امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت

سایت رسمی خرد کن پلین

دانستنی های علمی

سایت رسمی خرد کن پلین

دانستنی های علمی

بایگانی

درمان آبسه مغزی چیست

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۵۶ ق.ظ

درمان آبسه مغزی چیست

آبسه مغزی ،آبسه مغزی در کودکان،آبسه مغزی ویکی پدیا،آبسه مغزی یا اپی دورال،آبسه مغزی علایم،آبسه مغزی Ppt،آبسه مغزی و درمان آن،آبسه مغزی طب سنتی،آبسه مغزی و درمان،درمان ابسه مغزی،علائم آبسه مغزی در کودکان،درمان آبسه مغزی در کودکان،درمان آبسه مغزی یا اپی دورال،علائم آبسه مغزی یا اپی دورال،آبسه مغزی علائم،علائم آبسه مغزی چیست

آبسه مغزی

در این مطلب از سایت جسارت” href=”http://www.jesarat.com” target=”_blank” rel=”noopener”>سایت جسارت می خواهیم در مورد آبسه مغزی و علت و درمان آن صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.آبسه مغزی تجمع چرک ناشی از یک عفونت باکتریال در مغز یا خارجی‌ترین لایه از سه لایه غشایی است، که مغز و نخاع را می‌پوشانند.

آبسه مغزی چیست

آبسه مغز تورم پر از چرک در مغز ناشی از یک عفونت است یعنی باکتری ها و قارچ ها وارد بافت مغز می شود. از سه طریق آبسه مغزی بوجود می آید که عبارت است از: عفونت در بخشی از جمجمه، از جمله عفونت گوش ، سینوزیت یا آبسه دندان” href=”http://www.jesarat.com/abscess” target=”_blank” rel=”noopener”>آبسه دندان به طور مستقیم به مغز وارد میشود.عفونت در بخشی از بدن ، مانند ذات الریه” href=”http://www.jesarat.com/pneumonia” target=”_blank” rel=”noopener”>ذات الریه عفونت ریه” href=”http://www.jesarat.com/علائم-و-درمان-گیاهی-عفونت-ریه-ها/” target=”_blank” rel=”noopener”>عفونت ریه، گسترش به مغز از طریق خون و آسیب شدید به سر، که به جمجه شکاف میزند و از طریق شکاف وارد مغز میشود.آبسه مغزی به تجمع چرک و سلولهای سفید خون و باکتریها و سایر سلولهای ایمنی در بافت مغزی می گویند که اغلب منشاء قارچی یا باکتریایی دارد.

آشنایی با آبسه مغزی

عفونت باکتریایی علت شایع آبسه در مغز افراد سالم است. آبسه‌های قارچی مغز معمولاً در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف رخ می‌دهد. در این بیماری عفونت باعث می‌شود مغز به دلیل تجمع سلول‌های چرکی و مرده، متورم گردد. آبسه مغز با ورود قارچ‌ها، ویروس‌ها و یا باکتری‌ها به مغز از طریق یک زخم در سر یا عفونت در جایی دیگر از بدن ایجاد می‌شود. طبق تحقیقات، بالغ بر 20 تا 50 درصد از کل موارد آبسه مغزی، ناشی از عفونت بخش‌های دیگر بدن است. عفونت قلب و ریه در میان شایع‌ترین علل آبسه مغزی هستند. با این حال، آبسه مغزی ممکن است از عفونت گوش، سینوس و یا حتی آبسه یک دندان آغاز شود.

علائم آبسه مغزی چیست

علایم‌ زیر به‌ تدریج‌ در عرض‌ چند ساعت‌ ظاهر می‌شوند. این‌ علایم‌ شبیه‌ علایم‌ تومور یا سکته” href=”http://www.jesarat.com/snoring-and-stroke/” target=”_blank” rel=”noopener”>سکته‌ مغزی‌ هستند:

درد در پشت‌ و کمر، در صورتی‌ که‌ عفونت در غشای‌ پوشاننده‌ نخاع‌ باشد

سردرد” href=”http://www.jesarat.com/types-of-headaches” target=”_blank” rel=”noopener”>سردرد

تهوع‌ و استفراغ” href=”http://www.jesarat.com/vomit” target=”_blank” rel=”noopener”>استفراغ‌

ضعف‌، بی‌حسی‌ یا فلج‌ در یک‌ طرف‌ بدن‌

راه‌ رفتن‌ نامنظم‌

تشنج” href=”http://www.jesarat.com/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D8%B1%D8%B9-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B5%D8%B1%D8%B9″ target=”_blank” rel=”noopener”>تشنج

تب” href=”http://www.jesarat.com/fever” target=”_blank” rel=”noopener”>تب

منگی‌، گیجی‌، یا حالت‌ هذیانی‌

مشکل‌ در صحبت‌ کردن‌

علل آبسه مغزی در کودکان

آبسه یک آسیب عفونی است. ممکن است در مغز آبسه در یک یا چند منطقه ایجاد شود. این وضعیت ممکن است سبب ایجاد مشکل در مغز و نخاع شود. در واقع باید گفت که آبسه مغزی یک وضعیت جدی و تهدید کننده زندگی است که باید به سرعت مورد درمان قرار گیرد. شایع ترین علل آبسه مغزی در کودکان، ویروس ها، قارچ ها و باکتری هاهستند. در این میان، باکتری ها شایع ترین علت آبسه مغزی در کودکان هستند.

نحوه ایجاد آبسه مغزی

به تجمع چرک و سلول های سفید خون و باکتری ها و سایر سلول های ایمنی در بافت مغزی، آبسه مغزی می گویند. این بیماری زمانی که یک باکتری یا قارچ قسمتی از مغز را درگیر کند، ایجاد می شود. با تشکیل آبسه در مغز دور آن یک بافت ایجاد می شود تا از گسترش آن به قسمت های دیگر مغز ممانعت کند اما این موضوع خود می تواند به شکل دیگری ایجاد خطر کند، از جمله خطراتی که این بافت ممکن است ایجاد کند می توان به تورم بافت مغز اشاره کرد که چون مغز نمی تواند گسترش یابد روی قسمت های دیگر فشار وارد می کند و می تواند عروق خونی را مسدود کند. از سه طریق آبسه مغزی بوجود می آید که عبارت است از: عفونت در بخشی از جمجمه، از جمله عفونت گوش ، سینوزیت یا آبسه دندان به طور مستقیم به مغز وارد می شود.عفونت در بخشی از بدن ، مانند عفونت ریه، گسترش به مغز از طریق خون و آسیب شدید به سر، که به جمجه شکاف میزند و از طریق شکاف وارد مغز می شود. در بچه ها عفونت هایی مانند عفونت روده و دندان می تواند عامل آبسه مغزی در آنها باشد.

آبسه مغزی یا عفونت مغزی

به تجمع چرک و سلول های سفید خون و باکتری ها و سایر سلول های ایمنی در بافت مغزی، آبسه مغزی می گویند. این بیماری تجمع چرک ناشی از یک عفونت باکتریال در مغز یا خارجی ترین لایه از سه لایه غشایی است، که مغز و نخاع را می پوشانند. آبسه مغزیزمانی که یک باکتری یا قارچ قسمتی از مغز را درگیر کند، ایجاد می شود.آبسه مغزی با تشکیل آبسه در مغز دور آن یک بافت ایجاد می شود تا از گسترش آن به قسمت های دیگر مغز ممانعت کند اما این موضوع خود می تواند به شکل دیگری ایجاد خطر کند، از جمله خطراتی که این بافت ممکن است ایجاد کند می توان به تورم بافت مغز اشاره کرد که چون مغز نمی تواند گسترش یابد روی قسمت های دیگر فشار وارد می کند و می تواند عروق خونی را مسدود کند.

علل آبسه مغزی

منشأ اولیه عفونت باکتریایی، که موجب بروز آبسه مغزی(اپی‌دورال) می‌شود را اغلب نمی‌توان یافت. ولی سه علت زیر، از شایع‌ترین آنها هستند: عفونتی که از جمجمه، به درون آن گسترش می‌یابد، مثلاً استئومیلیت(عفونت استخوان و مغز استخوان)، ماستوئیدیت(عفونت زایده ماستوئید در پشت گوش)، یا سینوزیت(عفونت سینوس‌ها). عفونتی که به دنبال شکستگی” href=”http://www.jesarat.com/fracture” target=”_blank” rel=”noopener”>شکستگی جمجمه آغاز می‌شود و گسترش می‌یابد. عفونتی که از سایر بخش‌های بدن که دچار عفونت شدند(مثلاً ریه‌ها، پوست، یا دریچه‌های قلب)و از راه خون گسترش می‌یابد.

