صافی کف پا معافیت سربازی 97

صافی کف پا ,صافی کف پا معافیت سربازی,صافی کف پا در کودکان,صافی کف پا Rigid,صافی کف پا در کودکان,صافی کف پای کودکان,صافی کف پا معافیت سربازی 95,صافی کف پا چیست,صافی کف پا و معافیت سربازی,صافی کف پا برای معافیت سربازی,صافی کف پا معافیت سربازی 96,صافی کف پا در معافیت سربازی

صافی کف پا

توضیحاتی در مورد صافی کف پا

کف پای صاف عارضه‌ای است که در آن بیماران فاقد قوس‌های استاندارد درکف پا هستند. قوس‌های موجود در کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن اعمال می‌شود را کاهش داده و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمی‌دهند اما در افراد با کف پای صاف میزان زیادی این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت می‌تواند منجر به بروز عوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن خصوصاً ستون فقرات گردد. مشکل صافی کف پا، عموماً مادرزادی بوده و به نام نرمی مفاصل نیز معروف است. نرمی مفصل یا ligamentum laxity در ناحیه کف پا سبب می‌شود که قوس کف پا در هنگام ایستادن بر روی پا از بین برود؛ همچنین تشکیل نشدن کامل یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا یا چسبیدن آن‌ها به یکدیگر به صورت مادرزادی نیز در تشکیل نشدن قوس کف پا مؤثر است. به این نوع صافی کف پا، صافی انعطاف‌پذیر یا flexible می‌گویند.

درمان صافی کف پا

با انجام روش‌های توانبخشیو وتمرین‌های توصیه شده به افراد با کف پای صاف، کم شدن قوس کف پا با تقویت عضلات رفع می‌شود؛ ماساژ کف پا با استفاده از یک بطری که روی زمین قرار گرفته قابل اجر و بسیار مفید است، بدین صورت که کف پا به روی آن، به آرامی به جلو و عقب حرکت داده می‌شود. این حرکت پا را برای برگشتن به وضعیت صحیح کمک می‌کند. همچنین در کنار انجام تمرین‌های درمانی کفی‌های طبی نیز (خاص هر بیمار) از سوی پزشکان توصیه می‌شود. کفی‌های طبی خاص برای هر بیمار از طرف پزشک متخصص تعیین و توسط کارشناسان ارتوپدی فنی و تکنسین‌های مربوطه و از طریق قالبگیری گچی از پای بیمار و ساخت قالب پا، وامروزه استفاده از دستگاه فوت اسکن و طراحی بادیتای آن و ساخت کفی با دستگاه cnc که بر اساس نقاط فشار پا ساخته می‌شوند. بسیار مهم است که کفی طبی از روی قالب پای خود شخص یا cnc ساخته شود.

عوارض صافی کف پا

صافی کف پا می‌تواند منجر به بروز عوارضی نظیر بروز التهاب در رباط‌های کف پا، التهاب زردپی آشیل و زردپی ماهیچه پشتی استخوان درشت نی، شکستگی‌های فشاری در اندام تحتانی وایجاد بافت‌های مرده پوستی نابجا شود. از آنجایی که صافی کف پا بر روی نحوه قرارگیری سایر استخوان‌های بدن نیز اثر می‌گذارد می‌تواند منجر به بروز درد در مچ پا، زانوها و لگن شود.

آیا صافی کف پا معافیت دارد

۵ – آیا صافی کف پا معافیت دارد؟ بلی ، بر اساس ضوابط موجود در حال حاضر نوع صافی شدید کف پا با تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی ناجا می تواند معاف دائم باشد.

درمان صافی کف پا با ورزش

جدا کردن پاشنه‌ها سعی کنید بر روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را نزدیک به هم قرار دهید. پاشنه پای خود را از زمین جدا کنید درحالی‌که پنجه شما هنوز زمین را لمس می‌کند. به‌آرامی به حالت قبل بازگشته و این حرکت را تکرار نمایید. معمولاً داشتن یک پای صاف بدان معنی است که رباط‌ها نیاز دارند تحت کشش قرار بگیرند. هنگامی که شما پای خود را تحت کشش قرار می‌دهید، رباط‌ها به حالت طبیعی نزدیک‌تر شده و دیگر هنگام راه رفتن کمتر دردناک خواهند بود. تمرین توپ تنیس یکی از بهترین تمرینات برای کاهش درد پا کمک گرفتن از توپ تنیس می‌باشد. یک توپ تنیس را زیر پای خود قرار دهید و سعی کنید، انگشتان پای خود را به زمین برسانید. پس از چند دقیقه انجام این کار، در حالی که همچنان به‌آرامی تنفس خود را ادامه می‌دهید، توپ را به سمت انگشتان پا نزدیک کرده و این بار سعی کنید پاشنه پای خود را به زمین برسانید. پس از آن پای دیگر خود را نیز به همین سبک ورزش دهید. این کار را به مدت 20 دقیقه تکرار نمایید. این ورزش به اصلاح قوس پای شما کمک خواهد نمود. اشاره با انگشتان پا یک ورزش خوب پاها این است که با انگشتان پای خود به مدت 15 ثانیه به سمت نقطه‌ای اشاره نمایید، سپس به مدت 10 ثانیه استراحت کرده و این حرکت را 10 الی 15 بار تکرار نمایید. بهتر است برای انجام این تمرین هم زمان از هر دو پا استفاده نمایید. بعد از اینکه شما به‌آرامی پیشرفت کردید و صافی کف پا در شما بهبود پیدا کرد، می‌توانید از رقص باله کمک بگیرید. این رقص برای بهبود قوس پا مفید می‌باشد. همچنین شما می‌توانید در موقعیت‌های مختلف این تمرین را انجام دهید، به‌عنوان مثال می‌توانید به ایستید و یک پا را تمرین دهید و یا بنشینید و هر دو پا را هم زمان تمرین بدهید.

مشکلات صافی کف پا

یکی از شایع ‌ترین مشکلات مربوط به پا که اکثر افراد با آن دست به گریبان هستند و گاهی بدون ‌آن که از این مشکل خبر داشته باشند، سال ‌ها با آن زندگی می‌ کنند، صافی کف پا است. صافی کف پا به طور کلی، به کاهش ارتفاع قوس طولی داخلی پا،صافی کف پا گفته می شود. صافی کف پا یکی از مشکلات شایع در کودکان،نوجوانان و بزرگسالان است. چنانچه صافی کف پا به موقع شناسیای شود و اقدامات لازم در جهت اصلاح و جلوگیری از تشدید آن به عمل آید؛ می توان از عوارض آن جلوگیری نمود. صافی کف پا در دراز مدت اثرات مخربی بر مفاصل پا و زانو و سایر مفاصل به جای می گذارند. علاوه بر آن زمینه آرتروز زودرس را فراهم می کند. صافی کف پا اگر یک طرفه باشد،تغییرات یک طرفه ایجاد می کند و حتی می تواند موجب کوتاهی اندام و افتادگی لگن و اسکولیوز شود.

انواع صافی کف پا

*انواع کف پای صاف از نظر شکل : 1. Pes planus : صافی کف پای ساده و خالص که شامل پایین افتادن قوس طولی _ داخلی پا بدون چرخش خارجی و انحراف پا می شود. 2. Pes valgus : شامل پای چرخیده به خارج بدون پایین افتادن قوس طولی پا می شود. 3. Pes plano _ valgus : شامل پای به خارج چرخیده با پایین افتادن قوس طولی است.

درمان صافی کف پا در طب سنتی

استفاده از این کفش‌ها و تو کفشی های مخصوص، درمان قطعی برای صافی کف پا نخواهد بود، بلکه نوعی قوس موقت برای جلوگیری از بروز خستگی و درد در این کودکان، ایجاد می‌کند‌.در دانشگاه تگزاس یک تحقیق جالب در این زمینه انجام شد؛ به این صورت که کودکان دچار صافی کف پا به ۴ گروه تقسیم شدند، به یک گروه، کفش طبی، به گروه دیگر «کفی ساده» (heel cup) و به گروه دیگر «کفی تخصصی» (UCBL) دادند و این افراد به مدت ۳ سال تحت‌نظر متخصص قرار گرفتند. نتیجه بسیار جالب بود، هر ۴ گروه شبیه هم بودند! بنابراین محققان نتیجه گرفتند که استفاده از کفش یا کفی، نقشی در درمان کف پای صاف انعطاف‌پذیر ندارد.

صافی کف پا در کودکان

یک متخصص طب‌فیزیکی و توانبخشی در همدان گفت: تا سنین پنج و 6 سالگی صاف بودن کف پای کودکان طبیعی است و نیازی به نگرانی خانواده‌ها و مراجعه به پزشک نیست. دکتر محمدرضا نیکو در گفت‌وگو با ایسنا، درباره صافی کف پا اظهار کرد: صافی کف پا حالتی است که قوسی پا در آن شکل نگرفته و معمولا اگر کف پای خیس بر روی سطحی خشک قرار گیرد، کف پا تماما بر روی آن شکل می‌گیرد. وی افزود: اگر کف پای دارای قوس را خیس کرده و بر روی سطح خشک قرار دهیم، قسمت قوس آن بر روی سطح خشک شکل نمی‌گیرد.

صافی کف پا rigid

کف پای صاف به وضعیتی اطلاق میشود که در آن قوسی که در کف پا و بین پاشنه و پنجه وجود دارد کم شده و یا کاملا از بین برود. صافی کف پا در اکثر موارد نرم و قابل انعطاف است. در این موارد وقتی فرد سرپا می ایستد کف پای صاف بوده و وقتی پا را از زمین برمیدارد قوس کف پا ایجاد میشود. گاهی اوقات صافی کف پا غیر قابل انعطاف بوده که به آن صافی کف پای ریجید Rigid flat foot هم میگویند. این بیماری در یک درصد افراد جامعه وجود دارد و معمولا در سنین نوجوانی بروز میکند. بیماری در نیمی از موارد دو طرفه است.

