امارگیر وبلاگامارگیر سایتتقویم و ساعت
مشاهده آمار وبسایت

سایت رسمی خرد کن پلین

دانستنی های علمی

سایت رسمی خرد کن پلین

دانستنی های علمی

بایگانی

لیمو عمانی در قورمه سبزی

چهارشنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۷، ۰۲:۱۶ ق.ظ

لیمو عمانی در قورمه سبزی

حتما شما در مورد انداختن لیمو عمانی در غذا به خصوص خورشت سوالاتی دارید و می خواهید بدانید چه موقع آن را در غذا بیاندازید.در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم. لیمو عمانی در قورمه سبزی ترشی مطبوعی به طعم غذا می‌‏دهد؛ اما گاهی این ترشی با بیشتر شدن تعداد لیمو عمانی، به تلخی می‌‏گراید.این روش را می‌‏توان برای گرفتن تلخی لیمو عمانی به کار برد :بر روی لیمو‌‏عمانی چند سوراخ ایجاد می‌‏کنیم و روی آن را با آب جوش می‌‏پوشانیم. بعد از ۲۰ دقیقه آب آن را خالی نموده و به غذا می‌‏افزاییم. با استفاده از این روش تلخی لیمو گرفته و خورشت خوش‌‏طعم‌‏تری خواهیم داشت.

لیمو عمانی در قورمه سبزی , جایگزین لیمو عمانی در قورمه سبزی , از بین بردن تلخی لیمو عمانی در قورمه سبزی

خوردن لیمو عمانی در قورمه سبزی مضر است

خیلی از افراد هنگام خوردن خورش ها نمیتوانند از خوردن لیمو عمانی موجود در خورش دل بکنند و این کار به یک عادت دیرینه تبدیل شده است . لیمو عمانی یکی از طعم دهنده ها و مصلح های مواد غذایی است که معمولا به خورش ها اضافه می شود و به این ترتیب در هضم غذا و مواد مغذی بدن کمک میکند.لیمو عمانی همانند یک اسفنج عمل می کند و مواد مضر غذا را به خود جذب می کند.برخی افراد عادت دارند لیمو عمانی موجود در خورش ها را می خورند.با این وجود آیا خوردن آن مضراتی برای بدن به همراه ندارد؟

ضرر لیمو عمانی در قورمه سبزی چیست؟

متخصص طب سنتی با مضر دانستن مصرف لیمو عمانی هایی که به عنوان طعم دهنده طبیعی به غذاها افزوده می شود، گفت:لیمو عمانی در زمان طبخ، مواد مضر و زائد غذا را همانند اسفنج جذب می کند و مصرف آن به هیچ وجه توصیه نمی شود.وی با اشاره به فواید لیمو عمانی تصریح کرد:لیمو عمانی در واقع به عنوان طعم دهنده طبیعی و مصلح به غذاها به مخصوص خورشها افزوده می شود تا به هضم غذا و جذب بهتر مواد مغذی در بدن کمک کند، اما این ماده همانند اسفنج عمل کرده و مواد زائد و مضر غذای در حال طبخ را به خود جذب می کند. وی افزود:لیمو عمانی بیشترین موادی که جذب می کند چربی ها و اسیدهای چرب هستند، به همین علت توصیه می کنیم از مصرف لیمو عمانی داخل خورش ها و برخی غذاها به خصوص غذاهای چرب همانند قرمه سبزی، قیمه و آبگوشت توسط گروه هایی که مبتلا به چاقی و چربی خون هستند پرهیز شود؛ چراکه مصرف این لیمو عمانی ها باعث افزایش چربی خون و بیماری هایی از این دست خواهد شد. این متخصص طب سنتی درباره نحوه استفاده از این طعم دهنده یادآور شد:توصیه می شود این ماده در مراحل پایانی طبخ به غذا افزوده شود، چراکه با این کار اثرگذاری بهتری خواهد داشت و نکته دیگر آنکه به هیچ وجه به صورت پودر استفاده نشود، چراکه در این صورت تاثیرهای گفته شده را نخواهد داشت.

لیمو عمانی در قورمه سبزی را چگونه اضافه کنیم

چند عدد لیمو را به مدت دو ساعت درون آب ولرم قرار دهید. دقت کنید تمام لیمو داخل آب باشد. برای این کار، لیموها را داخل کاسه بریزید و درون آن را پر از آب کرده و روی آن یک زیردستی بگذارید. پس از دو ساعت لیموها را از آب خارج کرده و با چنگال، چند سوراخ روی سطح آنها ایجاد کنید و در اواخر پخت خورش، داخل غذا بریزید. یکی از فوت و فن های پخت قورمه سبزی این است که باید مراقب باشید موقع اضافه کردن لیمو عمانی، لوبیاها پخته باشد وگرنه ترشی باعث می شود لوبیای خورش نپزد.

انتخاب لیمو عمانی در قورمه سبزی با اندازه مناسب

ذوق و ذائقه مردم ایران زمین بسیار متنوع و متفاوت است. به طوری که این ذائقه متفاوت در چگونگی انتخاب مواد اولیه خورشت و طبخ آن موثر است. قورمه سبزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طوری که کسانی که مزه ترش را ترجیح می‌دهند، تعدادی لیمو عمانی را جزوی از مواد اولیه خود برمی‌گزینند و در هنگام پخت خورشت از آن استفاده می‌کنند. اما گاهی اشتباه و یا زیاده‌روی در استفاده از لیمو عمانی نیز باعث تلخی خورشت شما خواهد شد. از این رو همواره باید دقت کنید که تعداد مناسب و به صورتی درست از آن استفاده کنید. به این شکل که سوراخ‌هایی را از قسمت‌های مختلف بر روی لیمو عمانی را ایجاد می‌کنند و به مدت ۲۰ دقیقه در کاسه‌ای از آب جوش قرار می‌دهند. سپس آب جوشیده را کنار گذاشته و لیمو عمانی را به درون خورشت قورمه سبزی می‌افزایند. برخی دیگر نیز، لیمو را از وسط نصف کرده و تخم‌های آن را خارج می‌کنند و سپس به خورشت خود اضافه می‌کنند. این روندها به این دلیل است که ایجاد همچین سوراخ‌هایی و جوشاندنش و همچنین خارج کردن تخم‌های لیمو عمانی، باعث گرفتن تلخی قورمه سبزی می‌شود. تا به اینجا متوجه شدیم که چرا گاهی ممکن است خورشت قورمه سبزی شما به تلخی گراید و چگونگی جلوگیری از آن را نیز بیان کردیم. یک اینکه، احتمال کثرت سبزی شنبلیله وجود داشته باشد و دو، در تعداد لیمو عمانی افزوده شده به خورشت زیاده‌روی شود.

زمان ریختن لیمو عمانی در قورمه سبزی , طریقه استفاده از لیمو عمانی در قورمه سبزی , طرز ریختن لیمو عمانی در قورمه سبزی

گرفتن تلخی لیمو عمانی در قورمه سبزی

افزودن تعدادی سیب‌ زمینی به خورشت :  اگر به هر دلیلی غذا و خورشت قورمه سبزی شما مزه تلخی داشت، تعدادی سیب‌زمینی را به نسبت مقدار خورشت قورمه سبزی خود کاملا پخته و له کنید. سپس آن را به درون خورشت اضافه کنید تا باعث گرفتن تلخی قورمه سبزی شما شود. افزودن اسفناج و گشنیز : همانند مورد فوق، اگر دچار همچین اتفاق ناخوشایندی شدید، جای نگرانی نیست. تنها کافی است مقداری سبزی اسفناج و گشنیز را پاک و خرد کرده و کمی آن‌ها را تفت دهید. سپس به خورشت خود اضافه کنید. مقدار آن‌ها به میزان تلخی و مقدار خورشت شما بستگی دارد. اما به یاد داشته باشید که سبزی‌ اسفناج بیشتر به رنگ خورشت تاثیر می‌گذارد و خورشت طعم اصلی خود را از سبزی‌های تره و جعفری فرا می‌گیرد. بنابراین واهمه‌ای از نامعلوم بودن و ندانستن مقدار دقیق استفاده از آن را نداشته باشید و به مقدار معقول جهت گرفتن تلخی قورمه سبزی از آن بهره جویید.

لیمو عمانی در قورمه سبزی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۲۶
محسن موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی