سردردهای میگرنی و درمان آن

سردرد میگرنی ,سردرد میگرنی و درمان,سردرد میگرنی چیست,سردرد میگرنی روزانه,سردرد میگرنی چگونه است,سردرد میگرنی عصبی,سردرد میگرنی در دوران بارداری,سردرد میگرنی و روزه,سردرد میگرنی درمان,سردرد میگرنی و بارداری,سردرد میگرنی و درمان گیاهی,سردرد میگرنی و درمان خانگی,سردردهای میگرنی و درمان آن

سردرد میگرنی

توضیحاتی در مورد سردرد میگرنی

سردردهای میگرنی ممکن است به دلیل عطرها یا بوهای شدید، تغییر در الگوی خواب یا سطوح هورمون‌ها، توقف ناگهانی مصرف کافئین، استرس بدنی، مصرف الکل، استرس، اضطراب، و سروصداهای بلند ایجاد شوند. علاوه بر این موارد ، برخی اقلام غذایی نیز نظیر شیرینی‌جات، شکلات، محصولات لبنی، مونوسدیم گلوتامات، بادام زمینی، و غیره نیز به عنوان تحریک کننده‌های سردرد میگرنی شناخته می‌شوند.

درمان سردرد میگرنی

مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند سردرد را از شما دور نگه دارد! این میوه‌ی خوشمزه و سالم به دلیل وجود منیزیوم در آن، برای کاهش درد مرتبط با میگرن‌ها بسیار مفید است. این ماده‌ی معدنی رگ‌های خونی بدن را آرام می‌کند و از این طریق، گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد.

درمان سریع سردرد میگرنی

سالیسین موجود در بادام به عنوان آسپیرین طبیعی عمل می‌کند و دردتان را کاهش می‌دهد. بادام هم‌چنین حاوی منیزیوم است که معمولا بیماران مبتلا به میگرن با کمبود آن مواجه هستند. دفعه‌ی بعد که به سردرد دچار شدید، فقط کافی است مقداری بادام بخورید تا به سرعت دردتان کاهش یابد. مواد مورد نیاز الف. یک مشت بادام (خام یا بو داده) دستورالعمل درمان سردرد الف. هر وقت احساس کردید سرتان درد می‌کند، یک مشت بادام نوش جان کنید. ب. اگر بادام را در اولین لحظاتی که احساس سردرد به سراغ‌تان می‌آید، میل نمایید، بیش‌ترین تاثیر را خواهد داشت. احتیاط: اگر مبتلا به میگرن هستید، پیش از مصرف بادام مطمئن شوید خودِ این خوراکی باعث تحریک میگرن‌تان نمی‌شود.

علائم سردرد میگرنی

بیشتر حملات میگرن با سردرد همراه است. – سردرد میگرنی معمولا در یک شقیقه همراه با درد شدید و ضربان دار می باشد. برخی اوقات درد در پیشانی، اطراف چشم و یا در پشت سر قرار دارد. ولی معمولا درد در یک طرف سر قرار دارد، گرچه در یک سوم موارد، درد در هر دو طرف سر قرار دارد. – به طور کلی هنگامی که از بی خوابی رنج می برید، سردرد میگرنی شروع می شود. – معمولا سردرد میگرنی در اثر فعالیت های روزانه از قبیل: بالا رفتن از پله، تشدید می شود. – تهوع و استفرغ، اسهال، رنگ پریدگی صورت، سرد شدن دست و پا و حساسیت به نور و صدا در میگرن وجود دارد.- خواب آلودگی – زودرنجی – خستگیافسردگی و یا خوشحالی زیاد – تشنگی بیش از حد و افزایش حجم ادرار – یبوست و یا اسهال – کمبود انرژی بدن و خمیازه کشیدن – میل زیاد به خوردن غذاهای شیرین و یا شور

درمان خانگی سردرد میگرنی

– با استفاده از کمپرس سرد، بیوفیدبک و روش های تمدد اعصاب می توان حملات میگرنی را متوقف کرد. – خوابیدن یکی از بهترین درمان های میگرن می باشد. – طب سوزنی نیز مفید است.روغن تخم کتان این نوع از روغن‌های معطر برای درمان سردردهای ناشی از التهاب مفید است. روغن تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ است که دارای طبیعتی ضد التهابی هستند و دردهای ضربانی را کاهش می‌دهنددمنوش بابونه حاوی ترکیباتی است که به کاهش درد و آرامش ذهن‌تان کمک می‌کنند. بیسابولول موجود در این دمنوش دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. استفاده از این دمنوش راه درمانی شگفت‌انگیزی برای میگرن به شمار می‌رود.

داروی سردرد میگرنی

میگرن های خفیف که با فعالیت های روزانه فرد تداخلی ندارند، معمولا با داروهای مسکن بدون نسخه (مثل استامینوفن) و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (مثل بروفن و ادویل) بهبود می یابند. آسپیرین و کافئین نیز برای درمان میگرن استفاده می شوند. اما اگر درد متوسط تا شدید باشد، باید نزد پزشک بروید تا داروی مناسبی را برایتان تجویز کند.

درمان سردرد میگرنی

استفاده‌ی موضعی از این روغن تنش‌ها را از ماهیچه‌ها دور می‌کند. روغن‌ ریحان با کاهش فشار بر ماهیچه‌های سر و آرام کردن آن‌ها سردردها را درمان می‌کند.روغن لیمو به خاطر رایحه‌ی تند و شاداب‌کننده‌اش بارها و بارها ثابت کرده است می‌تواند در درمان سردردهای وحشتناک تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این روغن معطر رقیق که رنگ زرد مایل به سبز کدری دارد برای درمان سرماخوردگی، گلودرد، استرس، افسردگی، کمبود انرژی، و خستگی مفرط مفید است.زنجبیل به کاهش سردردهای میگرنی کمک می‌کند. این گیاه دارویی هم‌چنین با حالت تهوعی که غالبا بعد از این سردردهای عذاب‌آور ایجاد می‌شود، مبارزه می‌نماید. این درمان خانگی تقریبا به سرعت یک قرص آسپیرین می‌تواند سردردتان را کاهش دهد. به علاوه مزیت ریشه‌ی زنجبیل نسبت به آسپیرین این است که لازم نیست نگران مصرف بیش از حد آن باشید.

درمان سردرد میگرنی با ماساژ

تکنیک های ماساژ درمانی در رفع سردرد هم بی اثر نیست و میتوان با کمک ماساژ تا حدودی این بیماری را تسکین بخشید۱٫ بسیار مهم : قبل و بعد از آنجام این تکنیک های ماساژ آب فراوانی بنوشید. ۲٫ انگشتان شست خود را بر برآمدگی بینی گذاشته و بر آن فشار محکمی وارد کنید – دقیقا پایین تر از پیشانی. جهت اعمال فشار باید به سمت داخل و به سمت سر باشد. در این تکنیک ماساژ فردی، فشار محکم است ولی باعث ایجاد درد نمی شود. این تکنیک ماساژ را ۷ تا ۱۰ ثانیه انجام دهید، سپس نفس عمیقی بکشید. ۲ تا ۴ بار این کار را تکرار کنید. ۳٫ انگشتان شست دست را در پایین پیشانی بگذارید، دقیقا زیر ابرو ها ، اما در این تکنیک ماساژ به سمت پیشانی فشار بیاورید، باز هم می گوییم که فشار نباید باعث ایجاد درد شود و باید تنها باید محکم باشد. در این قسمت از ماساژ ، در حین اعمال فشار ، نفس های عمیقی بکشید. ۷ تا ۱۰ ثانیه فشار را حفظ کنید و هر چند بار که می خواهید این روش ماساژ را تکرار کنید. ۴٫ با استفاده از هر دو دست خود پوست و بافت زیر ابروها را بگیرید، سپس با یک فشار ملایم این قسمت را به سمت خارج – مخالف سر – بکشید. این تکنیک ماساژ را ۷ تا ۱۰ ثانیه ادامه دهید و تا حد لازم تکرار کنید. ۵٫ انگشتان شست یا ۳ انگشت میانی خود را بر گیجگاه (شقیقه) سر گذاشته و فشار محکمی وارد کنید. در این تکنیک ماساژ می توانید نوعی حرکت چرخشی و دایره ای را چاشنی کار کنید، این تنوع بسیار تاثیر گذار است. ۷ تا ۱۰ ثانیه انجام داده و فشار دائمی را بر شقیقه وارد کنید. ۶٫ افرادی که از درد های سینوسی رنج می برند (درد هایی که در حفره های سر ایجاد می شود) می توانند بر کناره های بینی خود فشار وارد کنند و انگشتان دست را محکم و چسبیده به پوست به طرف گونه ها حرکت دهند. در این تکنیک ماساژ فردیی، جهت اعمال فشار به سمت سر است و حرکت از کناره بینی آغاز می شود و تا انتهای گونه به طرف گوش ها ادامه دارد. ۷٫ نکته طلایی: اگر یک فوم استوانه ای یا چیزی دارید که از پلاستیک سخت و با پوشش فوم ساخته شده است، هدف این است که به پشت دراز بکشید و شیء مورد نظر را در زیر گردن دقیقا پایین تر از جمجمه قرار دهید. فوم را طوری زیر جمجه قرار دهید که در تمام طول ماساژ بی تحرکت بماند.

درمان سردرد میگرنی در بارداری

اگر باردار هستید، بدون شک مشکلات و دردهای جدیدی را تجربه می‌کنید. شاید شما هم یکی از میلیون‌ها زن بارداری هستید که میگرن را تجربه می‌کنند‌، خبر خوب این است که در طی بارداری علائم سردرد میگرن در بسیاری از زنان کاهش می‌یابد. اما اگر شما جزو این دسته از زنان نیستید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا با این مشکل بهتر مقابله کنید.عواملی که باعث سردرد میگرنی می‌شوند، دقیقاً مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد میگرن شامل تغییراتی در گذرگاه‌های عصبی، عوامل عصب شیمیایی و جریان خون در مغز می‌باشد. محققان معتقدند که سلول‌های مغزی در صورت تحریک بیش از حد، سبب انتشار مواد شیمیایی محرک می‌شوند. این مواد شیمیایی موجب تحریک عروق خونی در سطح مغز می‌شوند که این به نوبه خود، باعث متورم شدن عروق خونی و شروع سردرد می‌شود. تصور می‌شود که هورمون استروژن در بروز سردرد تنشی و میگرنی نقش دارد. به همین دلیل بارداری، قاعدگی و یائسگی اغلب الگوی سردردهای میگرنی زنان را تغییر می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد که پیام‌رسان عصبی سروتونین، نقش کلیدی در بروز میگرن دارد.

سردرد میگرنی و درمان

این روغن معطر تسکین‌دهنده و شیرین به خاطر خاصیت‌اش در کاهش اضطراب، افسردگی، استرس، و بی‌خوابی عصبی شهرت دارد؛ از این رو، می‌تواند به طور موثر سردردهای ناشی از اضطراب و استرس را کاهش دهد. روغن معطر اسطوخودوس حاوی لینالیل استات و لینانول است که به آسانی جذب بدن می‌شوند و سردردهای عذاب‌آور را کاهش می‌دهند. استفاده از این روغن برای زنان باردار و هم‌چنین کودکان خردسال بدون خطر است زیرا دارای طبیعت ملایمی است.

سردرد میگرنی چیست

الف. میگرن‌ها دارای طبیعتی ارثی هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند اگر یک یا هر دوی والدین یک کودک دچار میگرن باشند، به احتمال زیاد آن کودک نیز ممکن است قربانی میگرن شود. احتمال این اتفاق در مواردی که هر دوی والدین از میگرن رنج ببرند، می‌تواند به اندازه‌ی ۷۵ درصد باشد. ب. سردردها با این‌که ممکن است آزاردهنده باشند، ولی در اغلب موارد بی‌خطر هستند. سردردها را می‌توان به آسانی با داروهای بدون نسخه یا کمی خواب درمان کرد. پ. آن‌هایی که روزه می‌گیرند نیز ممکن است دچار سردرد شوند، زیرا شاید در طول روز سطح قند خون‌شان به طور ناگهانی کاهش یابد. ت. تغییرات هورمونی نیز به میگرن منجر می‌شوند. شاید دقیقا پیش از شروع دوره‌ی قاعدگی به دلیل نوسانات هورمونی دچار سردرد شوید.ث. جالب است به این نکته توجه کنید که مغز نقشی در شروع سردرد ندارد. دلیل اصلی سردرد در فعل و انفعالات میان رگ‌های خونی و اعصاب فعال اطراف جمجمه و ماهیچه‌های سر نهفته است.ج. سردردهای ناشی از خوردن بستنی نیز دلیل علمی دارند. سرمای بستنی باعث اسپاسم رگ‌های خونی می‌شود، و راه را برای ایجاد سردرد هموار می‌کند. چ. حتی کودکان زیر ۱۰ سال نیز ممکن است دچار سردرد شوند. این عارضه در میان پسرها شایع‌تر از دخترها است. ح. حدود ۵۰ درصد از آدم‌هایی که قربانی میگرن هستند، از این مسئله آگاهی ندارند. خ. سردردهای تنشی بسیار رایج هستند، و بیش از ۷۸ درصد از بزرگسالان سراسر دنیا قربانی این نوع سردرد هستند. ۳۰ درصد از آدم‌ها نیز به میگرن مزمن دچار هستند. د. احتمال ابتلای زنان به سردرد در مقایسه با مردان بیش‌تر است.

سردرد میگرنی روزانه

حدود 20 درصد سردردهای میگرنی وابسته به هاله می باشند. این نوع میگرن می تواند باعث تغییرات بینایی، حرکتی و احساسی شود. هاله های میگرنی عبارتند از: نور، صدا، توهم، طعم و بوی غیرطبیعی که باعث ایجاد سردرد می شوند. بیشترین نورهای ایجادکننده میگرن عبارتند از: نور چشمک زن، نور زیاد، نور نامنظم و نور موج‌دار. همراه این نوع سردرد، سوزن سوزن شدن دست و یا اطراف دهان و بینی در یک طرف بدن شایع است. بعد از گذشت 24 ساعت از حمله میگرن، فرد ممکن است احساس کمبود انرژی و سردرد خفیف همراه با حساسیت به نور و صدا داشته باشد.موسسه بین المللی سردرد، مشخصات میگرن را این گونه بیان می کند: فرد بیش از 5 بار دچار سردرد شده باشد و هر کدام 4 تا 72 ساعت طول کشیده شده باشد. دارای حداقل دو ویژگی زیر باشد: سردرد یکطرفه سر، ضربان دار، متوسط و یا شدید که با تحرک بدنی بدتر می شود. به علاوه باید حداقل یک مورد زیر را داشته باشد: تهوع یا استفراغ، ترس از صدا و ترس از نور.

سردرد میگرنی چگونه است

هنگامی که سیستم عصبی، سیستم عروقی و جابجایی مواد شیمیایی در مغز با هم تداخل می کنند، سردرد میگرنی بروز می کند.

سردرد میگرنی

14 عامل تشدیدکننده میگرن را می گوییم: – استرس – اختلالات خواب: کم خوابیدن، زیاد خوابیدن، کیفیت پایین خواب و بیدار شدن مکرر در طول خواب شب. – گرسنگی بیش از حد که موجب آزاد شدن هورمون های وابسته به استرس و افت قند خون می شود. – هورمون ها: در برخی زنان، هنگام عادت ماهیانه، هورمون استروژن در خون کم می شود و موجب بروز سردرد میگرنی می گردد. به این نوع میگرن، میگرن قاعدگی گویند و از دو روز قبل تا یک روز بعد از قاعدگی ادامه دارد. مصرف قرص های ضدبارداری نیز به دلیل کاهش هورمون استروژن باعث میگرن می شود. – نور زیاد و نور چشمک زن – بوهای مختلف – دود سیگار – الکل – پنیر کهنه (موادغذایی دارای تیرامین) : هنوز شواهدی مبنی بر آنکه یک رژیم غذایی دارای مقادیر کم تیرآمین باعث کاهش میگرن می شود، وجود ندارد. – شکلات: گزارش شده است که شکلات باعث سردرد میگرنی می شود، اما مطالعات علمی هنوز این رابطه را ثابت نکرده است. – گلوتامات سدیم ( MSG) که در غذاهای چینی، سبزیجات کنسرو شده، سوپ ها و گوشت‌های کنسرو شده وجود دارد. – نیتریت که در سوسیس، کالباس، ماهی دودی و هر نوع گوشت فرآوری شده می باشد. – آسپارتام – کافئین: کافئین مثل قهوه در مقادیر کم باعث افزایش هوشیاری و انرژی بدن شود. اما کافئین زیاد باعث بی خوابی، زودرنجی، اضطراب و سردرد می شود

بیشتر بخوانید : سردرد پیشانی سمت راست ♥ سردرد عصبی و درمان ♥ سردرد خوشه ای درمان گیاهی