علائم صافی کف پا

درد مچ پا (قسمت داخلی)، که گاهی با تورم نیز همراه است. درد پا به طور کلی درد کف پا در قسمت قوسی شکل درد عضله ساق پا زانودرد درد مفصل ران درد پشت و کمر درد قسمت پایین پا افراد دارای کف پای صاف از خشکی یک یا هر دو پا رنج می‌برند. کف یک یا هر دو پا ممکن است هنگام قرار گرفتن روی زمین کاملاً صاف شود یا قوس اندکی داشته باشد. کفش‌ها به شیوه متفاوتی ساییده می‌شوند.

علل صافی کف پا

عمودی بودن مادرزادی استخوان تالوس (قاپ) پا: در این عارضه هیچ قوسی در کف پا وجود ندارد، چون استخوان‌های پا به نحو مناسبی تراز و منظم نیستند. در بعضی موارد به جای قوس طبیعی قوسی معکوس (کف پای گهواره‌ای) وجود دارد. عمودی بودن مادرزادی استخوان تالوس (قاپ) عارضه‌ای نادر است که همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید از همان بدو تولد وجود دارد. این عارضه غالباً مرتبط با اختلال‌هایی ژنتیکی مانند سندرم دان یا دیگر اختلال‌های مادرزادی دانسته می‌شود. علت بروز صافی کف پا به دلیل این مشکل در قریب به نیمی از موارد مشخص نیست. پیوستگی قوزک پا (کف پای صاف انقباضی نازک نی): در این عارضه ارثی، دو یا چند استخوان به گونه‌ای به یکدیگر متصل می‌گردند که انعطاف‌پذیری پا مختل می‌شود و قوس طبیعی از بین می‌رود. این عارضه نادر غالباً بر چند نسل یک خانواده اثر می‌گذارد. در رفتگی کناری ساب‌تالار یا صافی اکتسابی کف پا: این عارضه در فردی رخ می‌دهد که قوس کف پای‌اش در ابتدا طبیعی بوده است. هنگام دررفتگی کناری ساب‌تالار، استخوان تالوس (قاپ) قرار گرفته درون قوس کف پا از جا درمی‌آید. استخوان تالوس در رفته از جای خود به بیرون می‌لغزد و به سمت پایین و کنار می‌افتد و قوس را از بین می‌برد. این اتفاق معمولاً به یک‌باره و ناگهانی و به دلیل وارد شدن صدمه‌هایی با شدت بالا هنگام سقوط از بلندی، تصادف وسایل نقلیه موتوری یا ورزش کردن رخ می‌دهد و احتمالاً همراه با شکستگی یا آسیب‌های دیگر خواهد بود. عامل‌های خطر زیر احتمال صافی کف پا را افزایش می‌دهد: چاقی دیابت بالا رفتن سن بارداری آرتریت روماتوئید صدمه دیدن مچ یا کف پا اختلال عملکرد یا پارگی تاندون درشت نی خلفی

تشخیص صافی کف پا

چنانچه صافی کف پا با هیچ علامت یا نشانه آزاردهنده‌ای همراه نباشد، معمولاً مراجعه به پزشک یا متخصص ارتوپد برای تشخیص کف پای صاف ضرورتی ندارد. اما در صورت مواجهه با هر یک از موارد زیر باید به پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه نمود: صاف شدن ناگهانی کف پا بروز درد کف پا، مچ یا پایین تنه بروز علائم ناخوشایندی که با پوشیدن کفش‌ حمایت کننده و اندازه پا بهبود نمی‌یابد. صاف‌تر شدن کف یک یا هر دو پا سخت (سفت) شدن کف پا احساس سنگینی و لختی در پاها اکثر پزشکان و فیزیوتراپیست های مجرب صافی کف پا را تنها با مشاهده ایستادن و راه رفتن بیمار و معاینه کف پا تشخیص می‌دهند. پزشک سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند و پای او را از روبه‌رو و پشت سر نگاه می‌کند و احتمالاً از بیمار می‌خواهد تا روی نوک انگشتان بایستد تا شکل و عملکرد هر پا را در این حالت ارزیابی کند. همچنین در بعضی موارد دستور انجام پرتونگاری (اشعه ایکس)، سی.تی. اسکن (مقطع‌نگاری رایانه‌ای) یا ام.آر.آی. (تصویربردای روزنانس مغناطیسی) می‌دهد.خار پاشنه پا علاوه بر دلایل دیگر ، بر اثر صافی کف پا یا زیاد بودن قوس کف پا نیز بوجود می آید ، خارپاشنه غالباً نتیجه کشیدگی بیش از حد رباط‌ها و عضله‌های کف پا است، که به نوبه خود کشش آرنگ کف پا و پارگی مکرر (عادتی) غشاء پوشاننده استخوان پاشنه را در پی دارد. مبتلا بودن به کف پا صاف یا افتادگی قوس را می‌توانید خودتان بررسی کنید.

بیشتر بخوانید : التهاب کف پا چیست ♥ خار پاشنه چیست ♥ درد جلوی ساق پا نشانه چیست ♥ ورم پا بعد از عمل ♥ علت میخک پا ♥ بوی بد پا ناشی از چیست