آبسه مغزی و مراجعه به پزشک

هر گونه علائمی که نشان می دهد مشکلی در مغز و سیستم عصبی وجود دارد باید توسط پزشک بررسی شود. این علائم عبارتند از: 1- لکنت زبان 2-ضعف عضلانی یا فلج 3-تشنج در فردی که سابقه آن را ندارد علائمی که نشان می دهد عفونت وخیم تر شده است، مثل تب و استفراغ، باید بلافاصله توسط پزشک بررسی شود.

علل آبسه مغزی چیست

منشأ اولیه عفونت باکتریایی، که موجب بروز آبسه مغزی (اپی‌دورال) می‌شود را اغلب نمی‌توان یافت؛ ولی سه علت زیر، از شایع‌ترین آنها هستند: عفونتی که از جمجمه، به درون آن گسترش می‌یابد، مثلاً استئومیلیت(عفونت استخوان و مغز استخوان)، ماستوئیدیت(عفونت زایده ماستوئید در پشت گوش)، یا سینوزیت(عفونت سینوس‌ها). عفونتی که به دنبال شکستگی جمجمه آغاز می‌شود و گسترش می‌یابد. عفونتی که از سایر بخش‌های بدن که دچار عفونت شدند (مثلاً ریه‌ها، پوست، یا دریچه‌های قلب) و از راه خون گسترش می‌یابد.

عوامل افزایش دهنده خطر آبسه مغزی

صدمه به سر

وجود یک بیماری، که مقاومت بدن را کاهش داده باشد (به خصوص دیابت” href=”http://www.jesarat.com/diabetes-1″ target=”_blank” rel=”noopener”>دیابت)

بروز یک عفونت، به خصوص در اطراف بینی، چشم‌ها و صورت

عاملی که دستگاه ایمنی بدن، را (به علت بیماری (مثلاً ایدز” href=”http://www.jesarat.com/aids” target=”_blank” rel=”noopener”>ایدز) یا داروها) سرکوب کرده باشد.

تزریق وریدی مواد مخدر

پیشگری آبسه مغزی

در صورت بروز هر گونه عفونت در بدن به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر عفونت در اطراف بینی یا صورت باشد (مثلاً عفونت گوش یا آبسه دندان). با مراجعه زود هنگام می‌توان از گسترش عفونت جلوگیری کرد. در هر گونه فعالیتی که خطر صدمه رسیدن به سر وجود دارد، از کلاه ایمنی و سایر وسایل حفاظتی استفاده نمایید.

اصول کلی در درمان آبسه مغزی

آزمایش‌های تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشند: آزمایش خون” href=”http://www.jesarat.com/خواندن-جواب-آزمایش-خون/” target=”_blank” rel=”noopener”>آزمایش خون، آزمایش مایع نخاع، نوار مغز، سی‌تی‌اسکن، عکس” href=”http://www.jesarat.com/sms/photos” target=”_blank” rel=”noopener”>عکس‌برداری از جمجمه نیاز به مراقبت ویژه وجود دارد. درمان طبی یا جراحی بستگی به محل آبسه دارد. معمولاً احتیاج به دادن آنتی‌بیوتیک و نیز جراحی برای تخلیه آبسه‌است. سایر درمان‌هایی که ممکن است لازم شوند عبارت‌اند از مایعات داخل وریدی و تهویه مکانیکی

داروها در درمان آبسه مغزی

آنتی‌بیوتیک برای ۶-۴ هفته جهت مبارزه با عفونت

داروهای ضد تشنج برای پیشگیری از بروز حملات تشنجی

کورتیکواستروییدها برای کاهش تورم مغزی پس از عمل جراحی

عوامل خطر آبسه مغزی چیست؟

سیستم ایمنی ضعیف به دلیل HIV یا ایدز

سرطان” href=”http://www.jesarat.com/cancer” target=”_blank” rel=”noopener”>سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن

بیماری قلبی مادرزادی

آسیب شدید به سر

مننژیت” href=”http://www.jesarat.com/meningitis” target=”_blank” rel=”noopener”>مننژیت

داروهای سرکوب کننده ایمنی، مانند داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی

عفونت مزمن سینوس یا گوش میانی

روشها‌ی تشخیصی آبسه مغزی

بسیاری از علائم آبسه مغزی شبیه بیماری‌ها یا دیگر مشکلات سلامت است. اگر دچار هر یک از علائم آبسه مغزی هستید، بلافاصله به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. شما به احتمال زیاد نیاز به یک معاینه عصبی خواهید داشت. این آزمایشات می‌تواند هرگونه افزایش فشار داخل مغز ناشی از تورم را نشان دهد. همچنین سی‌تی اسکن و ام آر آی می‌تواند برای تشخیص آبسه مغز مورد استفاده قرار گیرد.

درمان آبسه مغزی با جراحی

اگر آبسه مغزی شما بزرگ‌تر از 2 سانتی‌متر باشد، معمولاً تخلیه چرک از آبسه لازم است. با این حال، هنوز هم به یک دوره آنتی بیوتیک بعد از عمل جراحی نیاز دارید. جراحی باید در موارد بسیار شدید انجام شود، یعنی زمانی که آبسه باعث افزایش خطرناک فشار در مغز می‌شود. پزشک ممکن است جراحی را به عنوان بهترین گزینه در موارد زیر به شما توصیه کند: آبسه مغز در معرض خطر پارگی در داخل جمجمه باشد. آبسه مغز حاوی گازهایی باشد که گاهی اوقات توسط باکتری تولید می‌شود.

درمان آبسه مغزی با جراحی آسپیراسیون

کشیدن آب مغز شامل یک سی‌تی‌اسکن برای شناسایی محل آبسه و سپس ایجاد یک سوراخ کوچک در جمجمه است. سپس چرک آبسه تخلیه و سوراخ بسته می‌شود. آسپیراسیون سوزنی حدود یک ساعت به طول می‌انجامد. عمل آسپیراسیون باز و اکسیزیون معمولاً با استفاده از یک عمل جراحی موسوم به کرانیوتومی انجام می‌گیرد.

درمان آبسه مغزی با جراحی کرانیوتومی

اگر آسپیراسیون سوزنی برای آبسه مغز مؤثر نباشد یا آبسه مجدداً عود کند، عمل کرانیوتومی ممکن است توصیه شود. در طول عمل کرانیوتومی، جراح یک بخش کوچک از موهای سر را تراشیده و یک قطعه کوچک از استخوان جمجمه را برای دسترسی به مغز جدا می‌کند. سپس چرک آبسه تخلیه شده و یا آبسه کاملاً برداشته می‌شود. ممکن است این عمل با هدایت سی‌تی‌اسکن انجام شود تا جراح با دقت بیشتری موقعیت آبسه را شناسایی کند. زمانی که آبسه برداشته شد، تکه استخوان‌ جمجمه به جای خود برمی‌گردد. این عملیات معمولاً سه ساعت به طول می‌انجامد که شامل ریکاوری بعد از بی‌هوشی عمومی است. پس از درمان آبسه مغزی، شما احتمالاً برای چند هفته در بیمارستان بستری خواهید شد تا بدن‌تان در حین روند بهبودی تحت مراقبت قرار گیرد. همچنین تعدادی سی تی اسکن باید انجام دهید تا پزشک اطمینان یابد که آبسه مغزی شما به طور کامل برطرف شده است. بیشتر افراد به 6 تا 12 هفته استراحت در خانه نیاز دارند تا بتوانند به کار یا تحصیل خود بازگردند. پس از درمان آبسه مغزی، از انجام هرگونه ورزش‌ پربرخورد که در آن خطر آسیب به جمجمه وجود دارد، مانند بوکس، راگبی یا فوتبال اجتناب کنید.

کودکان در معرض آبسه مغزی

– بیماری قلبی از زمان تولد مادرزادی

– مننژیت

– بیماری های طولانی مدت (مزمن) گوش میانی و سینوسی

– عفونت های دندان و فک ها

– عفونت های صورت ، سر و پوست

– آسیب سر یا شکستگی جمجمه

– سیستم ایمنی ضعیف شده ناشی از داروها یا شرایط بهداشتی مانند اچ آی وی

علائم آبسه مغزی در کودک

تب

خواب” href=”http://www.jesarat.com/sms/tabir-khab/” target=”_blank” rel=”noopener”>خواب آلودگی یا هشیاری کمتر از حد طبیعی

افزایش تحریک پذیری

گریه های شدید

تغذیه ضعیف

استفراغ پروژکتیک

تشنج

علائم در کودکان بزرگتر می تواند شامل:

تب

شکایت سردرد شدید

تهوع و استفراغ

تغییرات در شخصیت یا رفتار

تغییرات در گفتار

مشکلات راه رفتن

تشنج

داروهای آبسه مغزی

ترکیبی از درمان  دارویی با طیف گسترده ای از پوشش دهی پاتوژن ها، برای باکتری هوازی و بی هوازی، تجویز می شود.

عوامل پیشگیری کننده در درمان دارویی عبارتند از:

– در سینوزیت: اوتیس، ماستوئیدیت وترکیب مترونیدازول” href=”http://www.jesarat.com/metronidazole” target=”_blank” rel=”noopener”>مترونیدازول یا آمپی سیلین-سولباکتام

– در عفونت دندان” href=”http://www.jesarat.com/عفونت-دندان-عصب-کشی-شده/” target=”_blank” rel=”noopener”>عفونت دندان : پنی سیلین به همراه مترونیدازول یا آموکسی سیلین-سولباکتام

– در عفونت های ریوی : پنسیلین به همراه مترونیدازول و یک سولفونامید (برای عفونت های نوکاردیا)

– در بیماری های مادرزادی قلبی: سفالوسپورین نسل سوم با مترونیدازول یا آمپی سیلین-سولباکتام

– مصرف داروهای تزریقی- نافیلین یا وانکومایسین به همراه cefepime یا ceftazidime

– ترومای نفوذی – وانکومایسین به علاوه نسل سوم سفالوسپورین

در عوارض مننژیت در نوزادان و کودکان: نسل سوم سفالوسپورین، آمپی سیلین و وانکومایسین

در نوزادان : نسل سوم سفالوسپورین و آمپی سیلین

در بیماران مستعد و یا آسیب پذیر با ایمنی پایین: مترونیدازول، ونکوماسین ،سفالوسپورین

به طور کلی در درمان دارویی آبسه مغزی ، ونکوماسین ممکن است لازم باشد. جایگزین های ونکومایسین عبارتند از: لینزولید، تریموتریم سولفامتوکسازول و داپتومایسین.

درمان آبسه مغزی با داروهای گیاهی

شاید داروهای گیاهی به تنهایی در درمان آبسه مغزی موثر نباشند، اما ممکن است به عنوان درمان طبیعی، در بهبود عملکرد مناسب بدن، موثر باشند. این روش شامل بهبود جریان مایع لنفاوی، متابولیسم بدن و همچنین گردش خون است. هنگامی که این توابع بهبود یابند، تلاش برای جوانسازی مغز صورت می گیرد. مطالعات بسیاری وجود دارد که اثرات گیاهان را در بهبود ضایعات، آسیب ها و آبسه و عفونت مغزی، به اثبات رسانده اند. در درمان گیاهی می توان از چای سبز، ویتامین E ، سبزیجات، میوه و دانه های کامل استفاده کرد.

فعالیت حین آبسه مغزی

هنگامی که در بیمارستان هستید نیاز به استراحت در تخت دارید. پس از طی دوران نقاهت ۳-۲ هفته‌ای، به هر اندازه که قدرت بدنی و احساس خوب بودن به شما اجازه می‌دهد، فعالیت داشته باشید.به هنگام بستری در بیمارستان، امکان دارد تزریق مایعات داخل وریدی ضروری باشد. پس از درمان، یک رژیم عادی و متعادل داشته باشید.

بیشتر بخوانید : آبسه گلو چیست ♥ آبسه ریه در کودکان ♥ سکته مغزی و کما ♥ سرطان مغز از ارشادآبسه دهان درمان

خواص روغن لیمو برای پوست صورت

گل ختمی بنفش خشک شده

علائم مالاریا در کودکان

سرطان و ورم صورت

سرطان لنفوم غیر هوچکین درمان

فواید روغن لیمو برای پوست

گل ختمی بنفش برای مو

علائم مالاریا خفیف

سرطان صورت چیست

سرطان لنفوم بورکیت چیست

روش استفاده از گل میخک برای دندان درد

سرطان مثانه چه علائمی دارد

آب پنیر چه خاصیتی دارد

سرطان عضله بازو

سرطان شکمی چیست

گل میخک و دندان

گل میخک و دندان درد

سرطان مثانه در مردان

طریقه مصرف پودر آب پنیر برای لاغری

سرطان عضله دست راست چیست

علائم سرطان شکم چیست


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۶
محسن موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی