید سیستم ایمنی می‌شوند. داشتن یک سیستم ایمنی قوی برای مبارزه با حساسیت فصلی بسیار مهم است. طبق گفته ی Johns Hopkins Medicine، علت اصلی آلرژی در واقع اختلالات موجود در سیستم ایمنی بدن است. بدن بیش از حد به مواد بی ضرر واکنش نشان می دهد و آنتی بادی هایی برای حمله به این مواد تولید می کند. در حقیقت این چیزی است که موجب ایجاد حساسیت فصلی می شود. شما به علت های مختلف از جمله آسیب فیزیکی یا جراحی، بیماری های ارثی، و یا در طول زمان استرس های احساسی و فیزیکی، سیستم ایمنی بدنتان ضعیف و حساس می شود . کمبود خواب حتی می تواند احتمال ایجاد حساسیت را بیشتر کند. خوابیدن به اندازه کافی سیستم ایمنی بدن را قوی می کند. استرس نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. استرس بدون کنترل میتواند منجر به تشدید علائم حساسیت فصلی شود. به گفته متخصصین استرس آلرژی را بدتر می کند هنگامی که استرس به درستی مدیریت شود علائم حساسیت فصلی نیز بهبود می یابد. زنان باردار ( حتی آنهایی که هرگز قبلا حساسیت فصلی نداشتند) مستعد ابتلا به حساسیت فصلی هستند. در حقیقت، ۱ نفر از هر ۱۰۰ خانم باردار در طول دوران بارداری مبتلا به آسم هستند و بسیاری از آنها از حساسیت فصلی رنج می برند. تقویت ایمنی بدن دوران بارداری می تواند دشوار باشد – اکثر داروهای ضد آلرژیک برای زنان باردار یا شیرده مناسب نیستند. خوشبختانه، بسیاری از راهکارهای طبیعی و مناسب برای سالمندان ، کودکان وزنان باردار وجود دارد که بی خطر و موثر هستند .

خوراکی های مفید برای حساسیت فصلی

عسل ارگانیک – غذاهای داغ و تند – آب قلم – غذاهای غنی از پروبیوتیک – آناناسسرکه سیب – سبزیجات تازه – خوراک گوشت – مرغ خانگی یا ارگانیک – ماهی

آمپول حساسیت فصلی

آمپول آلرژی نوعی درمان است که به فرد مبتلابه آلرژی تجویز می‌شود و در طی این فرآیند به فرد چند سری از آلرژن ها را تزریق می‌کنند. این تزریق‌ها طی یک‌روند زمانی منظمی صورت می‌گیرد، بنابراین سبب عادت کردن فرد به عامل آلرژن و کاهش واکنش‌های آلرژیک بدن آن‌ها می‌شود.

درمان خانگی حساسیت پوستی

۱. پوست‌تان را خنک کنید با توجه به اینکه تحریک پوستی مهم‌ترین نشانه‌ی کهیر است، می‌توانید با درمان پوستی علائم کهیر را کاهش دهید. یک حوله‌ی نخی تمیز بردارید و در آب سرد بخیسانید. سپس آب اضافی را با فشار دادن حوله از آن خارج کنید و به مدت ده دقیقه آن را روی پوست‌تان قرار بدهید. پس از این زمان دوباره همین مراحل را تکرار کنید تا مجددا حوله با آب خنک شود. با این کار پوست‌تان خنک می‌شود و علائم کهیر کاهش می‌یابد. از آب بسیار سرد برای خیس کردن حوله استفاده نکنید، زیرا این کار ممکن است باعث تشدید علائم کهیر شود.۲. از ترکیب شیر و جو دوسر در حمام استفاده کنید.از جمله خواص جو دوسر این است که یکی از بهترین درمان‌های کهیر است. یک فنجان جو دوسر را آسیاب کنید. وان حمام را با آب پر کنید و جو را در آن بریزید. در آب بروید و مدتی در آن بمانید. آب مورد استفاده‌تان نباید داغ یا خیلی سرد باشد، زیرا می‌تواند باعث تشدید کهیر شود. برای افزایش تأثیر این روش، به آب ۴ فنجان شیر هم اضافه کنید.۳. آناناس را بر روی محلی که کهیر زده، بگذارید.آنزم «بروملین» موجود در آناناس به کاهش علائم کهیر کمک شایانی می‌کند. تعدادی آناناس تازه یا کنسروی را خرد کرده و داخل پارچه‌ی نخی نازکی قرار دهید. پارچه را جمع کنید و روی محل حساسیت قرار دهید. زمانی که به پارچه و آناناس نیازی نداشتید، آن را برای مصرف مجدد در داخل یخچال نگهداری کنید. پس از ۲۴ ساعت آناناس‌ها را عوض کنید. همچنین می‌توانید آناناس را بدون پارچه و به طور مستقیم روی پوست‌تان قرار دهید.

بیشتر بخوانید : علت حساسیت و قرمزی پوستدرمان حساسیت و خارش بدن ♥ سرفه های آلرژیک در کودکانآلرژی چیستآلرژی غذایی در شیرخواران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۲۷
محسن موسوی

سرطان لب

سرطان لب ،سرطان لب و علایم آن،سرطان لب پایین،سرطان لب و دهان،سرطان لب چیست،سرطان البروستاتا،سرطان لب تحتانی،سرطان البحر،سرطان لب بالا،سرطان لب علائم،سرطان لب و علائم آن،علائم سرطان لب چیست،علایم سرطان لب چیست،سرطان لب نشانه چیست،علت سرطان لب چیست

سرطان لب

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم به بیماری سرطان لب بپردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

سرطان لب

به گزارش سایت جسارت سرطان لب یکی دیگر از بیماری هایی است که بیشتر مردان را درگیر خواهد کرد. اگر بخواهیم تعریفی برای این نوع سرطان ارائه دهیم می توانیم به رشد یا تغییرات غیرطبیعی سلول های دیسک مانندی که روی لب را می پوشانند, اشاره کنیم. این بیماری دلایل بسیاری دارد که با رعایت نکردن برخی نکات خطر ابتلا به آن افزایش خواهد یافت .امروزه تشخیص این نوع سرطان نسبت به سرطان های دیگر آسان تر شده و همین امر درصد درمان را بالا می برد.

علل سرطان لب

1- مصرف تنباکو : مصرف محصولات تنباکو از قبیل سیگار، پیپ و قلیان یکی از عوامل خطری است که سبب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لب می شود. 2- عفونت های ویروسی : اگر چه به بطور کامل ثابت نشده، ولی نتایج برخی تحقیقات حاکی از آن است که ویروسی به نام (HPV)یا ویروس پاپیلومای انسانی، احتمال ابتلا به سرطان لب را افزایش می دهد. 3- کمبود برخی موادمغذی: برنامه غذایی که عناصری مانند آهن، اسید فولیک، سلنیوم و ویتامین های A و E را کمتر دارد، احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد. 4- عدم رعایت بهداشت دهان: عدم رعایت نکات بهداشتی در ناحیه دهان (مثل مسواک زدن) سبب ابتلا به سرطان لب و دهان می شود. 5- عوامل ژنتیکی: نژادهای آفریقایی و مردان بالای 40 سال، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان لب قرار دارند. 6- مصرف الکل : مصرف الکل، خطر ابتلا به سرطان لب را افزایش می دهد. 7- در معرض نور آفتاب بودن : افرادی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند و یا از نورها و اشعه های مصنوعی استفاده می کنند (مثل تخت های سولاریوم که برای برنزه کردن استفاده می شوند)، در معرض ابتلا به سرطان لب می باشند. این گونه افراد به سرطان پوست نیز مبتلا می شوند.

سرطان لب و علائم آن

سرطان لب در ابتدای بیماری ممکن است بدون علامت باشد. وقتی که علایم سرطان لب بروز می کند، شایعترین علامت آن درد است که معمولا بهبود نمی یابد. در اغلب موارد سرطان لب از لب پایین شروع می شود و گسترش می یابد. سرطان لب ناشی از تغییرات یا رشد غیرطبیعی سلول های دیسک مانندی است که روی لب را می پوشانند.- خونریزی از لب – تغییر یک منطقه از لب – بزرگ شدن گره های لنفاوی – ایجاد توده هایی بر روی لب – درد در ناحیه لب – کرختی و احساس سوزن سوزن شدن لب – ورم در ناحیه فک و دهان – ایجاد منطقه ای ضخیم بر روی لب – تغییر صدا – گلودرد یا احساس اینکه چیزی در گلو گیر کرده است

مرحله بندی سرطان لب

رحله اول (I): اندازه سرطان بیش از 2 سانتی متر (حدود 1 اینچ) نیستند و به گره های لنفاوی ناحیه ای منتشرنشده است. مرحله دوم(II): اندازه سرطان بیش از 2 سانتی متر و کمتر از 4 سانتی متر است (کمتر از 2 اینچ) و به گره های لنفاوی ناحیه منتشرنشده است. مرحله سوم (III): به هریک از موارد زیر می تواند اطلاق شود: – اندازه سرطان بیش از 4 سانتی متر است. – سرطان ممکن است به هراندازه ای باشد اما سلول های سرطانی فقط به یک گره لنفی در همان سمت گردن که سرطان وجود دارد منتشرشده اند قطر گره لنفاوی که به سرطان مبتلا شده است، نباید بیش از 3 سانتی متر باشد (کمی بیش از 1 اینچ). مرحله چهارم (IIV): به هریک از موارد زیر می تواند اطلاق شود: – سرطان به بافت های اطراف لب و حفره دهان منتشرشده است. گره های لنفاوی این ناحیه ممکن است درگیر شده یا نشده باشند. – سرطان می تواند به هراندازه ای باشد ولی به بیش از یک گره لنفی در همان سمت گردن و یا گره های لنفاوی در هر دو سوی گردن و یا به هر گره لنفاوی که بیش از 6 سانتی متر باشد، انتشاریافته است. – سرطان به قسمت های دیگر بدن منتشرشده است.

سرطان لب چیست

سرطان لب یکی از شایع ترین سرطان های دهان است که اغلب در مردان بروز می کند. شایع ترین نوع سرطان لب هم، نوع سنگفرشی آن است که می تواند پخش شود.اگر افراد و به خصوص آقایان که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان لب قرار دارند، با علل بروز آن آشنا شوند، می توانند از عوامل خطرزای آن دوری کنند و شانس خود را برای ابتلا به این سرطان کاهش دهند.

علائم اولیه سرطان لب

دردی که در ناحیه لب بوجود می آید و بهبود نمی یابد. اغلب این نوع سرطان از لب پایین شروع می شود و بعد گسترش پیدا خواهد کرد. این نوع سرطان در ابتدا علائم خاصی نشان نمی دهد. خونریزی لب. بزرگی گره های لنفاوی. بوجود آمدن توده هایی بر روی لب. سوزن سوزن شدن لب. تورم ناحیه فک و دهان. تغییرکردن صدا. درد گلو

درمان سرطان لب

برای درمان سرطان لب ۳ راه وجود دارد که در اینجا به توضیحی مختصر در این باره می پردازیم. 1-جراحی 2-پرتو درمانی 3-شیمی درمانی.1- عمل جراحی: عمل های جراحی متعددی برای افراد مبتلا به سرطان لب وجود دارد و پزشک متخصص بسته به میزان گسترش سرطان ممکن است قسمت های خاصی از تومور سرطانی را بردارد. 2- پرتودرمانی : اشعه های ایکس xبرای از بین بردن سلول های سرطانی به کارمی روند و یا مانع رشد آنها می شوند. از آنجا که در پرتو درمانی می توان اشعه x را به قسمت خاصی از بدن محدود کرد و تاباند، می توان برای درمان سرطان های قسمت های کوچک از آن استفاده کرد. 3- شیمی درمانی : در شیمی درمانی سرطان لب از موادی مانند سیس پلاتین برای مبارزه با سلول های سرطانی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : سرطان لثه چگونه است ♥ پوست انداختن لب کودک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۷ ، ۱۶:۵۱
محسن موسوی

سر درد

سردرد ،سر درد پشت سر،سر درد کی دعا،سر درد سمت چپ،سر درد کا علاج،سر درد شدید،سر درد پیشانی،سر درد بعد از مشروب،سر درد صبحگاهی،سر درد در دوران بارداری،سر درد پشت سر نشانه چیست،سر درد پشت سر سمت چپ،سر درد پشت سر سمت راست،سرگیجه و درد پشت سر،درمان سر درد پشت سر،سردرد های پشت سر

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد

به طور کلی می‌توان گفت همه‌ی ما تجربه‌ی سردرد را داریم و تعداد کسانی که زیاد دچار سردردهای مداوم می‌شوند هم کم نیست. سردردهای کوچک، کمی شما را اذیت می‌کنند و با یک مسکن ساده، خوردن کمی غذا یا قهوه یا چند دقیقه استراحت خوب می‌شوند. ولی اگر سر درد شما خیلی شدید و غیر معمول است، باید نگران سکته‌ی مغزی، تومور یا لخته شدن خون باشید. خوشبختانه این مشکلات به ندرت پیش می‌آیند. با این حال لازم است انواع سر درد را بشناسید و بدانید برای درمان آنها چه کاری از شما ساخته است و چطور می‌توانید بقیه‌ی سردردها که زندگی شما را تهدید نمی‌کنند، را کنترل کنید.کلا سر درد مشکل بزرگی نیست مگر در موراد خاص

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

انواع سردرد

سردردهای تنشی

میگرن

سر دردهای خوشه‌ای

سر دردهای دارویی

سر دردهای سینوسی

سر درد بستنی

سردرد میگرنی

سر درد میگرنی یکی از شایع ترین انواع سردردها می باشد. برخی اوقات درد در قسمت پیشانی، اطراف چشم و یا در پشت سر دیده می شود، ولی معمولا درد میگرن در یک طرف سر است.هنگامی که سیستم عصبی، سیستم عروقی و جابجایی مواد شیمیایی در مغز با هم تداخل می کنند، سر درد میگرنی بروز می کند.از علائم سردرد میگرنی می توانیم به بیشتر حملات میگرن با سر درد همراه است. – سردرد میگرنی معمولا در یک شقیقه همراه با درد شدید و ضربان دار می باشد. برخی اوقات درد در پیشانی، اطراف چشم و یا در پشت سر قرار دارد. ولی معمولا درد در یک طرف سر قرار دارد، گرچه در یک سوم موارد، درد در هر دو طرف سر قرار دارد. – به طور کلی هنگامی که از بی خوابی رنج می برید، سر درد میگرنی شروع می شود. – معمولا سردرد میگرنی در اثر فعالیت های روزانه از قبیل: بالا رفتن از پله، تشدید می شود. – تهوع و استفرغ، اسهال، رنگ پریدگی صورت، سرد شدن دست و پا و حساسیت به نور و صدا در میگرن وجود دارد.

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد خوشه ای

به گزارش سایت جسارت شرح بیماری سر درد خوشه‌ای‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ نوع‌ سر درد بسیار شدید که‌ به‌طور معمول‌ شامل‌ درد در یک‌ طرف‌ سر، در پشت‌ سر، یا اطراف‌ یک‌ چشم‌ می‌شود. این‌ سردردها معمولاً در یک‌ زمان‌ از روز برای‌ چندین‌ روز یا هفته‌ رخ‌ می‌دهند و بعد فروکش‌ کرده‌ و فرد ممکن‌ است‌ هفته‌ها یا ماه‌ها سردرد نداشته‌ باشد. حدود 90% از بیماران‌ مرد هستند. علل‌ علت‌ واقعی‌ آن‌ ناشناخته‌ است‌. البته‌ شواهدی‌ وجود دارد مبنی‌ بر این‌ که‌ یک‌ نوع‌ اختلال‌ عصبی‌ در ضرباهنگ‌ شبانه‌روزی‌ (ساعت‌ بیولوژیک‌) بدن‌ ممکن‌ است‌ به‌ بروز سر درد خوشه‌ای‌ کمک‌ کند.

علائم شایع آن

شروع‌ ناگهانی‌ سر درد، غالباً در شب‌ و به‌ هنگام‌ خواب

سر درد در عرض‌ 15 دقیقه‌ به‌ اوج‌ خود می‌رسد و حدود 2 ساعت‌ طول‌ می‌کشد.

درد در یک‌ طرف‌ و اطراف‌ چشم‌ احساس‌ می‌شود.

درد شدید، به‌ داخل‌ فرو رونده‌، یا اذیت‌ کننده‌

اشک‌ آلود بودن‌ چشم‌ها

قرمز و پرعروق‌ بودن‌ ملتحمه‌

ورم‌ کردن‌ و پایین‌ افتادن‌ پلک

گرفتگی‌ بینی‌ و آب‌ ریزش‌ از بینی‌

کند شدن‌ ضربان‌ قلب‌

تهوع‌

تعریق‌

گاهی‌ بی‌قراری‌، فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری زیاد، یا رفتار خشونت‌آمیز

 

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد تنشی

بیشتر سردرد‌ها تنشی هستند. این گونه سردردها تمایل دارند که هر چند وقت یک بار اتفاق بیافتند. اگر شما تحت فشار و یا استرس باشید فاصله زمانی بروز این گونه سردردها کوتاه‌تر می‌شود. معمولا این گونه سردردها نشانه چیز خطرناکی نیستند. اما می‌توانند بسیار دردناک و آزاردهنده باشند و باعث اختلال در زندگی روزمره شوند.سردرد های تنشی می‌توانند از 30 دقیقه تا یک هفته طول بکشند. اگر شما در طول یک ماه بیش از 15 روز و به مدت سه ماه متوالی سر درد داشتید، ممکن است شما به سر درد تنشی مزمن مبتلا شده باشید. این گونه سر درد می‌تواند به استرس و افسردگی منجر شود که افسردگی و استرس به نوبه خود می‌توانند منجر به بروز سر درد بیشتری شوند. حدود 4 نفر از هر 100 نفر در ایالت متحده آمریکا به سردرد تنشی مزمن مبتلا هستند. علائم آن می‌تواند از کودکی شروع شود اما بیشتر افراد در سنین میانسالی با این مشکل مواجه می‌شوند. برخی از افراد به صورت همزمان از سردرد تنشی و سر درد میگرنی رنج می برند.

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد خطرناک

سر درد آذرخشی ترسناک است چون از ناکجاآباد سروکله‌شان پیدا می‌شود. این‌جور سر درد‌ ها به شکل ناگهانی و شدید شروع می‌شوند و تنها در عرض چند ثانیه به دردناک‌ترین حالت خود می‌رسند. سردرد‌ های آذرخشی ممکن است نشان‌گر مشکلات جسمی باشند. البته ترسناک‌تر از این سردرد‌ ها خونریزی زیر عنکبوتیه (یا خونریزی ساب آراکنوئید) است که واقعا می‌تواند تهدیدی برای سلامتی باشد.خیلی وقت‌ها چنان سردردی می‌گیرید که نزدیک است ذهن‌تان از کار بیفتد و بدون این‌که دلیلش را بدانید تا سرحد مرگ درد بکشید. بعضی آدم‌ها در تمام طول زندگی‌شان خطر صدمه رسیدن به سرشان را به جان می‌خرند. البته این چیزی نیست که همیشه بتوان از آن راه گریزی پیدا کرد (مثلاً هاکی، بوکس، فوتبال و سایر ورزش‌ها هیچ‌کدام بدون ریسک صدمه دیدن سر ممکن نیستند)، اما لازم است همیشه به‌دقت به دردهایمان توجه کنیم تا مانع از جدی‌شدن مشکلات جسمی شویم.اگر وقتی از خواب بیدار می‌شوید قبل از هر چیز می‌خواهید موهای سرتان را بکنید، ممکن است سردردی داشته‌باشید که لازم باشد به آن توجه کنید. به گفته‌ی بنیاد ملی سردرد‌ (The National Headache Foundation)، “ممکن است بیماری‌های جدی مسبب سردرد‌ های صبحگاهی شما باشند؛ بیماری‌هایی چون تومورهای مغزی، وقفه تنفسی در خواب و فشارخون بالای حاد”.

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد صبحگاهی

برای پیشگیری از سردردهای صبحگاهی لازم است که عوامل آن را به خوبی بشناسید. اگر عوامل، قابل تشخیص و جزو موارد رایج باشند، می توانید با رعایت مواردی از آن پیشگیری کنید. اما اگر علت رایجی برای آن پیدا نکردید لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مطلب شما را با عوامل سردرد صبحگاهی بیشتر آشنا می کنیم. سردرد یک ناراحتی کمابیش غیرقابل تحمل است که در هر ساعتی از روز امکان بروز دارد. عوامل آن متناسب با ساعت و زمانی که بروز می کند یا شدت آن متفاوت است. اگر زمانی که از خواب شبانه بیدار می شوید در گیجگاه خود احساس ضربه می کنید، حالت تهوع دارید یا نمی توانید چشمان تان را باز کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. سردردهای صبحگاهی آزاردهنده هستند و مراجعه به پزشک و مشورت امری عادی است، چون ممکن است حتی با مصرف مسکن ها نیز سردرد به طور کامل برطرف نشده و خیلی از افراد تمام روز را با این مشکل دست به گریبان بمانند.

سر درد ، سر درد پشت سر ، سر درد کی دعا ، سر درد سمت چپ ، سر درد کا علاج ، سر درد شدید

سردرد شدید

به احساس درد و ناراحتی در ناحیه سر و صورت، سردرد گفته می‌شود. سردرد برای هر فردی می‌تواند هم وحشتناک و هم ناتوان کننده باشد. سردردها از لحاظ موقعیت، شدت و فراوانی وقوع می‌توانند تا حد زیادی متفاوت باشند. همچنین سردرد می‌تواند به علت‌های مختلفی از قبیل بیماری‌های گردن، چشم‌ها، مغز، فک یا دندان‌ها ایجاد شود. اولین و غالباً مهم‌ترین روش درمان سردرد شدید ، تشخیص درست آن است. شناسایی نوع سردرد ، اولین گام در مدیریت درد و یافتن گزینه‌های مؤثر برای درمان موفق آن است.

سردرد بعد از خواب

اگر دوست دارید از شر سردردتان خلاص شوید، باید بدانید که چه چیزی باعث آن می شود. زمانی که شما علت ریشه ای سردردتان را کشف کنید، می توانید احتمال بیدار شدن از خواب با سردرد را به صفر برسانید. برای خلاص شدن از شر سردرد، برخی درمان های خانگی وجود دارند که می توانید به کار بگیرید، اما اگر درمان های خانگی موثر نبودند، نشانه آن است که سردرد شما مزمن بوده و باید بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید.

سردرد و چشم درد

بر خلاف تصور عموم، چشم و بیماریهای چشم ناشایعترین علت سردرد می باشد. معمولا بیماریهای چشمی که ایجاد سردرد می نمایند، غالبا پر سر و صدا و علائم دیگری مانند تاری دید، دیدن هاله اطراف نورها، حساسیت شدید به نور، و درد و قرمزی و التهاب در ناحیه چشم را نیز ایجاد می کنند. وجود عیوب انکساری تصحیح نشده در چشم مانند دوربینی و آستیگمات معمولا علت ایجاد سردرد نیستند، اما در افرادی که زمینه سردردهای عصبی و یا میگرنی را دارند، می تواند سبب تشدید و افزایش حملات سردرد گردد. باید دانست که اینگونه اختلالات چشمی عمدتا ایجاد خستگی زودرس در چشم می نمایند و طبعا تصحیح آن به افزایش کارآیی چشم کمک خواهد کرد.

سردرد جلوی سر

سردرد در جلوی سر یا درد پیشانی یا سردرد پیشانی ممکن است به همه ناحیه جلوی سر کشیده شود یا در یک قسمت یا یک نقطه باقی بماند. این نوع سردرد ممکن است با درد در ناحیه شقیقه‌ها همراه باشد. درد موجود در جلوی سر ممکن است به سمت چشم‌ها و بینی و حتی تمام صورت کشیده شود. همانند بیشتر سردردها، این نوع سردرد نیز کوتاه بوده اما احتمالاً دارای عودهای مکرر است. به ندرت، سردرد به مدت چند روز یا یک هفته باقی می‌ماند، سردرد برای مدت کوتاهی تا حدودی از بین رفته اما در غیر این صورت ممکن است بدون وقفه ادامه یابد. ارزیابی و معاینه درد پیشانی همراه با علائم دیگر آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از دلایل ایجادکننده درد پیشانی خطرناک نیستند. به هر حال، شدت درد یک شاخص مناسب برای مشخص کردن میزان خطرناک بودن دلایل زمینه‌ای نیست. علائم همراه با سردرد ممکن است برای رد احتمال برخی بیماری‌ها مفید باشد. عوامل ساده‌ای مانند پوشیدن کلاه یا هدبند تنگ، برخی از مدل‌های مو و عدم استفاده از عینک مناسب برای افرادی که مشکل بینایی دارند ممکن است باعث سردرد شود که به راحتی قابل پیشگیری هستند.

سردرد بعد مشروب

به گزارش سایت جسارت باورهای اشتباه زیادی درمورد برطرف کردن خماری وجود دارد که سالیان سال است درمیان مردم شایع شده است. اکثر آنها هیچ پایه و اساس علمی ندارند: · نوشیدن دوباره الکل — برخلاف عقیده عموم، نوشیدن دوباره مشروب در روز بعد برای برطرف کردن تاثیرات خماری در طولانی مدت موثر نیست. ازآنجاکه وقتی محتوی الکل خون فرد به صفر برمی‌گردد، علائم بدتری از خماری برمی‌گردد، نوشیدن دوباره مشروب در روز بعد فقط اتفاقی که غیرقابل اجتناب است را به تاخیر می‌اندازد. ممکن است در کوتاه مدت علائم را کمتر کند، اما رساندن مقدار بیشتری الکل به کبد، بعدها ناراحتی را بیشتر خواهد کرد. علاوه بر این، اینکار موجب نوشیدن بیشتر مشروبات الکلی و وابستگی بیشتر به آن می‌شود. · قهوه تلخ – قهوه می‌تواند احساس خستگی همراه با خماری را تسکین داده و با تنگ کردن رگ‌های خونی، به از بین بردن سردرد کمک کند اما این تسکین کاملاً موقتی است و علائم دوباره برخواهد گشت. از این مهمتر، قهوه ادرارآور است و موجب از بین رفتن آب بیشتری از بدن شده و درنتیجه علائم خماری را افزایش می‌دهد. همچنین، ممکن است قهوه در ابتدا کمی از علائم را کاهش دهد اما در طولانی مدت مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. · مصرف تیلنول (Tylenol) قبل از خواب – این روش درمان کمی عاقلانه به نظر می‌رسد اما به دو دلیل مناسب نیست. یکی اینکه تاثیرات استامینوفن (تیلنول) معمولاً قبل از شروع علائم خماری از بین می‌رود و بهتر است که بعد از شروع علائم مصرف شود. دوم اینکه، وقتی کبد مشغول کار کردن روی الکل و متابولیزه آن است، قادر نخواهد بود استامینوفن را مثل همیشه متابولیزه کند و این موجب التهاب کبد و احتمالاً تخریب دائمی کبد می‌شود.

درمان سردرد

مصرف منیزیم یکی از مؤثرترین و کم‌خطرترین درمان‌های سردرد نسبت به مصرف مسکّن‌هاست. مبتلایان به سردردهای جدی مانند میگرن معمولا کمبود منیزیم دارند. نتایج مطالعات مختلف نشان داده شده است که منیزیم از دفعات حملات میگرنی در آن‌‌دسته از مبتلایانی که کمبود منیزیم دارند، می‌کاهد. همچنین افراد مبتلا به دیابت، مبتلایان بیماری‌های قلبی، الکلی‌ها و نیز کسانی که جهت تنظیم فشار خون از داروهای مُدِر استفاده می‌کنند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به کمبود منیزیم قرار دارند. منیزیم می‌تواند از فوران نوعی سیگنال‌های مغزی موسوم به «افسردگی گسترشیِ قشری» که موجب ایجاد اختلالات دیداری و حسیِ مرتبط با سردرد به‌ویژه سردردهای میگرنی می‌شوند، جلوگیری کند. به‌علاوه، منیزیم می‌تواند جلوی مواد شیمیاییِ انتقال‌دهنده‌ی درد را در مغز بگیرد و افزون بر اینها موجب تقویت عملکرد پلاکت‌ها شود که در بهبود واکنش بدن در مواجهه با جراحات و جلوگیری از خونریزی مؤثرند. مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیم به کاهش دفعات حملات سردرد کمک می‌کند. منیزیم خوراکی و وریدی هردو دسترس‌پذیر، بی‌خطر و مقرون‌به‌صرفه‌اند. مصرف منیزیم حتی در دوران بارداری نیز ممانعتی ندارد (البته مصرف هرگونه مکمل غذایی حتی منیزیم در دوران بارداری باید با مشورت پزشک صورت بگیرد). اسهال شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی منیزیم است که آن هم با کاهش دُز مصرفی یا کاهش دفعات مصرف رفع خواهد شد. جهت افزایش منیزیم دریافتی باید در طی روز فیبر بیشتری بخورید. منابع غذایی حاوی منیزیم عبارتند از انواع لوبیا، انواع تخم‌ها و مغزها، غلات کامل و سبزیجاتی مانند بروکلی، کدو خورشتی و سبزیجات برگ‌دار. فرآورده‌های لبنی، گوشت، شکلات و قهوه نیز از منیزیم کافی برخوردارند.

علت سردرد

یکی از دلایل عجیب ابتلا به سردرد در بعضی از مردم مراجعه به آرایشگاه و کوتاه کردن موهای سرشان است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که شما مجبورید سر خود را هنگام شست وشوی موها روی سینک دراز کنید. در این هنگام فشار زیادی به گردن وارد می شود و باعث تحریک یکی از عصب هایی می شود که در این مسیر قرار دارند. در اثر این اتفاق یک یا دو روز بعد سردرد به سراغ شما می آید، اما از آنجا که این اتفاق با تاخیر رخ داده است، شما متوجه علت اصلی آن نمی شوید.شاید باورتان نشود، اما در دنیای پزشکی نوعی سردرد وجود دارد که از آنها به عنوان سردردهای سرفه ای یاد می شود. این سردردها بر اثر عواملی مانند سرفه کردن، عطسه کردن، خالی کردن محتوای بینی یا خم شدن به جلو به وجود می آید.بعضی از ورزشکاران بعد از راه رفتن یا دویدن روی تردمیل دچار سردرد می شوند. در این افراد هر گونه فعالیت ورزشی از جمله راه رفتن روی تردمیل باعث ایجاد تورم در رگ های خونی ناحیه سر، گردن و جمجمه می شود که این عامل می تواند در نهایت به سردرد منجر شود.افرادی که اعتماد به نفس ندارند یا شخصیت ناامید و غمگینی دارند بیشتر از دیگران ممکن است به سردردهای میگرنی دچار شوند.غذاهای زیادی هستند که ممکن است باعث شروع سردردهای میگرنی شوند، اما ساندویچ همبرگر از تمام آنها مهم تر است. این ساندویچ ها شامل موادی مانند تیرامین و نیترات ها و نیتریت ها هستند که همگی جریان خون به سمت مغز را افزایش داده و باعث سردرد می شوند.بستن موها به شکل دم اسبی معمولا بعد از چند ساعت باعث آشکار شدن علایم سردرد می شود. زمانی که موهای سر به سمت عقب کشیده شده و به شکل دم اسبی بسته می شوند، فشار زیادی در بافت های روی جمجمه وارد می شود که خود را به شکل درد نشان می دهند.

بیشتر بخوانید : علائم سردرد پشت سرمیگرن چیستدرمان دل دردعلت چشم درد رابطه یبوست و سردرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۷ ، ۱۶:۲۰
محسن موسوی